Pagina 1 van 1

keuring (op zijn Belgisch....)

Geplaatst: 16.06.2010 - 17:43
door eci
Dag allemaal,

Vandaag "even' naar de jaarlijkse keuring geweest en dacht dat komt wel goed....NIET dus.

Ik ben een rustige rijder die het 'nieuwe rijden' ook in de praktijk brengt....
(lekker zuinig, goed voor het milieu, enfin je kent het wel)

Man man man, bij plankgas geven tijdens de roetmeting kwam er nogal wat zwarte smurrie uit.....
de 1ste meting veel te hoog...
de 2de meting al iets minder hoog....
de 3 meting was het nog de helft van de 1e meting...

en toen zei de beste man van de meting : het is niet goed hé , hier wordt ie op afgekeurd....

een 4de keer gas geven zal wel niet mogen zeker.............?????

(al de rest was in orde)

Maar nu komt het :

ik vraag wat te doen?

Oh, ga eens een weekje goed scheuren in een lagere versnelling zodat ie goed in z'n toeren gaat.....dan kan je alle viezigheid eruit blazen....
en je kan er ook een diesel reinigingsmiddel in doen om de boel proper te krijgen.....

Als nuchtere Belg vraag ik mij dan af : wat heeft dit voor zin...? deze keuring bedoel ik dan.
Die kerel heeft op 5min meer rotzooi de lucht in geblazen, dan ik op 1 jaar voor elkaar krijg!

conclusie: vergeet het zuinig / nieuwe rijden rijden en scheur maar gewoon lekker door het land; op deze manier kom je waarschijnlijk gewoon door de keuring...want dan heb je een propere motor.....HALLO!

Enfin, laten we hopen dat het ergens volgende week wel lukt.

Geplaatst: 16.06.2010 - 17:51
door Exeres
moet je idd best eens doen..khoor dat van verschillende garagisten dat ze gewoon voor ze naar de keuring gaan alles eens goed 'proper' blazen.

Hopelijk volgende week een groene kaart hé!

Geplaatst: 16.06.2010 - 18:08
door V70/2.4D/2003
Gij zult den D5 zo af en toe eens laten brullen, blijft ie schoon en soepel van. Lang leve de nabijheid van de Deutsche Autobahn :P

Geplaatst: 16.06.2010 - 19:29
door Koidream
Voor de Belgische dieselrijders. 3Km in 3e versnelling tegen 3000 toeren (de nieuwe regel van 3) juist voor je de keuring binnenrijdt en de zaak is proper ;-)

Geplaatst: 16.06.2010 - 19:40
door 945i
Is trouwens ook een goeie tip voor de Nederlandse dieselrijders.

Geplaatst: 16.06.2010 - 19:57
door Msuidgeest
eci, die tip over dat hardrijden is wel de waarheid. Diesels verstoppen een beetje door er heel rustig mee te rijden.

Geplaatst: 17.06.2010 - 09:06
door edraket
Dat komt voor een groot deel door die rottige EGR. Als je die dicht hebt ben je grotendeels van het probleem af!

Geplaatst: 17.06.2010 - 10:19
door Wiebe
Heeft de keurmeester voordat hij de roetmeting deed ook even een stukje gereden? Zodat de motor even goed warm wordt en dat het ergste roet eruit is.

Geplaatst: 17.06.2010 - 10:26
door Frederik Welvaert
ook roetfilters vinden te lage toeren niet zo leuk.
dat nieuwe rijden is allemaal mooi voor je verbruik en voor het milieu, maar de motoren vinden het niet zo leuk. Garagisten die in uw plaats naar de keuring gaan zullen em ook altijd eens op zijn staart trappen om wat troep eruit te blazen, sommigen doen zelfs eerst nog een additief bij de diesel om het roken te verminderen...

Geplaatst: 17.06.2010 - 11:48
door diesel01
Idd ook hier gaan we afentoe de duitse autobaan op om de boel schoon te blazen.
Soms even in NL alleen heb je dan 2 paar ogen nodig, 1 voor het autorijden en 1 tegen de struikrovers.

Geplaatst: 17.06.2010 - 12:05
door V70/2.4D/2003
diesel01, die struikrovers maken dan wel een mooie actiefoto van je Volvo. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. :P
Voorbeeld? Met een kapotte luchtmassameter en aangekoppelde caravan de Utrechtse heuvelrug plankgas nemen. Dat lukte met exact 97 km/u. Daar is dus een mooie foto van, helaas van achteren, en de kosten dezes: ruim 90 euro. :crazyeyes:

Geplaatst: 17.06.2010 - 12:29
door diesel01
Zoals je weet zijn ze bij "ons" in het noorden iets milder als het rustig is, alhoewel ze je kunnen klokken met 170km/h ben je gewoon de sjaak.
Terwijl ik één keer midden in de nacht bij Hoogeveen een seintje kreeg van een gestreepte V70 dat het te hard ging 150+ maw indien rustig en geen verkeer om je heen wil men weleens een oogje dicht knijpen.
Actiefotos van onze auto heb ik liever niet.

Geplaatst: 25.06.2010 - 11:25
door eci
Hèhè......,

Een goede week rondgereden in z'n 3 (terwijl 4 toch echt wel beter klinkt aan de oren...en af en toe eens op een hopelijk onbewaakt ogenblik naar de 180 in zijn 5 wel te verstaan ...) in combinatie met (voor alle zekerheid) een reinigend dieseladditief....

HIJ IS DOOR DE KEURING !!

Nog even met de (her)keuringsarts gesproken en hij vond heel die meting ook flauwekul, maar hij deed ook maar zijn job.....

Ach ja, eind goed al goed

Geplaatst: 25.06.2010 - 11:35
door Exeres
toppie :thumbright: Kan je terug met een gerust gevoel de straat op ;-)

Geplaatst: 25.06.2010 - 11:42
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Grappig dat vaak gesuggereerd wordt om hard te moeten rijden om de motor schoon te maken. Het gaat echter om het toerental. Gewoon een keertje niet opschakelen heeft hetzelfde resultaat.

PS: is ben geen overtuigd tegenstander van hardrijden (net weer post uit Leeuwarden), alleen het argument slaat nergens op. En helaas: er is een verband tussen verkeersveiligheid en snelheid.

Geplaatst: 25.06.2010 - 13:20
door V70/2.4D/2003
V70 D5 Ed. II Geartronic, eens! Trouwens, die post "met de groeten uit Leeuwarden", is dat een "snelheidsbelasting" of had je hem echt verdiend?

Geplaatst: 25.06.2010 - 14:02
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Trouwens, die post "met de groeten uit Leeuwarden", is dat een "snelheidsbelasting" of had je hem echt verdiend?
Het zijn er inmiddels 2. kennelijk een offensiefje van de KLPD op de A4. Het was meer dan 5 km te hard, maar levert nog geen registratie op. Daar pas ik wel voor op. Zowel vanuit oogpunt van geld als verkeersveiligheid. Er zijn er teveel op de weg die menen spontaan naar de linkerrijstrook te kunnen gaan.