Pagina 1 van 1

Koppeling lastig te doseren, is deze krom?

Geplaatst: 19.06.2010 - 20:13
door Volvo 164E
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort last van een koppeling die lastig te doseren is bij het wegrijden in zijn 1. Het doet zich vooral voor na een tijdje rijden. Als ik de koppeling te snel op laat komen, hoor ik een schurend geluid. Doe ik het enigzins slippend dan ligt heel de motor te stuiteren. Het lijkt wel of de koppeling krom is getrokken?
De koppeling zit er pas 50000km in, dus opzich wel snel om al versleten te zijn.

Graag jullie reactie.

Bedankt alvast!

Harry

Geplaatst: 19.06.2010 - 21:36
door B-lennium
hoe zien je motor steunen er uit?

Geplaatst: 20.06.2010 - 10:46
door ferdy
Voel eens aan je koppelingspedaal op de versnellingsbak. Het zou kunnen dat de glijbussen versleten zijn waardoor je druklager schuin op je drukgroep drukt. Dit euvel heb ik laatst ook moeten verhelpen.

Geplaatst: 07.07.2010 - 21:36
door Volvo 164E
Bedankt voor jullie reactie. Inmiddels de versnellingsbaksteun vervangen, omdat deze een beetje was aangetast door olie. Maar het heeft nog niets geholpen.
Ik ben er wel achter dat het schurende geluid komt van mijn fan, die langs het plastic schraapt. Dit gebeurt alleen als ik vlot met wat gas erbij de koppeling op laat komen, bijvoorbeeld de situatie bij het wegrijden op een helling.
Ik blijf het vreemd vinden, want de motor ligt muurvast (de voorste steunen zijn nog prima) en de plastic kap op de radiateur zit ook goed. Verder ook geen speling op de waterpomp.

Zal binnenkort eens de kap verwijderen en zien wat er dan gebeurt. Check ik ook meteen het koppelingspedaal.

@ B-lennium mooie en vooral stoere zwarte 164 heb je! Ik zal binnenkort ook eens wat foto's van de mijne posten zodra ik de chromen strips weer heb gemonteerd.

Geplaatst: 08.07.2010 - 10:15
door Boele
Bij een kitcar hebben we dit ook gehad. soort vuil op de platen. Ik heb hem toen in zijn 3 gezet, vol gas wegrijden met een slippende koppeling. Daarna was het voor goed over. Wellicht toch vuil/roest oid geweest.

PS, zou eerst de motorsteunen checken. Is vrij raar dat je fan de kap raakt. Dat betekent dat je blok flink schut/zijwaarts beweegt.