Pagina 1 van 1
Xenon lamp. Juiste stand?
Geplaatst: 20.06.2010 - 14:04
door Semmel
Hallo,
Bij het vervangen van de Xenon lamp viel het op dat een deel van het chroom op de reflector (stukje net boven de lamp) dof is geworden en enkele loslatende puntjes heeft.
Is dat normaal (door de branduren/ouderdom) of hebben de lampjes er misschien ondersteboven ingezeten?
Hoe hoort het lampje in de koplamp te zitten, met dat zwarte ding naar boven of met het glas naar boven? Kan nl. beide.
Alvast bedankt.
Geplaatst: 20.06.2010 - 15:19
door euerw
lijkt mij dat de lamp maar op 1 manier goed past........
Geplaatst: 20.06.2010 - 15:24
door robemer
heel goede vraag maar denk dat niet veel mensen dit weten. Xenon lampen gaan normaal gesproken namelijk langer mee dan een auto....
Ik heb 3 auto's gehad met Xenon "af fabriek" en nimmer een lamp hoeven vervangen. Mijn laatste wagen heb ik reeds 4.5 jaar en nooit problemen met Xenon. De voorlaatste had alleen in het begin problemen maar dat was niet het lampje maar de starter (dit is wat de garage me vertelde); dan deed hij het wel, dan weer niet. Starter vervangen en nimmer meer problemen (4 jaar lang en daarna wagen weggedaan)
De hoofdreden voor mij om Xenon af fabriek te nemen is naast het betere zicht, zeker de levensduur en het niet bang hoeven zijn dat je lampen het tijdens een rit in het donker laten afweten.
Maar om on topic te blijven; waarom wil je de Xenon lamp vervangen?? Is die echt kapot of misschien starter probleem?
Geplaatst: 20.06.2010 - 17:28
door Semmel
Xenon lampen gaan normaal gesproken namelijk langer mee dan een auto....
De levensduur is dacht ik zo'n 3.000 uren, als het meezit. En daar kom ik toch altijd wel ruim overheen.
De lamp heb ik al vervangen, omdat die tijdens het rijden uitviel. Na het uit- en aanzetten via de schakelaar deed ie het weer even en viel dan weer weg. Nu ik de lamp heb vervangen is het probleem gelukkig opgelost.
@Robemer
Zou jij, wanneer je eens in de gelegenheid bent, kunnen kijken in jouw koplamp hoe het Xenon lampje er in zit? Met het glazen gedeelte boven, of dat donkere deel naar boven?
Thanks again.
Geplaatst: 20.06.2010 - 18:39
door steven460
3000 uur is iets van 200.000km!
Geplaatst: 20.06.2010 - 18:43
door 945i
Geloof me, een xenonlamp gaat zeker geen autoleven mee!
Geplaatst: 20.06.2010 - 18:46
door Oceanracer
Bij de introductie van Xenon werd inderdaad beweerd dat een Xenonlamp de auto zou overleven. Er zit immers geen gloeidraad in en wat er niet in zit, kan ook niet defect raken. Helaas blijkt het in de praktijk toch anders uit te pakken. Met de huidige LED-verlichting gaan we waarschijnlijk het zelfde krijgen. Het nadeel is dan wel dat bij 1 defect ledje de complete lampunit moet worden vervangen. Nou maar hopen dat LED de belofte wel nakomt...
Geplaatst: 20.06.2010 - 19:12
door steven460
Momenteel wordt led verlichting techniek tamelijk veel toegepast in tunnels. Als die stuk gaan krijg je een vette claim aan de broek.
Mits goed geconstrueerd worden leds alleen minder vel. Bij nominale belasting na 50000 uur nog iets van 60%. Bij 'overbelasting' gaat dat exponentieel hard achteruit.
Geplaatst: 20.06.2010 - 20:28
door Hans oet Twent
945i schreef:Geloof me, een xenonlamp gaat zeker geen autoleven mee!
Eens, recentelijk 1 moeten vervangen en heb de andere preventief ook maar vervangen. In de onderhoudshistorie was de eerste al bij 138K vervangen......