Pagina 1 van 1
Relatief lang hoog in de toeren na koude start
Geplaatst: 21.06.2010 - 23:19
door cees klumper
Na koude start duurt het relatief lang voordat de (T6) motor teruggaat in toeren naar normaal stationair. Hij begint rond 1,400 toeren en hangt daar dan denk ik zo'n 30 seconden, en loopt dan snel terug naar iets van 800. Die 30 seconden wacht je dan voordat je de automaat in R of D zet, om een schok te vermijden. Is dit normaal, zo niet wat zou de oorzaak kunnen zijn? Motor loopt verder fe-no-me-naal.
Geplaatst: 21.06.2010 - 23:20
door Frederik Welvaert
Is dat bij bepaalde motoren niet normaal geweest? Dat die vlak na het starten een bepaalde tijd wat meer toeren maakt zodat de katalysator sneller op temperatuur is.
Geplaatst: 21.06.2010 - 23:42
door Marc O.
ppFreddy schreef:Is dat bij bepaalde motoren niet normaal geweest? Dat die vlak na het starten een bepaalde tijd wat meer toeren maakt zodat de katalysator sneller op temperatuur is.
Mijn T6 ('98 ) doet dat in ieder geval niet, maar die heeft daarentegen de onhebbelijkheid dat hij wat last heeft van een ochtendhumeur (
http://www.volvo-forum.com/viewtopic.ph ... 386#631386), wat misschien verholpen zou worden door direct na de start een 10-tal seconden wat hogere toeren te maken.
Geplaatst: 22.06.2010 - 08:33
door S80 Executive
Mijn T6 (my 2004) doet dat ook al ruim 200.000 km en nog steeds op dezelfde manier. Ik neem aan dat het er gewoon bij hoort. Ik heb me er nog nooit aan gestoord. Als je de automaat in z'n R of D zet, zakt het toerental wel. Je gaat er dus niet direct als een speer vandoor.
Geplaatst: 03.07.2010 - 07:16
door Michelt6
Bij mij exact hetzelfde (T6 my2004) en inderdaad even wachten en met de voet op de rem optrekken..
Geplaatst: 03.07.2010 - 21:01
door Msuidgeest
Heren, ik heb een voorloper van die T6, een heel gewone 2,5 liter 6-in-lijn en ik herken niet wat jullie schrijven. De mijne start koud met net geen 1000 toeren en valt vrij snel terug naar 800 om vervolgens heel mooi te draaien.
Overigens heb ik een versie met luchtpomp die bij koude start elektrisch hete lucht in de uitlaat duwt om de katalysator snel op te warmen.