Pagina 1 van 1
B18U traag reagerend in de bergen?
Geplaatst: 22.06.2010 - 00:26
door SchoutenCC
Hallo allemaal, ik ben net terug van vakantie (2891 km in mijn 440 is zeker geen straf!) en mij is opgevallen dat op de > 5% hellingen de B18U op zijn zachtst gezegd traag reageert. Als ik bijv. met 120 aan kwam rijden in 5e versnelling op de A2 in Zwitserland en de weg kreeg een redelijke helling dan merkte ik een duidelijke snelheidsafname en ook al trapte ik het gaspedaal volledig in, ik kreeg er geen echte pit in. Vanuit de file voor het Gotthard-stoplicht even accellererend om voor twee vrachtwagens de tunnel in te gaan heb ik zelfs heel even getwijfeld of de koppeling er niet doorheen zat. Ook in een verzameling haarspeldbochten in het Schwarzwald rond Freiburg was het zeker genieten maar niet echt snel rijden.
Is dit gedrag nu B18U eigen of kan het duiden op een defect?
Geplaatst: 22.06.2010 - 00:46
door Schilder
Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel mensen je in de auto hebt zitten, gewicht speelt zekerst een grote rol bij acceleratie, laat staan de hellingen die je daar hebt?
Ik heb daar ervaring in met een aanhanger erachter, dan is het ook zo`n slome microcar.
Schilder
Geplaatst: 22.06.2010 - 10:02
door SchoutenCC
Weinig personen, naast mijzelf alleen vrouw en baby. Gewicht was ook zeker niet extremistisch, slechts volumineus (een grote kinderwagen neemt zelfs in de ruime 440 al bijna de gehele kofferbak in beslag maar weegt slechts 12kg...). Dakkoffer zal ook niet meer dan een kilo of 50 in hebben gezeten.
Het zal wel zijn dat ik er aan gewend ben dat hij in de stad zo lekker doortrekt dat het me opviel dat hij dat in de bergen juist niet doet.
Geplaatst: 22.06.2010 - 10:11
door Iroll
140nm en 66kw voor de B18U maakt er nou niet bepaalt een asfalt verscheurder van. Hier in ons vlakke landje valt ermee te leven. Maar zo gauw je vol bepakking en passagier(s) een echte helling pakt merk je dat natuurlijk. In zijn 5 kan je het dan wel vergeten, da's niet zo raar. Zorgen dat de motor op toeren blijft is belangrijk, dus terug schakelen voor de helling anders belast je de motor erg zwaar.
Geplaatst: 22.06.2010 - 10:25
door 945i
Met een 440 1.8 in z'n 5 met dakkoffer.........Verwachten dat dat gaat versnellen de berg op..

Ik heb het al eerder gezegd, neem de SAAB mee!

Geplaatst: 22.06.2010 - 10:33
door SchoutenCC
Blij iig te horen dat ik me zeer waarschijnlijk gewoon geen zorgen moet maken en dat het normaal/gewenning is
Enne, @945i, de Saab gaat alsnog waarschijnlijk verkocht worden, hij wordt niet meer gebruikt vanwege mijn volvo-voorkeur

Geplaatst: 22.06.2010 - 17:05
door jerryx
Daar had ik vorig jaar in de Franse Alpen ook last van. Een kennis van mij reed voor me uit in zijn Toyota Carolla 1.6 (1985) station. Hij was bepakt en bezakt tot de nok. Toch reed hij zonder een centje pijn de bergpas over bij Vizille met een gangetje van 80-90. Toen ik hem bij wou houden moest ik echt alle zeilen bijzetten (én ik was veeel lichter beladen) met als gevolg een kokende motor.. Na een tijdje stil gestaan op een vluchtstrook ging het wel weer, maar was toch even schrikken!
Leuke auto's die 440/460 maar je moet niet te veel haast hebben (-in de bergen).
Geplaatst: 22.06.2010 - 22:34
door Live4Volvo
Ik heb een keertje met mijn vorige 460 1.8i een BMW 318IS op autoambulance de berg opgetrokken in belgie (zou echt niet meer weten waar precies)
Totaalgewicht wordt geschat op 2000 kilo. (ja ik weet het, meer dan toegestaan)
Echter zonder moeite thuis gekomen. Wel langzaam omhoog natuurlijk, maar hij deed het wel.
Hoe zwaar was jouw 440 beladen Chris?