Pagina 1 van 1
440 - Biobrandstof compatible??
Geplaatst: 22.06.2010 - 11:21
door wpee
Kunnen alle Volvo 440 tegen biobrandstof. De brandstof bestaat voor 85 procent uit Euro-95 en 15 procent uit bio-ethanol.
Wie weet dit?
Geplaatst: 22.06.2010 - 11:25
door 945i
Ik zou het er niet op wagen, onderbouwen kan ik het niet echt (dacht dat het iets met rubbers te maken had die er niet tegen kunnen), maar toch..
Geplaatst: 22.06.2010 - 13:34
door Live4Volvo
Nou, waarschijnlijk zul je inderdaad de nodige aanpassingen moeten doen aan je auto want:
- De brandstofleidingen kunnen "oplossen" in de ethanol
- Je hebt een ander octaangehalte dus kans dat je motor gaat pingelen.
- Het kan zijn dat je kleppen dit niet leuk gaan vinden, zeker als je motor gaat pingelen.
- Ik weet ook niet of je katalysator hiervoor geschikt is.
- En de lambdasensor zal andere waarden gaan aangeven, waardoor je ECU van streek raakt.
Kortom: als je op bio-brandstof wil rijden, kun je beter een auto kopen die er voor gebouwd is.
En als je dan toch besluit om het uit te proberen, danwel met aanpassingen ben ik heel benieuwd naar de resultaten.
Geplaatst: 22.06.2010 - 17:57
door Iroll
Pingelen zal niet gebeuren, bioethanol heeft een hoger octaan gehalte als benzine ik dacht 100. Bovendien beveiligd de pingelsensor de motor tegen pingelen, die verlaat het ontstekingstijdstip als er gepingel geconstateerd wordt. Het probleem van bioethanol is dat kunstof onderdelen kunnen oplossen van oudere auto's op den duur. Zoals leidingen, pakkingen, rubbers en brandstofpomp. In het buitenland gewoon RON 98 tanken met de oudjes.
@wpee;
als je bioethanol E85 bedoelt daar zit 85% ethanol in en maar 15% benzine. En dat is behoorlijk agressief voor onze oudjes.
Tegenwoordig zit er overal al iets van 10% ethanol in de benzine aan de pomp. Dat heeft de politiek al een aantal jaren geleden verordeneerd. Wordt alleen nergens vermeld.
http://www.groenopweg.nl/energiebronnen ... n-techniek
Geplaatst: 19.07.2010 - 16:41
door smartjan
Iroll schreef:Tegenwoordig zit er overal al iets van 10% ethanol in de benzine aan de pomp. Dat heeft de politiek al een aantal jaren geleden verordeneerd. Wordt alleen nergens vermeld.
Kortom; we worden stevig voor de gek gehouden want de energie-dichtheid van ethanol ligt lager dan van benzine zodat je verbruik alleen maar oploopt voor dezelfde prestaties zodat je meer geld kwijt bent?
Dat zou dus betekenen dat de V-power en al die dingen gewoon minder ethanol hoeven te bevatten om aan hun 'lagere verbruik en betere prestaties' te komen..... :-k
Ze moeten Neelie Kroes eens laten kijken naar de prijsafspraken die er dagelijks openlijk over brandstoffen worden gemaakt!
Geplaatst: 19.07.2010 - 17:56
door 945i
Daar gaat Neelie niet meer over, tenzij je mobieltje op benzine loopt..
