Pagina 1 van 1

geluidje met starten / (Multi- of Distributie-)riem?

Geplaatst: 25.06.2010 - 10:06
door kazV70tdi
goedemorgen,

even een vraag; Bij het starten (en uitzetten) van de motor hoor ik een kort piepgeluid..

Kan dit distributie- of multiriem zijn?

Wie weet wat dat ongeveer voor kosten met zich meebrengt, of hoeveel uren daarmee gemoeid zijn?

Wat vraagt een volvo-dealert ervoor? wat kosten de materialen? (riemen en rollen?)

Alvast bedankt, Casper!

Geplaatst: 25.06.2010 - 13:20
door Oceanracer
Kan ook je startmotor zelf zijn. Of je dynamo. Of je aircopomp. :D

scheurtje(s) / slijtage

Geplaatst: 25.06.2010 - 15:00
door kazV70tdi
Hallo, de startmotor is volgens mij prima. Ik heb nog eens even gekeken en meen dat ik scheurtje(s) zie op spanrol en riem(en)..
dus denk aan vervangen.

iemand enig idee wat dat geintje moet of mag kosten?

alvast bedankt!
casper

Geplaatst: 26.06.2010 - 14:47
door toppertje
ik zet mijn geld op een (versleten) trillingsdemper,al blijft
het lokaliseren van (bij)geluiden op afstand erg moeilijk.

Geplaatst: 26.06.2010 - 23:01
door edraket
Wat bedoel je precies met een trillingsdemper? Er zit er maar 1 op, en dat is de hydraulische spanner van de distributie. En die maakt nooit geluid. Ik denk eerder aan een looprol van distributie/multiriem. Welk bouwjaar en type motor is het?

Geplaatst: 27.06.2010 - 10:41
door Mattz
Er zijn er voldoende die dat doen, ook met volledig goed onderhoud dealer/specialist.

Niet te druk om maken zover ik weet.

Geplaatst: 27.06.2010 - 11:18
door kazV70tdi
Goeiemorgen mensen,

bedankt voor de tips, ik ben op het geluid gewezen door mijn aircomonteur, die stond voor een open klap, toen ik de wagen startte..

het is een 2.5D uit mei 1999

Dat van die loop- spanrol klinkt aannemelijk, omdat op een van die rollen scheurtjes zitten en die taste denk ik de riem weer aan.

de volvo dealert had t over dat er 3 riemen zijn?
Distributie-
multi-
en ?-, riem

weet iemand hier meer over?
Wat kost zo'n set riemen en onderdelen aan materiaal?

alvast bedankt!

Geplaatst: 27.06.2010 - 14:25
door edraket
Het zijn niet de riemen die je hoort maar de lagertjes van de rollen. Je kunt alleen maar zien of zo'n lagertje slecht is door deze te demonteren.
Hoelang duurt het geluidje? Als het echt 1 seconde is hoef je je er niet druk om te maken, dit is alleen het opstarten, als het lager duurt zijn de lagers verdacht en zou ik er zeker even naar (laten) kijken. Is een prijzige operatie bij een TDI, het demonteren van de distributieriem is geen simpel karweitje wat je even in een verloren uurtje doet itt een 5 cil benzine.

Een TDI heeft inderdaad 3 riemen: distributie riem (drijft de nokkenas aan) multiriem (drijft de dynamo en airco aan) en een riempje voor de brandstof pomp. Deze zit aan de andere kant van de motor en wordt aangedreven door de nokkenas.

Geplaatst: 27.06.2010 - 20:23
door kazV70tdi
Ok dankjewel Ed,

heb je enig idee wat de materialen ongeveer kosten? is dat 200 of 400 euri?

ow en idd dat geluidje is er eigenlijk alleen met starten en uitzetten, echter scheurtje(s) in het profiel op een spanrol is toch niet ok lijkt me..

Geplaatst: 27.06.2010 - 23:15
door edraket
Ik neem aan dat je scheurtjes in de riem bedoelt. Nee dat is niet goed nee, die moet je wel laten vervangen. Aan materiaal is het ongeveer 40-80 euro voor een rol, maar hoeveel er moet worden vervangen weet ik natuurlijk niet.

Geplaatst: 29.06.2010 - 21:44
door toppertje
edraket schreef:Wat bedoel je precies met een trillingsdemper? Er zit er maar 1 op, en dat is de hydraulische spanner van de distributie. En die maakt nooit geluid. Ik denk eerder aan een looprol van distributie/multiriem. Welk bouwjaar en type motor is het?
ik bedoelde de krukas-trillingsdemper.
doordat deze minder word,kan het rubber wat hier inzit ook
tijdens het starten en afzetten vd motor een piep,of tikkend
geluid geven.
wat ook wel eens een piepgeluid wil geven,is als de vrijloop-poelie
vd. dynamo niet meer vrijloopt.
hierdoor slipt de multiriem iets op de poelie ahw.

Geplaatst: 29.06.2010 - 23:46
door Ramon&Ramon
toppertje schreef:
edraket schreef:Wat bedoel je precies met een trillingsdemper? Er zit er maar 1 op, en dat is de hydraulische spanner van de distributie. En die maakt nooit geluid. Ik denk eerder aan een looprol van distributie/multiriem. Welk bouwjaar en type motor is het?
ik bedoelde de krukas-trillingsdemper.
doordat deze minder word,kan het rubber wat hier inzit ook
tijdens het starten en afzetten vd motor een piep,of tikkend
geluid geven.
wat ook wel eens een piepgeluid wil geven,is als de vrijloop-poelie
vd. dynamo niet meer vrijloopt.
hierdoor slipt de multiriem iets op de poelie ahw.

Dat klopt als een bus,in dit geval,piept als een trillingsdemper:)

Geplaatst: 30.06.2010 - 11:05
door edraket
toppertje schreef:
edraket schreef:Wat bedoel je precies met een trillingsdemper? Er zit er maar 1 op, en dat is de hydraulische spanner van de distributie. En die maakt nooit geluid. Ik denk eerder aan een looprol van distributie/multiriem. Welk bouwjaar en type motor is het?
ik bedoelde de krukas-trillingsdemper.
doordat deze minder word,kan het rubber wat hier inzit ook
tijdens het starten en afzetten vd motor een piep,of tikkend
geluid geven.
wat ook wel eens een piepgeluid wil geven,is als de vrijloop-poelie
vd. dynamo niet meer vrijloopt.
hierdoor slipt de multiriem iets op de poelie ahw.
Ah natuurlijk, had daar even niet aan gedacht (noem die zelf altijd krukas poelie), maar dat kan inderdaad ook het probleem zijn.