Pagina 1 van 1
Nivomats inbouwen in Volvo V70
Geplaatst: 25.06.2010 - 10:22
door Gerben V70
Het is weer bijna vakantie en de caravan komt straks weer uit de stalling.
Komt ook weer de wens van het hebben van automatische niveauregeling d.m.v. Nivomats. Momenteel ben ik aan het orienteren wat ik allemaal nodig ben. Momenteel een V70 met gewone schokdempers en gewone (langere) trekhaak.
Zover ik het kan nagaan heb ik nodig: uiteraard Nivomats en de kortere veren/ nivomat uitvoering.
Waar ik niet zeker van ben is: heb je ook speciale steunlagers nodig voor de nivomat schokdemper?
En dan de trekhaak: momenteel heb ik een gewone trakhaak onder de auto zitten, kan je enkel en alleen de trekhaakkogel vervangen door de kortere versie of moet je de balk alwaar de trekhaakkogel aan bevestigd is ook vervangen? (Brezan zegt van wel, maar ik heb m'n twijfels).
Wie o wie heeft hier ervaring mee/kennis van?
Geplaatst: 25.06.2010 - 10:59
door ivoandriessen
Ik heb bij mijn auto alleen de schokbrekers vervangen door Nivomats. De veren en dergelijke gewoon laten zitten, merk niet dat dat anders had gemoeten.
In principe is de kogel te vervangen door een kortere, prijs daarvoor is bijna hetzelfde als een nieuwe trekhaak van Bosal of andere merken.
Ik heb er een nieuwe trekhaak op zitten, maar dat was meer omdat de koppeling van de caravan tegen de bumper aankwam, te weinig ruimte tussen de kogel en de bumper. Er zijn op het forum wat mensen die de aanpassing naar nivomat gedaan hebben en nog gewoon de originele trekhaak gebruiken (de hoge versie dus).
Kanttekening, als je de nivomats zelf gaat plaatsen, zorg dat de auto ergens op een brug kan. Ik heb het met professionele garagae kriks gedaan, maar de auto moet dan zo schuin dat de beide achterwielen loskomen (en dat is best spooky, zo schuin en met de achterwielen los).
Geplaatst: 26.06.2010 - 10:25
door elianmars
ivoandriessen schreef:
Kanttekening, als je de nivomats zelf gaat plaatsen, zorg dat de auto ergens op een brug kan. Ik heb het met professionele garagae kriks gedaan, maar de auto moet dan zo schuin dat de beide achterwielen loskomen (en dat is best spooky, zo schuin en met de achterwielen los).
Welnee. Als je er maar goede assteunen onder hebt staan

Geplaatst: 26.06.2010 - 11:57
door ivoandriessen
Je had daar gelukkig de ruimte en het materiaal om hem zo op te tillen. Ik had helaas maar 1 krik, geen assteunen en een kwart van de ruimte

Geplaatst: 26.06.2010 - 14:42
door jpwg001
elianmars schreef:ivoandriessen schreef:
Kanttekening, als je de nivomats zelf gaat plaatsen, zorg dat de auto ergens op een brug kan. Ik heb het met professionele garagae kriks gedaan, maar de auto moet dan zo schuin dat de beide achterwielen loskomen (en dat is best spooky, zo schuin en met de achterwielen los).
Welnee. Als je er maar goede assteunen onder hebt staan

Heb je er een dubbele pijp onder zitten? Links en rechts?
Geplaatst: 26.06.2010 - 14:50
door toppertje
dat "andere" wat je ziet,is de trekhaak afdekdop die gebruikt wordt
bij een afneembare trekhaak. :-$
Geplaatst: 26.06.2010 - 15:54
door drowel
jpwg001 schreef:elianmars schreef:ivoandriessen schreef:
Kanttekening, als je de nivomats zelf gaat plaatsen, zorg dat de auto ergens op een brug kan. Ik heb het met professionele garagae kriks gedaan, maar de auto moet dan zo schuin dat de beide achterwielen loskomen (en dat is best spooky, zo schuin en met de achterwielen los).
Welnee. Als je er maar goede assteunen onder hebt staan

Heb je er een dubbele pijp onder zitten? Links en rechts?
Dacht ik ookaar denk dat het middelste een kapje op d trekhaak is. Wel mooi die dubbele.
Geplaatst: 26.06.2010 - 16:36
door jpwg001
En die enkele dubbele pijp dan (hahaha) waar komt die vandaan? Is dat een opzetstuk of aan de einddemper gelast? Wel heel mooi namelijk.
Geplaatst: 26.06.2010 - 19:58
door sbv
Goh ik sta er weer mooi op.
De demper zelf vervangen is geen probleem. De veer
ver vangen is een &^)&* klus
Wij hebben geen speciaal gereedschap gebruikt.
2 assteunen om de achterkant op te krikken en een garage krik en de normele auto krik.
Het is even puzzelen hoe je de achterwiel ophanging los moet maken en dan ook weer vast, en juist dat laatste gaat of gelijk goed of je bent lang aan het tobben.
Verenspanner is niet van toepassing achter
Geplaatst: 26.06.2010 - 21:34
door Voorn
Ik heb het gewoon laten doen vorig jaar mei.
Ongeveer €850,-- kant en klaar.
Niet bij de volvo dealer natuurlijk
Ben er heel blij mee. Lekker voor de caravan en zware ladingen achterin de auto (650 kg klei

Geplaatst: 27.06.2010 - 20:12
door marstijn
Vorig jaar bij rima gebruikte set gekocht voor 225 euro, laten monteren voor 60 euro. Nu jaar later nog steeds zeer tevreden. Heb er met name tijdens de vakanties veel profijt van gehad. Ik heb de oude veren laten zitten, mijn auto kwam niet noemenswaardig hoger te staan.
Geplaatst: 28.06.2010 - 10:18
door piotrV70
Setje gekocht bij Estate-services en laten monteren door de plaatselijke vak-garage. Was in totaal voor < 300 euro klaar inclusief nieuwe veren. Originele trekhaak laten zitten. Foto's daarvan elders op het forum incl "waterpas" bewijs. Probeer het eerst met de originele trekhaak, vervangen kan altijd nog.
Geplaatst: 28.06.2010 - 18:13
door elianmars
jpwg001 schreef:En die enkele dubbele pijp dan (hahaha) waar komt die vandaan? Is dat een opzetstuk of aan de einddemper gelast? Wel heel mooi namelijk.
Het is wel offtopic, maar dit ligt er onder:
