Pagina 1 van 1

Storing vacuumsysteem en motorreiniging

Geplaatst: 27.06.2010 - 10:03
door Remco.Smit
Hallo,

Enige tijd geleden verscheen er een meldingen in het dashboard bij het pittig acceleren met een koude motor: Motorservice vereist. De laatste tijd kwam de melding steeds vaker, ook bij warme motor.

In de garage de computer laten uitlezen: storing in het vacuumsysteem.
In de garage heeft men het systeem (slangen en kleppen) nagekeken en (uiteraard) niets gevonden. Toch wel een slang vervangen die beschadigd (maar niet lek) was. Helaas, het probleem was niet verholpen. De storing kwam nog steeds tevoorschijn.

Tijdens het vervangen van de slang moest de luchtinlaat deels verwijderd worden om er zo bij te kunnen. Toen werd er een enorme vervuiling zichtbaar (zoals op de foto's van edraket te zien is. (hier)).
Aangeraden werd om de motor een grondige schoonmaakbeurt te geven. Gedaan, en wat een succes: het start sneller, trekt sneller op, schakelt soepeler, reageert directer op het gaspedaal en hij loopt gewoon lekkerder.
Dit is er in gegaan:
1x luchtslang
2x Forte diesel conditioner
3x Forte motor flush
1x Forte top en treatment.
6.5 liter nieuwe olie
1x oliefilter.
De prijs was best even schrikken: € 650.--

O ja, de storing is niet meer teruggekomen. In de garage vermoedden ze dat er kleine stukjes roet/teer/smurrie in de slangen terecht kwamen waardoor de onderdruk niet voldoende was en waardoor de storing opkwam.

Over twee weken op vakantie met de auto... kan niet wachten!

Geplaatst: 27.06.2010 - 10:51
door Rippie V70
Liep hij verder wel OK, of merkte je dat hij meer trilde, stotterde en dat soort zaken?

Geplaatst: 27.06.2010 - 12:22
door Wolfs XC
Je schreef; pittig acceleren met een koude motor..... Dat lijkt me ook niet al te best :?

Geplaatst: 27.06.2010 - 21:20
door Remco.Smit
Rippie V70 schreef:Liep hij verder wel OK, of merkte je dat hij meer trilde, stotterde en dat soort zaken?
Nee, hij liep ook niet echt lekker. Het leek wel (zeker tegen het einde) alsof hij minder vermogen had en hij begon ook te stotteren.

Geplaatst: 27.06.2010 - 21:22
door Remco.Smit
Wolfs XC schreef:Je schreef; pittig acceleren met een koude motor..... Dat lijkt me ook niet al te best :?
Ik weet het.... Maar pittig is bij mij ook niet echt volluit hoor (<3000 toeren). Een auto heeft ook gevoel...

Geplaatst: 28.06.2010 - 08:20
door Rippie V70
« Rippie V70 » :Liep hij verder wel OK, of merkte je dat hij meer trilde, stotterde en dat soort zaken?


Nee, hij liep ook niet echt lekker. Het leek wel (zeker tegen het einde) alsof hij minder vermogen had en hij begon ook te stotteren.

Dan denk ik dat ik weet wat me te doen staat! Ik signaleerde ook al dergelijke zaken. Niet echt vermogensverlies, maar wel gehik en gestotter.

Geplaatst: 28.06.2010 - 18:09
door Remco.Smit
Rippie V70 schreef:
Dan denk ik dat ik weet wat me te doen staat! Ik signaleerde ook al dergelijke zaken. Niet echt vermogensverlies, maar wel gehik en gestotter.
Je ziet het denk ik snel genoeg als je die dikke luchtslang boven in de motor loshaalt.

Geplaatst: 29.06.2010 - 09:01
door Rippie V70
Je ziet het denk ik snel genoeg als je die dikke luchtslang boven in de motor loshaalt.
Had ik al gedaan. Was niet heel erg schokkend wat er in zat. Ik schat 1 a 2mm rondom in de slang. Was echte blubber, gitzwart.

Ik ga zowiezo even brandstoffilter vervangen, en de motor flushen. Kan alleen maar beter worden.

Geplaatst: 29.06.2010 - 16:06
door Wolfs XC
Vorig jaar zag het er bij de auto van mijn vrouw net zo uit als op de foto's van edraket te zien is. De slang was voor meer dan de helft dichtgeslibt.

Nu een jaar en 25.000km verder heb ik de voorste buis er weer eens afgehaald omdat ik erg benieuwd was naar de hoeveelheid vervuiling. Dit viel me enorm mee. Het was hoogstenns 1 a 2mm rondom. Schoongemaakt en weer gemonteerd.

Geplaatst: 29.06.2010 - 17:27
door Gast

Geplaatst: 29.06.2010 - 23:15
door Wolfs XC
Moest even zoeken maar heb de foto's van destijds gevonden: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hlight=egr