Pagina 1 van 2
Koppeling vervangen
Geplaatst: 27.06.2010 - 23:53
door sven-
Volvo liefhebbers,
Hoewel het wat mij betreft nog best meevalt, heeft mijn Volvo 440 (2.0 GLT uit 1994) met meer dan 2 ton op teller wel last van een (licht) slippende koppeling. Waarschijnlijk in die 16 jaar nog nooit vervangen.
Kan iemand een indicatie geven wat het vervangen hiervan (koppeling + drukgroepen ..?) zal gaan kosten? Dan wel bij dealer dan wel bij kennis met verstand van Volvo's ?
Alvast bedankt!
Geplaatst: 28.06.2010 - 10:13
door Iroll
Bij de dealer laten vervangen is een kostbare grap, zo rond de €800 schat ik in. Koppelingset+druklager voor de 2.0i kan je op het web voor rond de €150 vinden, bij de dealer moet je er minstens €100 bij optellen. Dus scoor zelf een koppelingset (van Sachs of LUK) en laat die er door de kennis met verstand van Volvo's inzetten. Iemand met ervaring heeft er ong. een dagdeel werk aan.
Geplaatst: 01.07.2010 - 23:42
door Schilder
Iroll schreef:Bij de dealer laten vervangen is een kostbare grap, zo rond de €800 schat ik in. Koppelingset+druklager voor de 2.0i kan je op het web voor rond de €150 vinden, bij de dealer moet je er minstens €100 bij optellen. Dus scoor zelf een koppelingset (van Sachs of LUK) en laat die er door de kennis met verstand van Volvo's inzetten. Iemand met ervaring heeft er ong. een dagdeel werk aan.
Kan de versnellingsbak er van onder uit?.
Schilder
Geplaatst: 02.07.2010 - 12:50
door wpee
de versnellingsbak moet je losmaken en even naar links laten liggen op het subframe. Hiervoor moet je wel de steekassen losmaken. Olie kan er dan uitlopen dus even aftappen.
Geplaatst: 06.07.2010 - 01:19
door Schilder
wpee schreef:de versnellingsbak moet je losmaken en even naar links laten liggen op het subframe. Hiervoor moet je wel de steekassen losmaken. Olie kan er dan uitlopen dus even aftappen.
Hoi Wim,
Met dat steekassen + olie aftappen voordat je een versnellingsbak de-monteerd begreep ik wel, maar kan er dus gewoon onderuit.
En de eigenlijke vraag is dat m`n versnelling weleens weigert in de achteruit, ipv van achteruit gaat ie toch vooruit, en van de eerste versnelling naar de tweede wil ie ook weleens moeilijk doen, dan moet je echt doordrukken naar de tweede versnelling ( niet soepel ) ligt zoiets aan de koppeling, of zit de fout in bak zelf.
Excuses voor off-topic
Schilder
Geplaatst: 06.07.2010 - 10:50
door Doeke Dobma
Schilder, heb je de schakelbussen al eens vervangen? Hier komt in de loop van de tijd speling op, waardoor je niet meer soepel in de vernellingen kunt schakelen. De benodigde bussen (elders op het forum duidelijk beschreven) kosten samen een kleine 25 euro bij de dealer. Klusje is makkelijk zelf te doen.
Geplaatst: 06.07.2010 - 11:21
door Iroll
En de eigenlijke vraag is dat m`n versnelling weleens weigert in de achteruit, ipv van achteruit gaat ie toch vooruit, en van de eerste versnelling naar de tweede wil ie ook weleens moeilijk doen, dan moet je echt doordrukken naar de tweede versnelling ( niet soepel ) ligt zoiets aan de koppeling, of zit de fout in bak zelf.
Behalve de schakelbussen kan dit ook veroorzaakt worden door een kapotte achterste motorsteun. Daardoor gaat de versn.bak scheefhangen en gaat het schakelen beroerd. Denk niet dat het aan de bak zelf ligt. Als de schakelbussen op zijn dan voelt de pook in zijn vrij erg los aan, je kan hem alle kanten op bewegen.
Geplaatst: 07.07.2010 - 01:17
door Schilder
Iroll schreef:
Behalve de schakelbussen kan dit ook veroorzaakt worden door een kapotte achterste motorsteun. Daardoor gaat de versn.bak scheefhangen en gaat het schakelen beroerd. Denk niet dat het aan de bak zelf ligt. Als de schakelbussen op zijn dan voelt de pook in zijn vrij erg los aan, je kan hem alle kanten op bewegen.
Doeke, Iroll,
De auto is net gekeurd op 2 juli en ga der vanuit dat de keurmeester het wel opmerkt als er een motorsteun gebroken is.
Wel is er speling v/d pook aanwezig in de vrij-stand, maar of dat veel is moet ik nog even proberen of dat daadwerkelijk alle kanten op kan bewegen.
Schilder
Geplaatst: 07.07.2010 - 17:30
door Blade
het is toch niet heel raar dat een koppeling op is na 2 ton... zeker in een 400 niet !
Geplaatst: 07.07.2010 - 23:03
door Schilder
De pook is ruim van links naar rechts, maar naar voren of achter is maar een centimeter gezien de bovenkant pook.
Schilder
Geplaatst: 07.07.2010 - 23:47
door EvertBram
Mijn koppeling is nog nooit vervangen na 2,5ton. Hij doet 't nog prima en staat op de juiste afstelling tussen de koppelingsvorken (30 +- 1mm). Soms heb ik wel 't gevoel bij zeer snel schakelen tussen bepaalde toerentallen dat er een enkele sec. slip is. Daar maak ik me echter geen zorgen over.
Wel maak ik me zorgen over wanneer de koppeling ongeveer vervangen moet worden. De kosten daarvan kan ik een andere goede auto voor kopen...
Heb trouwens laatst zelf alle schakelbussen + v.bak olie vervangen.
Geplaatst: 11.07.2010 - 12:34
door Iroll
Doeke, Iroll,
De auto is net gekeurd op 2 juli en ga der vanuit dat de keurmeester het wel opmerkt als er een motorsteun gebroken is.
Daar kan je niet vanuit gaan, altijd controleren. Er wordt zoveel over het hoofd gezien bij een apk, goedkeuring geeft geen absolute geen zekerheid. Bij storingen heb ik geleerd nooit ergens vanuit te gaan, maar voor zekerheid te gaan.
Geplaatst: 17.11.2010 - 10:55
door sven-
Iroll schreef:Bij de dealer laten vervangen is een kostbare grap, zo rond de €800 schat ik in. Koppelingset+druklager voor de 2.0i kan je op het web voor rond de €150 vinden
Heb je een website die je kunt aanbevelen?
Geplaatst: 17.11.2010 - 11:40
door Ramon&Ramon
Geplaatst: 17.11.2010 - 11:44
door sven-
Zijn die lui ook in staat het voor een vriendenprijsje te monteren?
Geplaatst: 17.11.2010 - 11:54
door Iroll
Op Marktplaats staan er verschillende aanbieders van kop.sets. Bel ze even voor een prijsopgaaf en let op of het incl.druklager is. Op
Ebay worden er al sets aangeboden vanaf nog geen €100. Helaas staat er geen merk bij. Beste is om voor een LUK of een Sachs kop.set te gaan, dat is goede kwaliteit. Moet je zelf een bedrijfje opzoeken die hem voor je wil inbouwen dat zal zo ong. €350 kosten schat ik.
Geplaatst: 17.11.2010 - 12:05
door Ramon&Ramon
sven- schreef:Zijn die lui ook in staat het voor een vriendenprijsje te monteren?
Een vriendenprijs zal het niet zijn,maar wel een stuk goedkoper dan de dealer.
Reken maar ongeveer op 500 euro incl onderdelen en arbeidsloon en dat is een zeer nette prijs,het is namelijk wel even werk bij een 440..
Geplaatst: 17.11.2010 - 12:30
door Iroll
Reken maar ongeveer op 500 euro incl onderdelen en arbeidsloon en dat is een zeer nette prijs,het is namelijk wel even werk bij een 440..
Dat is idd een hele mooie prijs, zeker het overwegen waard.
Geplaatst: 17.11.2010 - 14:03
door sven-
Heb contact gehad via de mail met Autokooy, en zij komen met een offerte van ca. 650e. Is dit nog steeds een net bedrag, het is wel 150e meer dan die hierboven genoemde 500e ?
Geplaatst: 17.11.2010 - 14:07
door Ramon&Ramon
Is 500 euro bij Auto Kooy,
heb net overlegd met ze..