Pagina 1 van 1

v50 volledig van slag na inbouwen nieuwe speakers

Geplaatst: 28.06.2010 - 12:44
door Ruben van der Crabben
Sinds anderhalf jaar heb ik een v50 2.0d summum uit 2005. Afgelopen maand heb ik met behulp van alle uitleg op dit forum nieuwe speakers in de voordeuren gezet ( Focal ). Bij de zoektocht naar een 12v spanning (voor de RE-Q 4 equiliser) heb ik meerdere kabels doorgemeten onder andere de stekkers die lopen naar je middenconsole. ( Ik bedoel dan diegene die net achter de draaiknoppen van het audio-systeem zitten )

Vervolgens leek alles het prima te doen echter bij het draaien van de sleutel in het contact geeft hij meerdere storingen weer, op stand 1 geeft hij niks aan in het display, stand 2 ook niet en bij het starten lijkt het alsof hij wakker schiet en alles gaat testen en na enkele seconden lijkt alles normaal (airbag storing verdwijnt ook). Echter hij onthoudt de ritafstand niet, dat wil zeggen hij telt hem wel op bij de totale afstand maar niet op bij de dagteller. Het lijkt wel alsof de auto zijn korte termijn geheugen kwijt is. Verder is de verlichting van het dashboard en de radio van slag.

Nu ben ik naar de volvo-dealer geweest en daar hebben ze de storingen uitgelezen en de boel gereset waarna de problemen ge-explodeerd zijn en toen besloot de auto om bijna niks meer weer te geven. Enkele uren later, 425 euro lichter, is er nog niks anders gevonden dan mogelijk een losse stekker die vervangen is en de conclusie dat de CEM niet goed met de DIM kan communiceren. Heeft iemand hier enige ervaring mee ?

Graag advies.
alvast bedankt.

ps: jaja, ik weet het, met je handjes van het originele systeem afblijven!

Geplaatst: 28.06.2010 - 18:58
door Thamar
Als je 12V nodig hebt, het veiligste is om die af te takken van je sigarettenaansteker, toch als het om lage spanningen moet gaan. Zomaar ergens in het wilde weg 12v zoeken is een risico...

Je hebt die equalizer er toch alweer vantussen gedaan?

Geplaatst: 28.06.2010 - 20:24
door Ruben van der Crabben
Ja dat begreep ik later ook, maar ik heb gekozen voor een aparte draad direct vanaf de accu met een zekering van 5 amp ertussen. Echter dit was totaal niet aangesloten toen de problemen ontstonden. Ik had wel de amplifier en de equilizer geplaatst maar niet aangesloten.

Geplaatst: 28.06.2010 - 20:28
door lancer
En hoe heb je de 12v gemeten? Als de meter stroom door laat, kun je zomaar spanning op een verkeerde pen gezet hebben.

Geplaatst: 29.06.2010 - 07:46
door Ruben van der Crabben
ik denk dat je daar volledig gelijk in hebt. Ik zit ook op de blaren ;) Heb je nog goeie ideeen hoe ze dit beter en makkelijker aanpakken dan draad voor draad doormeten a 125 euro/uur ?

PS:
Gelukkig zijn er veel ergere dingen in het leven.

Geplaatst: 29.06.2010 - 15:58
door lancer
Dealer om een uitdraai van VIDA te vragen voor jouw auto? Je vraag direct aan een monteur stellen? Hangt een beetje van de dealer af en van je relatie met de dealer, maar mijn ervarig is dat ik op alle vragen antwoord krijg. Een goede voltmeter zou trouwens geen schade aan mogen richten, maar wel oppassen dat je alleen de goede pennetjes aanraakt.