Pagina 1 van 1

D5 - AWD - Geartronic - 2003 Tunen... 163pk naar??

Geplaatst: 28.06.2010 - 22:53
door manga
Heb al meerdere topics gelezen en kom er niet uit...

D5 uit 2003 zou 163 pk moeten hebben de 185 pk versie van de nieuwere series zou het zelfde blok hebben en deze zou tot 220 plus gaan zonder problemen? waarom de 2003 versie niet als dit hetzelfde blok is??

De geartronic 5 bak is hetzelfde begrijp ik als aan de benzine turboversies die meer pks leveren maar toch lees ik over angst dat de bak het niet houd enz..... en dan nog het awd verhaal hierdoor zou de auto meer pks verliezen in de aandrijving.

Heb hiervoor een T5 gehad, vind de D5 niet traag maar er zou wel wat meer pit in mogen en denk daarom aan chiptuning... maar 163 naar 200 lijkt me niet zo en naar 225 pk is meer wat ik wil.

Is dit mogelijk of word het nooit veel meer dan die 198 pk op de tuning sites??

Hopelijk kan iemand wat duidelijkheid verschaffen.

Geplaatst: 28.06.2010 - 23:15
door euerw
de 163pk heeft bv andere injectoren dacht ik en zo zijn er meerdere andere zaken volgens mij , dus niet alleen software aanpassing. betreft de GT die zou ik niet verder laten gaan dan +-400nm.
je zou de vraag aan de betere tuners moeten vragen zoals de forumsponsers en bv Rica

Geplaatst: 28.06.2010 - 23:21
door manga
Is er iemand met een D5 met geartronic en AWD die zijn ervaringen kan posten m.b.t. tuning? Kan een hoop vinden maar niet over deze specifieke configuratie.

Geplaatst: 29.06.2010 - 08:12
door Thamar
Diesel heeft meer koppel, dat is de reden dat men beetje voorzichtiger is voor de bak.
Zelfde bij bv de clio (g2e2). De 1.5 diesel met 82pk had dezelfde bak als de sport 2.0 182pk. Toch kon je bij die diesel niet te zot gaan, koppel boven de 240 was opletten voor de koppeling.

Geplaatst: 29.06.2010 - 08:54
door manga
Ok maar er zijn zoveel technische mensen en niemand weet wat het verschil is tussen de 163 en 185 versie van het blok..... en het tunen i.c.m. awd met geartronic...

Geplaatst: 29.06.2010 - 19:36
door Daneel
Andere injectoren, andere intercooler zeker.
Een automaat (met koppelovormer) is gevoelig voor het duidelijk hogere koppel.

Geplaatst: 29.06.2010 - 21:59
door V70/2.4D/2003
Ik heb hem al een poosje niet voorbij zien komen maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat Bart Simpson je kort en bondig het verschil of de overeenkomsten tussen beide motoren kan vertellen.

Geplaatst: 30.06.2010 - 11:37
door edraket
Ik heb het al eens een paar keer eerder opgesomd, maar er zijn toch wel een groot aantal wijzigingen aan het my 2006 diesel blok.
- De injectoren hebben 7 ipv 5 gaatjes en een fijner sproeibeeld
- Er is een andere catalysator gemonteerd (grotere flow)
- Roetfilter af fabriek
- Andere inspuitpomp (hogere druk)
- andere EGR regeling
- swirl klep in de inlaat
- 6 bak met sterkere koppeling/automaatbak (geldt niet voor de 126 pk variant; D5244T7)
- turbo met groter compressor wiel
- lagere compressie
- langere service interval
- verbeterde doorstroming cilinderkop

Dus nee, het blok is zeker niet hetzelfde als de oude. Het grootste probleem met de 5 bak (zowel handbak als automaat) is het koppel wat deze kunnen verwerken. De 6 bak kan gewoon veel meer koppel aan.

Dus 226 pk met een 2003 blok zou ik zeker niet doen. Dat is vragen om problemen. Je kunt wel vragen of het koppel beperkt kan worden in de lage toeren en dan vanaf 3000 toeren de turbo druk te verhogen en dus meer koppel genereren. Het koppel bouwt bij een diesel vanaf 2200 toeren weer af, dus op deze manier blijft het koppel mooi constant. 400 Nm is wel een veilige grens voor de 5 bak.

Geplaatst: 30.06.2010 - 13:35
door euerw
V70/2.4D/2003 schreef:Ik heb hem al een poosje niet voorbij zien komen maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat Bart Simpson je kort en bondig het verschil of de overeenkomsten tussen beide motoren kan vertellen.
geloof dat ED RAKET ook wel duidelijk is :razz:

Geplaatst: 30.06.2010 - 14:39
door V480-S60
Idd.
Ed heeft het heel netjes en juist verteld. BS is tijdelijk even niet on-line maar zal dit zeker kunnen beamen.

AWD is niet echt meer een probleem bij de 2003 als ik het goed heb. Maar daarbij moet je echt letten op het feit dat de onderlinge verschillen in profieldiepte niet te groot worden.

Geplaatst: 30.06.2010 - 15:42
door edraket
Bart heeft niet zo heel veel technische kennis en had bovenstaande denk ik niet kunnen vertellen. Hij weet aan de andere kant weer heel andere dingen.