Pagina 1 van 2
lichtelijk inhouden/schokken S60 2.4T
Geplaatst: 01.07.2010 - 18:50
door aertssenhjc
zoals de titel al verraad, houd mijn auto sinds enige dagen in bij flink accelereren.
Als ik het gas vol intrap in zijn 2 (rijdend met een gangetje van +- 30km/h en +- 2000t/min, en zo door trek naar de 4 a 5000 t/min, schokt hij voelbaar en gaat niet vloeiend door de toeren. Het lijkt op de rijeigenschap van een kapotte bobine. Deze kunnen het niet zijn, deze zijn 1000km geleden alle 5 vervangen.
Ik weet dat het vissen in het donker is, iemand een idee? zijn er zaken waar ik eerst naar moet kijken voordat er serieuze reparaties gedaan moeten worden om het te verhelpen?
afwachtend.....
Geplaatst: 01.07.2010 - 20:08
door V70/2.4D/2003
Bobine, injectie of luchttoevoer. Daar ergens zou ik het vermoeden maar ja. Ik zou hem eens aan de kast hangen om de waarden eens te bestuderen. Kan de hete, zuurstofarme heersende luchttemperatuur van enige invloed zijn?
Mijn dieseltje vertoont dat gedrag wel eens als hij op zijn 1700 toeren op de CC loopt maar ja, die van jou is een benzine.
Geplaatst: 01.07.2010 - 22:49
door V70 T5 assen
bougie,s??? neem aan dat deze ook met de bobine,s zijn vervangen.
Geplaatst: 06.07.2010 - 16:38
door buikijn
Is het schokkend of golvend?
Geplaatst: 06.07.2010 - 17:02
door Waytogo
Misschien de luchtmassameter ?
Geplaatst: 06.07.2010 - 19:29
door aertssenhjc
buikijn schreef:Is het schokkend of golvend?
Echt schokkend..
Geplaatst: 06.07.2010 - 19:31
door aertssenhjc
Waytogo schreef:Misschien de luchtmassameter ?
Lijkt me niet. deze geven op andere punten ook kwalen.
Het rare is wel dat ik van de week een stukje ben gaan 'rijden' ( lees scheuren)
Na dit was het inhouden en schokken weg. hij trok weer als een lier!!!
Helaas vandaag weer een stukje moeten rijden, en weer die schokken...wordt er een beetje moe van.
Geplaatst: 06.07.2010 - 22:43
door Meeus
mijne 2.4 schokte ook hevig bij het optrekken en kwam bij uitlezing uit bij een slecht werkende beveiliging bij de eerste injector.
Deze hebben ze gerepareerd bij de dealer en sindsdien geen enkel schokje meer.
Misschien kan deze info u helpen.
BTw: ik rij op lpg (vialle) dacht eerst dat de lpg installatie een probleem had.
Geplaatst: 06.07.2010 - 22:46
door buikijn
Ik had te kampen met dit probleem na een grote beurt, na het vervangen van de bougies; duidelijk haperen; 1 bougie bleek een scheurtje in de isolatie te hebben. (je kon een duidelijk donkerkleurig haarscheurtje zien) Ik kan me voorstellen dat een defecte bobine ook eenzelfde schokken zou kunnen veroorzaken.
Sluit een defecte bobine niet uit, ook nieuwe onderdelen kunnen defect raken.
Geplaatst: 07.07.2010 - 21:16
door steven460
Gokje, bobine!
Ik heb het ook gehad. Koop er zsm eentje bij de dealer voordat je moet spoed er een moet hebben.
Geplaatst: 08.07.2010 - 11:36
door DannyB
Misschien het gasklephuis?! Ik zou 'm even uit laten lezen.
Geplaatst: 08.07.2010 - 18:55
door steven460
etm kan het niet (lees zeer onwaarschijnlijk) zijn als je vol gas geeft.
Geplaatst: 08.07.2010 - 21:32
door SuperKnutsel
Begin maar eens met uitlezen (hoef je voor de kosten niet te laten), mogelijk dat je daarna gerichter kunt zoeken..........
Bougie
Bobine
TCV (of de slangetjes er naartoe)
LMM
ETM (gasklephuis)
Blijft een beetje gokken.
Succes!!
Geplaatst: 08.07.2010 - 22:00
door jpwg001
Ik heb hetzelfde en sinds kort een melding: motor service nodig. na het uitlezen kwam er een bekend euvel uit. Gasklephuis. Even oriƫnteren, want dit gasklephuis is al eens gereviseerd. 40K geleden ongeveer.
Geplaatst: 12.07.2010 - 21:12
door quattroman
Beste,
Loopt de auto warm ook onregelmatig stationair en heb je soms geen vermogen?
Onderstaande had ik vorige week aan de hand, misschien dat je hier wat aan hebt.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php? ... 809#787809
gr Q
Geplaatst: 12.07.2010 - 22:59
door aertssenhjc
Hmmm... Thanks!! dat is iets minder voor de hand liggend, maar wel een van de symptomen. Dank voor je input!!
Geplaatst: 22.07.2010 - 22:39
door steven460
Ik had het nu ook afgelopen week... Dat getrapt/ licht schokkend accelereren.
Injector cleaner, TCV schoon gemaakt, Olie wisselen, LMM reinigen, geen effect.
Langs de Volvo garage gegaan voor een pakking voor de VVT klep. Deze wilde ik er morgen in gaan zetten na het VVT klepje grondig schoon te maken met alcohol en een puls-spanning aanbieden op de contacten vd spoel.
Maar, vandaag even naar Eindhoven geknapt om wat spielerei voor de hobby te halen, cruise op 120km/h ~ pak weg, 380km zo gereden. soms even tussen sprints maken totdat ik merkte dat het probleem weg was! Foetsie! Gaat als een dolle!
Nu deze avond nog een test ritje gemaakt, goed geluisterd en gevoeld, is 'opgelost'.
Ik vermoed nu dat het zeefje wat in de pakking zit, verstopt raakt bij veel 'korte' of slome ritjes, ritjes met snelheden van ~ 80km/h.
Dit weekend ga ik toch de pakking maar wisselen, ben benieuwd wat ik aantref.

Geplaatst: 23.07.2010 - 08:20
door buikijn
Zeefje in de pakking van de Variabele Valve Timing?
We hebben het niet over hetzelfde? heb je een fotootje oid?
Geplaatst: 23.07.2010 - 09:12
door steven460
Een vermoeden van mij is dat het zeefje in de pakking die er 9 jaar in heeft gezeten nu grotendeels verstopt is.
Het zeefje is een klein gaasje wat in de pakking zelf is gefabriekt.
Plaatje gekaaid van een x40 forum op het interweb:
Geplaatst: 24.07.2010 - 16:40
door SuperKnutsel
Waar zit dat ding ergens..............???????? VVT klep, dat ken ik niet.