airopomp defect?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
tjeerd
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24.09.2006 - 20:21

Beste Volvorijders,
Ik rijd een V70 uit 2001. De airco stopt na ca 15 minuten rijden, enigszins afhankelijk van de buitentemperatuur. Alle knoppen binnen en ook de ventilator functioneren gewoon. Het systeem is opnieuw gevuld en gecheckt op lekkage, dat is niet het geval.
Het uitlezen van de boardcomputer geeft een foutmelding op de binnentemperatuursensor. Kan dit het zijn? Ik denk persoonlijk van niet, ik weet dat deze sensor namelijk al heel lang kapot is en de airco gewoon werkte. De sensor zal ongetwijfeld niet meer exact de juiste temperatuur doorgeven, maar herkent wel koud en warm. Als je aan de temperatuurknoppen draait gaat de ventilator namelijk wel harder/zachter blazen. En bij hogere insteltemperatuur gaat wel de verwarming aan. Conclusie: de temperatuursensor werkt voldoende om aan de airco te vertellen dat het systeem moet koelen.
Ik ben er inmiddels achter dat de aircopomp stopt. Nu de vraag waarom deze stopt en wat er aan te doen is. Moet dan de hele pomp vervangen worden?
Op problemcar.nl staat een soortgelijk probleem beschreven en daar heeft iemand de pomp vast gezet met tie-raps. Is dat een optie? Of brandt dan de heleboel door?
Op de pomp staan de volgende gegevens:
Volvopartnr. 8708581
streepjescode P31101186

Iemand een idee? ......het wordt warm

groet
Gast

Mogelijk afstelling luchtspleet.
Dit oplossen met tie-raps is nmm een noodoplossing, maar om een diagnose te stellen wel leuk.
GerbenBokma
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2009 - 23:13

Beste Tjeerd,

Vorig jaar was dit mij ook zo, alleen dan was het zo dat de airco na een half uur er mee stopte. Heel goed te merken in Zuid Frankrijk. Paar minuten uit en daarna weer aan, dan de airco werkte hij weer een poosje.

Ik ben begonnen met de airco pomp, de spleet was bij mij 0,8 mm. Dus de gedachte was dat dit de oorzaak was.
De luchtspleet van electromagnetische koppeling op de aircopomp mag niet groter zijn 0,5 mm. Dit kun je eenvoudig controleren met een voelermaat. Die spleet is in te stellen, door de aanwezige vul-ringen te verwijderen.
Als de spleet te groot, dan kan de aircopomp ook uitvallen.
Beetje een toer bij een S80 om de koppeling er af te halen zonder de pomp uit te bouwen, maar met een zelfgemaakte poelietrekker is dit gelukt. Maar dit was niet de oplossing voor het probleem.

Vervolgens is het systeem opnieuw gevuld en gecontrolleerd. Moest wel wat bij, maar was ook niet de oorzaak.

De volgende verdachte is de sensor van de verdamper. De NTC weerstand in deze sensor wijzigde niet meer bij aan andere temperatuur. Het gevolg was dat de airco steeds bevroor. Dat kun je goed zien als je onder de motorkap de airco leidingen bekijkt, die zijn dan wit van de vorst.
Die sensor heb ik toen gerepareerd, je kunt ook een nieuwe kopen van 40 euro, maar het kan nog simpeler. Van de sensor heb ik de oude NTC eraf geknipt en nieuwe NTC er aan gesoldeerd. Beetje nagellak voor isolatie erop en klaar.

Ook heb ik bij mijn S80 van 1999, ongeveer vergelijkbaar denk ik, de interne temperatuur sensor schoongemaakt. Dit zit achter een klein roostertje en door stof functioneerde deze niet meer. Het kleine ventilatortje draait weer.

Sindsdien functioneert de airco weer helemaal perfect, ook bij lange ritten, en de binnentemperatuur klopt ook weer met de instelling.

Groet, Gerben
seaconsort
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.11.2007 - 11:56

@Tjeerd: Is het probleem bij jou al verholpen?

Ik heb namelijk met mij v70 uit 2000 (model 2001) precies hetzelfde probleem. Vorig jaar maakte de interne temperatuursensor / het fannetje nog een zoemend geluid. Ondertussen niet meer. Mijn vermoeden is ook dat het probleem hier door komt. Boven de 23 graden buitentemperatuur treed het probleem op en stopt de airco er mee. Na 10 minuten de ECC uit (ventilator naar stand 0) en dan weer aan dan doet hij het weer even.

Volgens mij is mijn fannetje van de binnentemperatuur sensor nu stuk. Ik heb geprobeerd hem een beetje schoon te maken door het kleine roostertje heen maar volgens mij draait hij nog niet.

Moet ik deze bij de dealer laten repareren? zal dit de oplossing zijn?

Alvast bedankt voor een reactie.

Groeten, Paul
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik houd het ook op de luchtspleet van de magneetkoppeling.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
seaconsort
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.11.2007 - 11:56

@Oceanracer: Mag ik vragen wat die magneetkoppeling precies doet en wat de luchtspleet is? Zelf heb ik er weinig verstand van maar omdat het probleem zich alleen voordoet boven de 23 graden verwacht ik zelf dat het eerder een temeratuursensor gerelateerd probleem is. Zou dat kunnen? Is het eenvoudig /duur om de luchtspleet aan te passen?

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr, Paul
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik had vorig jaar (ook in Zuid-Frankrijk trouwens) het probleem dat de airco bij een buitentemperatuur van 30 graden of hoger niet meer aansloeg. Wanneer de temperatuur onder de 30 graden kwam sloeg de compressor niet vanzelf weer aan. Maar wanneer de AC-knop even werd uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld, werd het weer heerlijk koel in de auto.

Vraag me niet naar de exacte werking van een magneetkoppeling, maar het idee van zo'n ding is dat wanneer deze wordt geactiveerd, de compressor word aangedreven. Bij de dealer kostte het mij vorig jaar augustus € 210,00 om de luchtspeet af te stellen.

Voor de volledigheid wil ik er nog wel even bij vermelden dat de airco ook niet meer de volledige vulling bevatte. Deze is gevacumeerd en opnieuw afgevuld. Tot nu toe draait de airco nog als een tierelier. Het afvullen zit bij die € 210,00 inbegrepen!

Gebruik anders de zoekfunctie op het forum maar op luchtspleet of magneetkoppeling. Dan heb je wel even wat leesvoer. Hier alvast een voorproefje: >>klik<<
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

GerbenBokma schreef:Beste Tjeerd,

Vorig jaar was dit mij ook zo, alleen dan was het zo dat de airco na een half uur er mee stopte. Heel goed te merken in Zuid Frankrijk. Paar minuten uit en daarna weer aan, dan de airco werkte hij weer een poosje.

Ik ben begonnen met de airco pomp, de spleet was bij mij 0,8 mm. Dus de gedachte was dat dit de oorzaak was.
De luchtspleet van electromagnetische koppeling op de aircopomp mag niet groter zijn 0,5 mm. Dit kun je eenvoudig controleren met een voelermaat. Die spleet is in te stellen, door de aanwezige vul-ringen te verwijderen.
Als de spleet te groot, dan kan de aircopomp ook uitvallen.
Beetje een toer bij een S80 om de koppeling er af te halen zonder de pomp uit te bouwen, maar met een zelfgemaakte poelietrekker is dit gelukt. Maar dit was niet de oplossing voor het probleem.

Vervolgens is het systeem opnieuw gevuld en gecontrolleerd. Moest wel wat bij, maar was ook niet de oorzaak.

De volgende verdachte is de sensor van de verdamper. De NTC weerstand in deze sensor wijzigde niet meer bij aan andere temperatuur. Het gevolg was dat de airco steeds bevroor. Dat kun je goed zien als je onder de motorkap de airco leidingen bekijkt, die zijn dan wit van de vorst.
Die sensor heb ik toen gerepareerd, je kunt ook een nieuwe kopen van 40 euro, maar het kan nog simpeler. Van de sensor heb ik de oude NTC eraf geknipt en nieuwe NTC er aan gesoldeerd. Beetje nagellak voor isolatie erop en klaar.

Ook heb ik bij mijn S80 van 1999, ongeveer vergelijkbaar denk ik, de interne temperatuur sensor schoongemaakt. Dit zit achter een klein roostertje en door stof functioneerde deze niet meer. Het kleine ventilatortje draait weer.

Sindsdien functioneert de airco weer helemaal perfect, ook bij lange ritten, en de binnentemperatuur klopt ook weer met de instelling.

Groet, Gerben
Gerben,

Van elk type Volvo heb je die NTC vervangen, en waar zit die precies? Ik dacht altijd in het verdamperblok, maar daar kun je toch niet zomaar bij?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

edraket schreef:
GerbenBokma schreef:Beste Tjeerd,

Vorig jaar was dit mij ook zo, alleen dan was het zo dat de airco na een half uur er mee stopte. Heel goed te merken in Zuid Frankrijk. Paar minuten uit en daarna weer aan, dan de airco werkte hij weer een poosje.

Ik ben begonnen met de airco pomp, de spleet was bij mij 0,8 mm. Dus de gedachte was dat dit de oorzaak was.
De luchtspleet van electromagnetische koppeling op de aircopomp mag niet groter zijn 0,5 mm. Dit kun je eenvoudig controleren met een voelermaat. Die spleet is in te stellen, door de aanwezige vul-ringen te verwijderen.
Als de spleet te groot, dan kan de aircopomp ook uitvallen.
Beetje een toer bij een S80 om de koppeling er af te halen zonder de pomp uit te bouwen, maar met een zelfgemaakte poelietrekker is dit gelukt. Maar dit was niet de oplossing voor het probleem.

Vervolgens is het systeem opnieuw gevuld en gecontrolleerd. Moest wel wat bij, maar was ook niet de oorzaak.

De volgende verdachte is de sensor van de verdamper. De NTC weerstand in deze sensor wijzigde niet meer bij aan andere temperatuur. Het gevolg was dat de airco steeds bevroor. Dat kun je goed zien als je onder de motorkap de airco leidingen bekijkt, die zijn dan wit van de vorst.
Die sensor heb ik toen gerepareerd, je kunt ook een nieuwe kopen van 40 euro, maar het kan nog simpeler. Van de sensor heb ik de oude NTC eraf geknipt en nieuwe NTC er aan gesoldeerd. Beetje nagellak voor isolatie erop en klaar.

Ook heb ik bij mijn S80 van 1999, ongeveer vergelijkbaar denk ik, de interne temperatuur sensor schoongemaakt. Dit zit achter een klein roostertje en door stof functioneerde deze niet meer. Het kleine ventilatortje draait weer.

Sindsdien functioneert de airco weer helemaal perfect, ook bij lange ritten, en de binnentemperatuur klopt ook weer met de instelling.

Groet, Gerben
Gerben,

Van elk type Volvo heb je die NTC vervangen, en waar zit die precies? Ik dacht altijd in het verdamperblok, maar daar kun je toch niet zomaar bij?
Volgens mij zit'ie voor het fannetje in je ecc-paneel. Heb ik ook al een keer vervangen. Ik blijf het een lomp systeem vinden. Misschien nog een keer een software-update laten doen. Voor de goede orde: mijn airco doet het te goed.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
tjeerd
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24.09.2006 - 20:21

dank voor alle reacties.
het ligt aan de magnetische koppeling. Ik heb nog even zitten prutsen met tieraps, maar door de ontzettend handige positie van de pomp zag ik dat niet verder zitten. Respect voor alle knutselaars met zelf gefabriceerd gereedschap. De koppeling is vandaag bij de dealer afgesteld, kosten 170 euries, maar het is nu weer heerlijk koel. Hopelijk hebben we nu ook een mooie lange zomer.
groeten
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ach, je moet het maar zo zien: Het is goedkoper dat een lekke condensor. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Tjeerd,

Gefeliciteerd met deze goedkope oplossing.
In mijn vorige V70 was zo'n beetje alles aan de airco kapot, kostenschatting: €1.800,-. (Dat heb ik toen maar even niet gedaan ;-) )
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
GerbenBokma
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2009 - 23:13

Beste Edraket,

Ik heb een S80 - 1999 en die temperatuur voeler zit bij in het verdamperblok, zeg maar zo'n 20 cm recht boven het gaspedaal. Kwart slag draaien en losmaken van een twee polige stekker. Bij mij is die ongeveer 9 cm lang, en op het einde zit de sensor. Die heb ik er afgeknipt en vervangen door een NTC die bij 20 graden Celsius een waarde heeft van 3,4k. Kost een paar euro bij de electronicawinkel. Is veel goedkoper dan een nieuwe sensor bij Volvo.

Groet, Gerben
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Ik heb ook een probleem met m'n climate control. Bijna hetzelfde als hierboven beschreven, maar net iets anders.
Als ik snelweg rijd, dan blijft de airco het prima doen, echter, wanneer de snelheid te ver daalt voor een te lange tijd (een kwartier 70 km/u of minder rijden), dan stopt de airco er wel mee.
Als ik mijn ict logica er op los laat, dan denk ik dat te lage snelheid zorgt voor minder rijwind en dus minder koeling voor de airco onderdelen. Of heeft de temperatuur net zo goed z'n invloed op de magnetische koppeling?
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bij lagere rijsnelheid loopt de temperatuur in de motorruimte bij deze buitentemperaturen al zeer snel op. Het controleren van de ruimte op de magneetkoppeling wordt veelal kosteloos uitgevoerd, dus daar ben je zo achter. Na verloop van jaren ben je gewoon een keertje aan de beurt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Okay, maar magneetkoppeling komt ook bij mij dus nog steeds in aanmerking als zijnde de meest voor de hand liggende oorzaak?

Ik hoop het wel, het lijkt mij de minst ingrijpende oorzaak, ook al zijn bovengenoemde bedragen niet misselijk.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
seaconsort
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.11.2007 - 11:56

Heren, Bedankt voor jullie reacties. Ik heb afgelopen woensdag mijn magneetkoppeling laten aanpassen voor €165,- vandaag met deze temperatuur met zekerheid vastgesteld dat het probleem is verholpen :sunny:. Volgens mij koelt de airco nu ook beter maar dat kan ik niet met zekerheid vaststellen.

@degids: Ik had vorig jaar precies hetzelfde probleem als ik langzmer ging rijden en het was buiten meer dan 30 graden celsius stopte hij er mee. Ik verwachte dat het een temperatuursensor probleem was. Dit jaar was het veel erger geworden al bij +27 graden en rijwind maakte niet meer uit. Nu blijkt bij mij dat ook de magneetkoppeling opnieuw laten afstellen de oplossing is voor het probleem.
Gebruikersavatar
denkweb
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Witte rook uit de kachelopeningen: temperatuurvoeler/-gever defect. De pomp en/of het systeem raakt bevroren met risico op een vastlopende aircopomp en daarmee ook distributie (riem gaat slippen over de poulie) wat door de slippende riem in extreme gevallen ook brand kan veroorzaken onder de motorkap. Kortom, wees zuinig op je airco en zorg voor jaarlijks onderhoud! :)
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Aircopomp..Distributie?
Afbeelding
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

945i schreef:Aircopomp..Distributie?
Afbeelding
idd,de pomp wordt aangedreven door de multieriem
ipv distributieriem.
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”