Pagina 1 van 1

Xenon, halogeen, shunts, software..

Geplaatst: 04.07.2010 - 21:12
door Misha
Ik heb na vervanging van de 2004 halogeenlampen door originele 2005 xenon lampen uiteraard de melding op de boordcomputer staan 'Dimlicht defekt'.

Ik heb hiervoor al van alles voorbij zien komen, waarbij het meestal om het doorboren van een baan op de shunt gaat.

Nu denk ik op mijn beurt: er rijden zat V70's rond met fabrieks-xenon. Hoe is het daar geregeld? Is het een software-aanpassing die de dealer kan doen ? Of zijn er speciale Xenon-shunts ?

Ik gebruik psvr originele xenonlampen, dus dat moet op te lossen zijn op de professionele manier, en dan gaat het me even niet om de kosten van gratis versus 30 euro voor een update.

Ik denk dat het software is omdat de shunt ook uit 2 weerstanden bestaat, ik zou geen reden kunnen bedenken waarom dat zo zou zijn als er niet een keuze gemaakt kan worden over welke eindpen er gemeten wordt voor het soort verlichting.

Bedankt alvast voor het meedenken,

Misha

Geplaatst: 04.07.2010 - 21:42
door sbv
Misha,

In mijn S60 zijn net na de aflevering 2 originele xenon lichtunits gezet ivm bijtelling denk ik. Als het met software zou kunnen had men het wel gedaan bij dealer destijds
Hier is een shunt doorboort en verder geen probleem meer.
Ja mag bij mijn V70n aan een onderzoek onderwerpen of je wat kan ontdekking, maar ik zou de shunt doorboren

Geplaatst: 04.07.2010 - 22:04
door Misha
sbv schreef:Misha,

In mijn S60 zijn net na de aflevering 2 originele xenon lichtunits gezet ivm bijtelling denk ik. Als het met software zou kunnen had men het wel gedaan bij dealer destijds
Hier is een shunt doorboort en verder geen probleem meer.
Ja mag bij mijn V70n aan een onderzoek onderwerpen of je wat kan ontdekking, maar ik zou de shunt doorboren
Heeft de dealer dan die shunt doorboord ?

Opties vallen onder de BPM, accesoires niet. Opties zijn af-fabriek accesoires, dus vandaar die keuze, scheelt toch weer aardig wat %.

Geplaatst: 04.07.2010 - 22:07
door sbv
Dealer had een constructie met een lampje gemaakt aan de veerpootbrug.
Ik heb dit later weggehaald en in de shunt een gaatje gemaakt

Geplaatst: 04.07.2010 - 22:10
door Misha
sbv schreef:Dealer had een constructie met een lampje gemaakt aan de veerpootbrug.
Ik heb dit later weggehaald en in de shunt een gaatje gemaakt
Oew.... sneue oplossing.

Ik lees best wat gezeik namelijk over dat gaatje boren.

Geplaatst: 04.07.2010 - 22:14
door sbv
Zelf geen probleem mee gehad en dik een jaar mee gereden. Anders zal er iets moeten zijn om de het verschil van 55w naar 35w te compenseren.
Weerstand in de kabel maken ?

Geplaatst: 04.07.2010 - 22:20
door Marc O.
Misha schreef:
sbv schreef:Dealer had een constructie met een lampje gemaakt aan de veerpootbrug.
Ik heb dit later weggehaald en in de shunt een gaatje gemaakt
Oew.... sneue oplossing.

Ik lees best wat gezeik namelijk over dat gaatje boren.
Er zijn twee versies van het "gaatje boren". Bij de ene moet je een gaatje van (ik dacht) 3mm boren waardoor de weerstand in dat spoortje zodanig toeneemt dat de bc denkt dat er een lamp van 55W brandt. Bij de tweede versie boor je een (ander) spoortje in zijn geheel door.

De eerste versie heeft als nadeel dat het spoortje kan doorbranden zodat je geen verlichting meer hebt. Zoiets gebeurt natuurlijk altijd 's avonds als je vrouw met de auto weg is.

Bij versie 2 geeft de bc geen melding meer als er een lamp kapot is.

Geplaatst: 04.07.2010 - 22:20
door Misha
sbv schreef:Zelf geen probleem mee gehad en dik een jaar mee gereden. Anders zal er iets moeten zijn om de het verschil van 55w naar 35w te compenseren.
Weerstand in de kabel maken ?
Denk dat dat erg heet wordt.

Maar ben jij het als ICT'er met me eens dat het een raar fenomeen is ?
Waarom zou er sowieso 2 weerstanden inzitten die samen 55 watt kunnen lezen, en na 1 doorboring precies de 35 watt van de xenon-lamp als het niet via software op de corresponderende pen wordt uitgelezen ?

Zou het een hidden-feature zijn of zo ?

Geplaatst: 04.07.2010 - 22:29
door sbv
Het is ook een raar iets.
Nogmaals we kunnen beide auto's naast elkaar zetten om eens te kijken, waarschijnlijk zal er wel iets in de software zitten, maar dan zou men denk ik niet een shunt gaan doorboren maar gewoon andere software erin zetten.

Zelf nooit wat gemerkt van erg warm worden.
Zou er wat in de kabels van de lamp zelf kunnen zitten. Als je helemaal originele kabels hebt dat er dan meer weerstand zit, of op de ballast van de xenon unit ?

Geplaatst: 04.07.2010 - 22:39
door Misha
sbv schreef:Het is ook een raar iets.
Nogmaals we kunnen beide auto's naast elkaar zetten om eens te kijken, waarschijnlijk zal er wel iets in de software zitten, maar dan zou men denk ik niet een shunt gaan doorboren maar gewoon andere software erin zetten.

Zelf nooit wat gemerkt van erg warm worden.
Zou er wat in de kabels van de lamp zelf kunnen zitten. Als je helemaal originele kabels hebt dat er dan meer weerstand zit, of op de ballast van de xenon unit ?
Mwah, zou wel kunnen, ik heb natuurlijk de 2005 kabels en dat werkt sowieso heel anders, dus wellicht dat er in de 2004 xenonkabels een weerstand zit ja.

Maar dat laat mijn gevoel over die twee weerstanden in plaats van eentje overeind.
Daarbij weten een heleboel dealers ook niet het fijne van hun software heb ik al gemerkt. Standaardzaken prima, maar dit soort dingen die eigenlijk nooit voorkomen en af fabriek zo komen is moeilijke materie.

Geplaatst: 05.07.2010 - 09:41
door piotrV70
sbv schreef:Dealer had een constructie met een lampje gemaakt aan de veerpootbrug.
Lekker subtiel.

Geplaatst: 05.07.2010 - 19:59
door Misha

Geplaatst: 05.07.2010 - 20:07
door Misha
Lijkt er dus op of er bij halogeen gemeten wordt met een zwarte shunt op pen 1 en 6, en bij xenon met een grijze shunt over pen 2 en 6.
Dat zou kloppen met mijn theorie: ik had alleen gehoopt dat volvo met 1 shunt zou meten op pen 1, 2 én 6 en via een ECM-instelling zou weten of hij 1 of 2 moest gebruiken al gelang de instelling voor xenon of niet xenon.

Geplaatst: 05.07.2010 - 21:17
door Misha
We komen er wel...
Zijn er nog zweden hier ?

http://www.vparts.se/sv/artiklar/shunt- ... -xc90.html

:D

Geplaatst: 05.07.2010 - 21:26
door euerw
Philips xenon "can-bus proof" 6000k 209,- euri`s, werk prima geen gedonder met de BC

Geplaatst: 05.07.2010 - 21:29
door Misha
euerw schreef:Philips xenon "can-bus proof" 6000k 209,- euri`s, werk prima geen gedonder met de BC
Bedankt voor je tip, maar het gaat hier over originele Volvo-xenonlampen met lampunits die geplaatst zijn.

Gr,
Misha