Pagina 1 van 1
Wat is het verschil tussen 0W30 en 5W40-olie?
Geplaatst: 05.07.2010 - 14:11
door pch
Het is voor onze V70 2.4T MY2000-2007.
Nu heeft er altijd Shell Helix Ultra 5W40 volsyntheet ingezeten, maar bij de volgende beurt wilden ze er 0W30 in gaan doen, omdat het zo in de boekjes staat....
Maar wat is nu precies het verschil tussen 0W30 en 5W40?
Ik weet dat het iets met de dikte van de olie heeft te maken en iets met de winter of de zomer, maar hoe zit het precies?
We rijden er hoofdzakelijk mee op vakantie in de zomer met een caravan.
Sinds we een 2e klein autootje erbij hebben rijden we er verder weinig meer mee.
Gr. Paul.
Geplaatst: 05.07.2010 - 16:10
door piotrV70
0W30 is dunner volgens mij. Verder heb ik er weinig verstand van. Ik gooi erin wat in het boekje staat (een of andere norm), ik controleer regelmatig (zeker als ik met de caravan erachter rijd) en vul bij tot aan het 1e X-je op de peilstok.
Geplaatst: 05.07.2010 - 16:38
door v70r2004
Inderdaad 0W30 is (bij koude start) dunner dan 5w40, en nagenoeg even dik op bedrijfstemperatuur.
Geplaatst: 05.07.2010 - 19:09
door Gast
Zo staat het niet in de boekjes. Er wordt gerefereerd naar gebruiksomstandigheden dmv een tabel.
En daar uit blijkt dat de 5W40 in Nederland heel goed voldoet. Ik gebruik het ook.
Geplaatst: 05.07.2010 - 19:16
door pch
AlexV70 schreef:Zo staat het niet in de boekjes. Er wordt gerefereerd naar gebruiksomstandigheden dmv een tabel.
En daar uit blijkt dat de 5W40 in Nederland heel goed voldoet. Ik gebruik het ook.
En in Frankrijk hartje zomer?
Gr. Paul.
Geplaatst: 05.07.2010 - 19:32
door steven460
In zingende hitte met sleur-hut en loden rechtervoet is je blok beter af met 10W50 vol synthetische olie.
Echter als je netjes/rustig rijdt en aan de maximum snelheid aanhoud is een 5w40 aan te raden. (Beschermd veel beter tijdens/onder belasting dan 0w30 zonder echte nadelen van extra verbruik)
Geplaatst: 05.07.2010 - 22:44
door Gast
Alles is gezegd.

Geplaatst: 06.07.2010 - 07:23
door V480-S60
Dus gewoon 5W40 blijven gebtruiken.
En nog één tip! Mocht je toch wat olieverbruik hebben tijdens je vakantie. Dan bijvullen met wat de garage erin gegooid heeft. Neem daar dus een litertje van mee!
Geplaatst: 06.07.2010 - 09:00
door piotrV70
V480-S60 schreef:
En nog één tip! Mocht je toch wat olieverbruik hebben tijdens je vakantie. Dan bijvullen met wat de garage erin gegooid heeft. Neem daar dus een litertje van mee!
Zeker weten ? Ik heb wel eens gelezen dat je er gerust een "dikkere" olie bij kunt doen.
Begrijp ik het goed dat het getal na de W de viscositeit bij hoge temperaturen aangeeft ? En kan ik dan daaruit concluderen dat een 5W30 onder zware en warme omstandigheden beter is dan een 5W40 ? Of is het net andersom ?
Geplaatst: 06.07.2010 - 11:32
door Carfreak
De dealer doet er bij mij ook altijd 5w40 in. Voornamelijk vanwege mijn vele korte ritten. Ook loopt de motor er gewoon lekkerder op volgens de chefmonteur.
Bovendien is het belangrijk dat het oliepeil op de peilstok op het midden staat. Veel mensen maken de fout teveel olie bij te vullen omdat ze denken dat de peilstok het maximum aan moet geven.
Het bijvullen met bv 10w40 op 5w40 heeft geen gevolgen volgens de monteur.
Geplaatst: 10.07.2010 - 11:48
door Niels_#
piotrV70 schreef:
Begrijp ik het goed dat het getal na de W de viscositeit bij hoge temperaturen aangeeft ? En kan ik dan daaruit concluderen dat een 5W30 onder zware en warme omstandigheden beter is dan een 5W40 ? Of is het net andersom ?
Net andersom in principe maar realiseer wel dat de *W40 op temperatuur ook dikker is dan *W30 wat voor interne weerstand zorgt. In theorie verbruikt een motor dan dus ook meer brandstof. In praktijk is een *W30 voldoende aangezien de olietemperatuur niet vaak richting de 130 graden gaat

Geplaatst: 10.07.2010 - 13:49
door steven460
Niels, Benzine & turbo, Dat wordt warm.
Uitgaande turbo olie temperatuur kan richting de 200 Celcius lopen. Daarom ook de olie warmte wisselaar.
Geplaatst: 14.07.2010 - 18:44
door Niels_#
Effectief gaat de olie daar geen 200 graden bereiken lijkt me (incidenteel op een piekmoment kan ik me wat bij voorstellen). Ten eerste is het aanbod qua capaciteit naar de turbo toe vele malen groter dan dat voor alleen de smering nodig is. Dat doet men om de olie te gebruiken als koel medium aangezien olie goed warmte opneemt en afvoert (daarvoor ook een warmte wisselaar

). Ten tweede stel je boven de 130 graden de eigenschappen en additieven van olie behoorlijk op de proef. Zoek je vaak die limiet op dan kom je in olie soorten als 10W60 die ook vaak op het circuit of tijdens driftdagen worden gebruikt.
Geplaatst: 15.07.2010 - 08:12
door Donic
Carfreak schreef:De dealer doet er bij mij ook altijd 5w40 in. Voornamelijk vanwege mijn vele korte ritten. Ook loopt de motor er gewoon lekkerder op volgens de chefmonteur.
Heb net de 150.000km grote beurt gehad incl. distibutieriem etc. Zag dat men 0W30 olie heeft gebruikt. Ik vetrouw erop dat dit een goede keuze is. Ben al vele jaren hier klant en nog nooit teleurgesteld.