Voorstellen en gelijk een probleem
Geplaatst: 06.07.2010 - 14:11
Goeiemiddag allemaal.
Allereerst wil ik mezelf voorstellen. Ik ben Sander uit Gouda, 26 jaar oud, en afstuderend student.
In het verleden heb ik rond m'n 24e een 850 T5 2.0 gereden. (Italiaanse import).
Op 19 Juli ga ik samen met een drietal vrienden meedoen aan de carbagerun. (www.carbagerun.nl).
Kort samengevat: Koop een auto van max €500,- en rijd daar een tocht van 2500km mee.
Ons oog is toen gevallen op een Volvo 740 GL uit 1990. Deze hebben we een aantal maanden geschorst gelaten, en die zijn we nu aan het opknappen...
Echter: we kwamen wat problemen tegen.
Tijdens een testrit van +/- 400km kwamen we er achter dat de auto wel "enorm verbruikte" (lees: 1:5 oid). Dit leek ons niet normaal.... Echter: De auto had een uitlaat die echt overal rot was, dus we dachten dat de lambda in de uitlaat geen goede meting kon maken..
Momenteel hebben we de uitlaat vervangen voor een model van een 740-diesel. Deze hebben we iets moeten verbuigen, maar past als gegoten! Echter... daar zit geen lambda-gat in.
Onze vraag is nu:
- Kan de lekke uitlaat een probleem geweest zijn voor de lambda?
- Hoe kan ik deze lambda weer monteren in deze diesel-uitlaat?.
Ik heb gezien dat er een schroefdraad op de lambdasonde zit. Weet iemand het draad & de diameter van deze aansluiting? (ik heb helaas geen handboek).
Ik ga ervan uit dat de lambda nu gewoon "in storing" staat en gewoon 100% benzine geeft. Echter: Ik zie geen lambda-storing lampje branden op het dashboard....?
Daarnaast weet ik dus ook niet hoe de auto heeft verbruikt voordat we hem kochten. Ik denk dat ik de lambda in de uitlaat moet monteren en daarna een CO-meeting moet laten doen, om te kijken hoe de waarde nu is. Ik kan daarna altijd nog lambda of de benzinedrukregelaar vervangen...(hier stroomt geen benzine uit als ik het slangetje loshaal) toch?
Ik hoop dat jullie ons met jullie ervaring & technische kennis kunnen helpen...
Allereerst wil ik mezelf voorstellen. Ik ben Sander uit Gouda, 26 jaar oud, en afstuderend student.
In het verleden heb ik rond m'n 24e een 850 T5 2.0 gereden. (Italiaanse import).
Op 19 Juli ga ik samen met een drietal vrienden meedoen aan de carbagerun. (www.carbagerun.nl).
Kort samengevat: Koop een auto van max €500,- en rijd daar een tocht van 2500km mee.
Ons oog is toen gevallen op een Volvo 740 GL uit 1990. Deze hebben we een aantal maanden geschorst gelaten, en die zijn we nu aan het opknappen...
Echter: we kwamen wat problemen tegen.
Tijdens een testrit van +/- 400km kwamen we er achter dat de auto wel "enorm verbruikte" (lees: 1:5 oid). Dit leek ons niet normaal.... Echter: De auto had een uitlaat die echt overal rot was, dus we dachten dat de lambda in de uitlaat geen goede meting kon maken..
Momenteel hebben we de uitlaat vervangen voor een model van een 740-diesel. Deze hebben we iets moeten verbuigen, maar past als gegoten! Echter... daar zit geen lambda-gat in.
Onze vraag is nu:
- Kan de lekke uitlaat een probleem geweest zijn voor de lambda?
- Hoe kan ik deze lambda weer monteren in deze diesel-uitlaat?.
Ik heb gezien dat er een schroefdraad op de lambdasonde zit. Weet iemand het draad & de diameter van deze aansluiting? (ik heb helaas geen handboek).
Ik ga ervan uit dat de lambda nu gewoon "in storing" staat en gewoon 100% benzine geeft. Echter: Ik zie geen lambda-storing lampje branden op het dashboard....?
Daarnaast weet ik dus ook niet hoe de auto heeft verbruikt voordat we hem kochten. Ik denk dat ik de lambda in de uitlaat moet monteren en daarna een CO-meeting moet laten doen, om te kijken hoe de waarde nu is. Ik kan daarna altijd nog lambda of de benzinedrukregelaar vervangen...(hier stroomt geen benzine uit als ik het slangetje loshaal) toch?
Ik hoop dat jullie ons met jullie ervaring & technische kennis kunnen helpen...