Automaat, lockup schiet er af bij bepaalde snelheden

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Ik had een hele tijd last van dat de automaat in de noodloop ging als ik gedurende een uur of zo wat meer vermogen van de auto vroeg (hellingen en dalen rijden in Duitsland bijv.).
Hiervoor ben ik naar een versnellingsbak specialist gestapt die dacht dat het te wijten lag aan het kleppenblok van de automaat.
Enfin kleppenblok is gecheckt en er zijn inderdaad versleten kleppen geconstateerd en deze zijn vervangen (door sterkere kleppen).
Probleem versnellingsbak is verholpen! Ritje Duitsland gedaan en paar keer 230+ gereden en geen melding en dus geen noodloop meer. Helemaal goed.

Alleen nu heeft de bak de onhebbelijkheid dat bij 50 km/u en vooral beter merkbaar tussen de 65 en de 80 km/u bij een constante snelheid de lockup er iedere keer vanaf schiet en daarna weer toepast. Je ziet en voelt dan de hele tijd dat het toerental iets omhoog schiet en weer daalt.
Ik dacht eerst dat de automaat terugschakelde en weer opschakelde, maar dat is niet zo, het verschil in toeren is daarvoor te klein.

Het gekke is echter, wanneer ik de auto op cruise control zet op voorgenoemde snelheden, dit verschijnsel niet optreedt. Hij blijft dan keurig in de lockup doorrijden.

Het lijkt mij daarom iets elektronisch... misschien gaspedaal die onregelmatig signaal aflevert?

Dinsdag gaat de versnellingsbak speciallist proberen een diagnose te stellen, maar ik hoop op ervaringsdeskundigen hier zodat ik wat sturing kan geven aan het onderzoek :D
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Helaas gebruiken veel automaat specialisten niet de door Volvo specifiek voorgeschreven olie. Vaak merk je dit niet, maar kan soms wel het puntje op de i zijn.

Andere mogelijkheid is wellicht een software update bij de dealer te laten uitvoeren.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk ook aan de olie. De lock-up gaat wel vaker in en uit, maar dat mag je niet merken in principe. Ik zou de bak even (laten) spoelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Ik zou op de man af vragen aan de versnellingsbak specialist vragen wat voor olie ze gebruikt hebben. Dit moet een mobil/jws 3309 zijn.

En is de adaptie van je bak gereset na het vervangen van de kleppen?

Even een heel klein beetje off-topic;

als je 45/50 rijdt en je geeft een beetje gas, (minder dan 1/3e) hoort hij dan meteen uit de lock-out te springen? als ik hem met de hand schakel (GT) gaat het een stuk prettiger en heeft de turbo ook tijd om druk op te bouwen. (2.4t)

Ik heb wel eens het idee dat de software van deze bak het principe van een turbomotor niet helemaal door heeft. (of ik het principe van deze automaat niet wil begrijpen.. )
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

da's nieuw voor me, die lockup.
Vooral interessant omdat ik ook soms merk dat hij bij rustig optrekken even een raar toerentalsprongetje maakt, na of voor het schakelen naar een volgende versnelling.
Kan iemand die lockup functioneel en technisch kort uitleggen?
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een automaat werkt als vervanger voor de koppeling met een koppelomvormer. Dat is een vloeistof koppeling die de kracht van de motor op de bak over brengt. Het nadeel van zo'n vloeistof koppeling is dat je altijd een behoorlijk verlies hebt, deze omvormer slurpt aardig wat vermogen op. Om dit nadeel teniet te doen en de auto op constante (hogere) snelheid wat zuiniger te maken wordt de vloeistof koppeling vast gezet, waardoor het nadeel van het hogere verbruik er niet meer is. Vroeger was de lock-up alleen in de hoogste versnelling aanwezig, bij nieuwere bakken vaak tot de 2e versnelling aan toe.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
volvov70r
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
Locatie: Tussen Leiden en Haarlem

Ik heb een soortgelijk "probleem" maar weet niet of het hier ook mee te maken heeft...

Als ik een tijd lang snelweg / flink door heb gereden en vervolgens rustig rijdend een binnenweg of dorp induik, "verslikt" hij zich nogal eens bij het opschakelen in een van de lagere versnellingen (ik denk van 2 naar 3).
Voordat hij doorschakelt gaat eerst het toerental kortstondig zo'n 1000 toeren hoger.
Verder geen rare dingen ofzo.

Heeft dit ook hiermee te maken?
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu Afbeelding
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden Afbeelding
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden Afbeelding
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Alhoewel de uitleg van edraket al genoeg zou moeten verklaren is het misschien toch zinvol om dit eens rustig door te lezen.
Naar mijn idee ook geschikt voor degene die over wat minder technisch inzicht of voorstellingsvermogen beschikt.

Lees ze

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

edraket en gsx750r, jullie hebben aangeboden waar ik al lang naar op zoek was: korte, duidelijke uitleg / en een automaat was altijd al een groot geheim voor me, met de pdf zal dat al een beetje kleiner worden, dat geheim :)

Dankjewel!
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Graag gedaan, daar is het forum toch immers voor :)
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Wat eigenlijk het interessantste is aan het verhaal, is dat bij manueel gaspedaalbediening het probleem optreedt, echter bij het inschakelen van de cruise control het probleem weg is!

Dus ik geloof eerlijk gezegd niet zozeer dat het een verkeerde olie is.
De olie die er in is gegaan was niet de voorgenoemde JWS 3309 (minerale olie), maar een dure synthetische olie die nog veel beter tegen de grote hitte kan die optreed in deze gecontroleerde-slip-automaten. Deze olie houdt zijn eigenschappen heel constant en ook langer constant naarmate de temperatuur stijgt, beter dan de JWS3309 olie.
Ik heb deze discussie al gevoerd met de automaatspecialist en hij heeft mij weten te overtuigen dat de huidige olie beter is nog dan de JWS3309.
Het probleem dat de automaat in de noodloop schoot werd ook significant minder toen de bak geflushed was met deze synthetische olie.

Tijdens het uitlezen is er naar voren gekomen dat de gasklepstand niet helemaal binnen de normale waarden zit. Ik ga nu binnenkort kijken of de dealer misschien het gasklephuis kan resetten/calibreren. Ik heb nog garantie op het gasklephuis, er is een nieuwe geplaatst augustus vorig jaar.

Ik houd ook nog steeds zeker de optie open dat het gaspedaal niet helemaal jofel meer is. Dat neem ik in het verhaal richting dealer ook nog even mee.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

De automaat is beter af met de voorgeschreven olie in mijn beleving; De temperatuurregeling en de afstelling van de hele bak is op de JWS3309 gebaseerd. (koeling/belasting etc etc etc etc etc.)

Een automatisch bak is ongekend complex.

Maar ik ben het met je eens dat het typisch is dat hij het niet op cruisecontrol heeft.

Maar met de cruisecontrol wordt exact dezelfde gasklep bediend als met het gaspedaal en worden dezelfde positionering sensoren/stappenmotor gebruikt voor het gas geven.

Om kort te gaan heb je dit probleem sinds de bak 'verkeerde' olie heeft.

Mocht het met de gasklep niet opgelost worden, zou ik me verder verdiepen in de olie.
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Het is echt niet de olie. Het treed namelijk op bij 65 - 80 km/u en alleen met constante snelheid. Er wordt dus amper wat gevraagd van de motor en versnellingsbak (1500 toeren), dus hitte is geen factor in deze. Bovendien zou er dan geen verschil moeten zijn tussen manueel gas en cruisecontrol.

Ik ben wel met je eens dat de cruisecontrol en het gaspedaal dezelfde gasklep bedienen, dus dat de gasklepstand er waarschijnlijk niets mee te maken heeft. Blijft over het gaspedaal zelf en eventueel motormanagement die het verschil kunnen maken.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

de viscositeit van de olie lijkt mij bijzonder bepalend is deze. voor hetzelfde geld meet hij een fout in de hydrauliek druk door te weinig olie oid, geen idee of dit gemonitored wordt, ik roep maar wat) houd er rekening mee dat dit probleem na het vervangen van de olie is opgetreden.
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Het probleem is niet na het vervangen van de olie opgetreden.
Het is gekomen nadat het kleppenblok van de automaat gereviseerd is. En er blijft het verschil in gedrag bij manueel gasgeven of via cruisecontrol. Het kan volgens mij gewoon niets mechanisch zijn, puur elektronische aansturing.

Ik had op een ander forum ook gelezen over het inleren van de adaptieve automaat. De automaat moest eerst gereset worden, daarna in een bepaalde stand gezet worden (wat de dealer alleen zou kunnen) en daarna moet volgens een bepaald schema van snelheden de bak ingeleerd worden. Ik moet nog eens goed zoeken of ik daar geen snelkoppeling van heb opgeslagen.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
Johras
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 18.04.2009 - 23:45
Locatie: Barendrecht

Volgens http://www.sonnax.com/tech-articles/TASC-TIP-06-08.pdf en http://www.sonnax.com/tech-articles/TASC-TIP-07-08.pdf is het nodig die adaptieve reset uit te voeren na onderhoud/revisie van de automaat. Ze hebben het hier over "shift feel" en "engagement feel" problemen, misschien toch eens vragen of de dealer dit wil uitvoeren?
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Dat is inderdaad precies wat ik zo onhandig probeerde te omschrijven als inleren! Bedankt voor de links!

Ik ga ze uitprinten en neem ze mee naar de dealer. Ik weet zeker dat deze procedure nog niet uitgevoerd is. Terwijl na de revisie van het kleppenblok dit toch wel moet..
Whenever the transmission is overhauled or replaced, the valve body is replaced or the transmission control module (TCM) is replaced, the shift adapts must be cleared and relearned.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Late update:
Het hitte probleem, noodloop en bijbehorende melding "Versnellingsbak Service Vereist" is toch weer teruggekomen. Dit was de druppel. De volvo is exit.
Ik heb al zoveel geld uitgegeven aan onderdelen die één voor één uitvielen. Op zich, als het probleem daarna opgelost is, dan is dat gewoon onderhoud. Maar wanneer je 1300 euro uitgeeft voor een kleppenblok revisie en het probleem doodleuk na 2,5 maand weer de kop opsteekt, dan is het gewoon water naar de zee dragen.

Daarom nu een mooie Mercedes E320 Kombi MY2001 uit Duitsland gehaald en daar cross ik nu sinds enige tijd met groot plezier (en belangrijker: zonder problemen!!!) in rond. Ik mis alleen m'n ingebouwde navigatie en telefoon, maar daar wordt aan gewerkt.

Ik zou wel wat foto's van de nieuwe bolide kunnen plaatsen, maar ik denk dat dat hier niet gewaardeerd wordt... :twisted:
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

en gelijk heb je!
ennuh,een foto,tje van een benz mag van mij hoor.
geen glans zonder wrijving
Gast

toppertje schreef:en gelijk heb je!
ennuh,een foto,tje van een benz mag van mij hoor.
Zie zijn Avatar.
Een Mercedes, als dat maar goed gaat. [-o<
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”