Pagina 1 van 2
Nieuw model achterlichten op oud model 440
Geplaatst: 24.01.2006 - 18:14
door roever
Hallo,
Ik heb een van mijn achterlichten lek, en heb daarom een setje andere besteld. Het is een setje van een nieuw model (na 1993/4) geworden en hoop dat ik ze deze week nog binnen krijg.
Mijn vraag is of deze gewoon over te zetten zijn op mijn 440 van het oude model, dacht dat de pasvorm helemaal gelijk was, maar zijn de stekkers ook gelijk?
Als dat niet het geval is, heb ik binnen kort een setje achterlichten te koop!

Geplaatst: 25.01.2006 - 11:58
door V480-S60
Ik weet het niet zeker of dat zo zonder meer past qua stekkers.
Ik heb het echter wel eerder gezien. Het kan dus wel. Waarbij trouwens het ombouwen van draden niet echt veel werk is.
Een van die auto's was trouwens uiterlijk helemaal omgebouwd naar het nieuwe model. Het was een '91-er met een my '94 uiterlijk.
Geplaatst: 25.01.2006 - 12:04
door roever
Hmz, helemaal ombouwen is natuurlijk ook een leuke hobby... Maar zo ver is het gelukkig nog niet.
Kon me trouwens al niet voorstellen dat ik de enige was die op dit idee was gekomen! Ik krijg ze morgen binnen, ik hou jullie op de hoogte. Mocht nog iemand tips / ideeen hebben, laat maar horen!
Geplaatst: 25.01.2006 - 12:05
door Remy_W
is 't niet zo dat de achterlichten van 't oude model wat dieper liggen aan de zijkant?
Geplaatst: 25.01.2006 - 12:10
door roever
Meende dat het zo op het oog meeviel (er staat een nieuw model bij mij in de straat), ze leken alleen een beetje minder breed, maar dat kan natuurlijk ook komen door de andere vorm van de lampen (platte balken tegenover vierkante blokken....)
Geplaatst: 25.01.2006 - 12:33
door AndorabLe
Het is wel mogelijk, Enige wat je moet doen is de volgorde van de draden op de stekker veranderen. (En mogelijk een nieuwe stekker gebruiken die bij de nieuwe type achterlichten past.)
Op
www.volvo440.nl is er al iemand geweest die dit heeft gedaan.
Geplaatst: 25.01.2006 - 22:57
door roever
Ik was niet van plan om aan de originele kabelboom te gaan solderen, denk dat ik een creative oplossing ga zoeken met een verloopstekkertje of zo.
Zou het plaatsen van een klein stukje meer kabel problemen geven met de remlichtcontrole (misschien een beetje meer weerstand)?
Geplaatst: 25.01.2006 - 23:36
door AndorabLe
De extra weerstand heeft (als je zorgt dat het goed contact maakt) een verwaarloosbare invloed. En omdat je dezelfde truc op beide achterlichtunits uithaalt, kun je dit ook tegen elkaar wegstrepen zodat je er geen last mee hebt met het controlelampje.
Een verloopstekker zul je waarschijnlijk niet kunnen kopen, maar zelf moeten maken.
(De ingreep in de kabelboom is imo eenvoudiger, en met een AMP-tang hoef je niet te solderen.)
Geplaatst: 25.01.2006 - 23:38
door roever
Daar zit natuurlijk ook wat in, t gaat mij erom dat het weer makkelijk in orginele staat terug te brengen is (als ik het bijvoorbeeld niet mooi uit vind zien of zo), maar dat kan natuurlijk met zon knijpverbindingen ook wel.
Ik ga er nog eens over dokteren. Ik laat de resultaten hier wel zien!
Geplaatst: 25.01.2006 - 23:56
door AndorabLe
Ik heb met hetzelfde idee rondgelopen toen ik mijn 440 nog had. Alleen ik heb dat nooit gedaan omdat ik de originele lampen ook wel mooi vond staan op mijn 440.
Geplaatst: 26.01.2006 - 00:18
door Remy_W
Waar is het trouwens mogelijk om achterlichten te bestellen voor de 440?
Behalve bij de Volvo dealer.
Geplaatst: 26.01.2006 - 00:26
door roever
Ik heb ze via marktplaats op de kop weten te tikken, maar bij de Volvo slopen moet je er ook wel aan kunnen komen ( bij mij in de buurt Rima Druten, en Marans Veldhoven)
Geplaatst: 28.01.2006 - 20:05
door roever
Ze zitten er op!
Ziet er erg mooi uit, een heel stuk moderner dan de oude units met de 6 blokken. Ik heb echter 1 probleempje, het lichtcontrolesysteem is het er vooralsnog niet mee eens! Het lampje blijft branden, terwijl alle lampen gewoon werken.
Weet iemand hoe de unit de lichten controleert?
Ik heb voor het aansluiten alle kabeltjes moeten verlengen (de stekker zit een stukje meer naar buiten), maar heb ze wel allemaal op dezelfde manier verlengd om te zorgen dat er geen verschil ontstaat tussen links en rechts (alle kabels even lang en allemaal met dezelfde doorverbindertjes).
Er zit wel een verschil tussen de oude en de nieuwe units, de oude hebben 2 lampen voor 2 keer licht en 1 keer remmen (dus een lamp met dubbele spiraal), en de nieuwe units hebben 3 lampen.
Zou dit het verschil kunnen verklaren? Wellicht kan ik de lampcontroleunit van mijn auto dan vervangen voor een unit van een nieuw model, om dit op te lossen?
Graag jullie input!
Geplaatst: 28.01.2006 - 20:22
door Michel740Turbo
Je hebt toch niet een achteraf inbouw derde rem licht???
Die moet je voor de controle unit op een draad aan sluiten en als het goed is en ik me niet vergis is de nieuwe unit precies het zelfde als de oude. Hij meet het amperage dat door de remlichten af genoemen wordt.
Wel de goede bolletjes gebruikt 21watt toch?
Geplaatst: 28.01.2006 - 20:24
door AndorabLe
Weet je zeker dat je de juiste draden op de juiste contacten hebt aangesloten? Volgens wat ik gehoord heb zitten daar een paar verschillen in.
Geplaatst: 28.01.2006 - 20:31
door roever
3e remlicht heb ik er idd een ingebouwd, maar dat zit voor de controleunit aangesloten. En zit er trouwens al een half jaar probleemloos in.
Volgens mij heb ik ook alles correct aangesloten, alle lampen functioneren zoals het moet, dus per unit:
2* gewoon licht
1* remlicht
1* achteruitrijlicht
1* knipperlicht
en aan 1 kan een mistachterlicht.
De remlichten zijn idd de 21 watt lampjes, dezelfde als de knipperlichten en de achteruitrijlichten dacht ik.
Geplaatst: 28.01.2006 - 20:33
door Michel740Turbo
Ik heb me in dit gebeuren nog niet echt verdiept maar had je een draad over.
Ik zal zo even een print plaat uit de schuur pakken en me er over buigen

Geplaatst: 28.01.2006 - 20:38
door roever
Nee geen draadjes over gehouden, het aantal aansluitingen op oud en nieuw is ook gelijk.
Het enige echte verschil wat mij opviel was dat ik bij de oude lichten een dubbelfunctie lampje had voor gewoon licht en remlicht en bij de nieuw dit twee verschillende lampjes zijn....
Geplaatst: 28.01.2006 - 20:53
door Michel740Turbo
ja dat klopt zit het hier te bekijken.
Je hebt beide stadslichten ook apart aan gesloten als het goed is deze zijn namelijk gescheiden door een zekering.
Wat nog zou kunne ik zit hier naar mijn print platen te kijken en zie veel corrosie vorming zou voor weerstan kunne zorgen en denk de controler dat het niet goed zit
Geplaatst: 28.01.2006 - 20:59
door roever
Ik kan me geen zekering voor de geest halen.... Waar zit die bij jou?
De stadslichten hebben wel ieder een aparte leiding vanaf de stekker, en zitten ook allebei op een andere kabel, als ik me niet vergis.
Corosie hebben de platen allebei niet (mijn oude idd wel een beetje aan de kant die lek was, maar de nieuwe niet)