Pagina 1 van 1
Gasklephuisirritaties
Geplaatst: 10.07.2010 - 09:54
door jpwg001
Hallo medeforummers,
ik weet het. Er zijn reeds vele topics, maar er staan zoveel onzinnige opmerkingen tussen (heel goedbedoeld, maar offtopic) dat ik het hier middels een directe vraag wil uitvogelen.
Mijn auto geeft een storing aan: motormanagement service vereist. Na uitlezen weet ik dat het gasklephuis de storing veroorzaakt. Hij is 40K kilometer al eens gerepareerd. De aard van de reparatie weet ik niet, ben ik aan het proberen te achterhalen. Is nog door de verkoper geregeld.
Ik wil een nieuwe laten monteren. Is er alleen een van magneti Marelli? Of is er een ander merk?
Geplaatst: 10.07.2010 - 17:07
door Rob2u
Die "reparatie" is meestal eerst gewoon reinigen en als die weer in de fout gaat een update van de software.
Zoals je weet is de originele een Magneti Marelli met witte sticker, aangepaste variant ook van MM met gele sticker. Je kan ook een originele ETM laten reviseren door ACtronics uit Almelo (opsturen van je originele exemplaar, enkele dagen retour). Ik weet dat er ook slechte ervaringen mee zijn maar ik rijd er al weer bijna 2 jaar probleemloos mee rond
Of er nog andere alternatieven zijn is mij niet bekend.
Geplaatst: 10.07.2010 - 19:57
door jpwg001
Op MP staat er een nieuw met een gele sticker. Wat denk je daar dan van? Kost 399.
Geplaatst: 12.07.2010 - 14:49
door gsx750r
jpwg001 schreef:Op MP staat er een nieuw met een gele sticker. Wat denk je daar dan van? Kost 399.
Helaas weet ik niet de nieuwprijs bij de NL Volvo dealer maar mij lijkt € 399 voor een werkelijk nieuw gasklephuis een goede prijs.
In Spanje heb ik er € 575 (incl. 16% BTW) voor betaald.
Ik heb bewust gekozen voor een nieuw exemplaar omdat ik van mening ben dat 'lapmiddelen' of halve maatregelen uiteindelijk tot meerkosten zullen leiden.
V.w.b. Magneti Marelli: Je weet ongetwijfeld wat een problemen Volvo heeft gehad met het hele 'gasklephuisverhaal'. O.a. verlengen van de garantie en veel negatieve aandacht in de pers en zelfs op de TV !
Daarom ga ik er van uit dat Magneti Marelli nu echt wel heeft gezorgd dat het probleem verholpen is omdat anders Volvo vermoedelijk het contract met hen zal verbreken en .............. dáár zitten ze vast niet op te wachten !
Uiteindelijk heeft de gehele reparatie me bij de Spaanse dealer € 665,80 (incl. 16% BTW) gekost, te weten:
gasklephuis € 575
inlezen software € 43,80
arbeidsloon € 47
Mijn kennis m.b.t. ACtronics Almelo gaat niet verder dan hetgeen ik er op dit forum over heb gelezen. Positief en negatief dus, zoals Rob2u ook al schreef.
Rob
P.S. Alleen het vervangen van de witte sticker door een gele blijft natuurlijk óók een optie

Geplaatst: 12.07.2010 - 14:56
door jpwg001
...en een paar tie-rips?

Geplaatst: 12.07.2010 - 15:31
door gsx750r
jpwg001 schreef:...en een paar tie-rips?

Tie-rips.......nee dat kan niet want die smelten maar ijzerdraad kan wél !
Maar alle gekheid op een stokje. Nog een aanvulling. Eigenlijk merkte ik niet echt veel van het defect aan het gasklephuis. Maar tijdens de APK werd hij afgekeurd omdat het lampje van het motormanagement brandde.
In Portugal mogen er tijdens de APK geen controlelampjes branden die wijzen op een storing !.
Repareren dus en daarna bleek dat kennelijk mijn gasklephuis al langer 'ziek' was dan ik dacht.
Mijn auto is n.l. vorig jaar BSR getuned en ik was en ben daar nog steeds erg enthousiast over. Maar nu met het nieuwe gasklephuis is de tuning nog veel beter merkbaar !
Rob
Geplaatst: 12.07.2010 - 17:51
door DannyB
Het probleem met Magneti Marelli bestaat volgens mij nog steeds. Werkt nog steeds met de beruchte potmeters, tenzij upgrade bij ACtronics. Dan werkt ie ook contactloos. Persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee. De variant met de gele sticker wil alleen maar zeggen dat het een vervangings model betreft. Witte sticker is af-fabriek.
Ik heb de ETM bij mijn vorige V70 T5 2001 2x moeten vervangen. 1x na 150k (gele sticker) daarna na 30k (weer gele sticker en andere software).
Ik heb overigens de 2de keer bij Volvo nederland een schade claim neergelegd en de helft vergoed gekregen.
Vanaf eind 2002 is de contactloze Bosch variant geintroduceerd, deze zit er met originele witte sticker bij mijn XC70 al weer bijna 220k in. Voor zover ik weet zijn beide varianten niet uitwisselbaar!
Dus volgens mij heb je de keuze uit origineel vervanging (gele sticker) of de upgrade van ACtronics. De eerste is met de nieuwe groffere software wat minder gevoelig geworden. Maar blijft mechanisch slecht geconstrueerd. De ACtronics variant zou theoretisch mechanisch beter moeten zijn, maar ook hier zijn blijkbaar klachten over.
Groeten Danny
gasklephuis...
Geplaatst: 12.07.2010 - 18:57
door quattroman
Arbeidsloon zal bij een turbo iets duurder uitvallen aangezien deze moeilijker te bereiken is.
Ik heb het zelf een week of 3 geleden zelf gedaan en was met 2.5 uur toch wel klaar.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Er staan andere posts hier dat men voor een complete reparatie voor een turbo toch rond 900 kwijt was.
als je handig bent is het wel te doen. De software meot je achteraf toch laten laden aangezien je auto in noodloop gaat. Ik had een geartronic maar kon niet rijden na vervanging dus ben op de ambulance naar de volvo gegaan.
gasklepsoftware laden en neutral control laten verwijderen kostte me 122 eu incl.
btw ik heb hem nog liggen hoor, een nieuwe originele volvo ETM
zie ook :
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php? ... 809#787809
en
http://problemcar.nl/viewtopic.php?pid=409275#p409275
groet, Q
Re: gasklephuis...
Geplaatst: 12.07.2010 - 20:28
door jpwg001
quattroman schreef:Arbeidsloon zal bij een turbo iets duurder uitvallen aangezien deze moeilijker te bereiken is.
Ik heb het zelf een week of 3 geleden zelf gedaan en was met 2.5 uur toch wel klaar.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Er staan andere posts hier dat men voor een complete reparatie voor een turbo toch rond 900 kwijt was.
als je handig bent is het wel te doen. De software meot je achteraf toch laten laden aangezien je auto in noodloop gaat. Ik had een geartronic maar kon niet rijden na vervanging dus ben op de ambulance naar de volvo gegaan.
gasklepsoftware laden en neutral control laten verwijderen kostte me 122 eu incl.
btw ik heb hem nog liggen hoor, de nieuwe originele volvo ETM
zie ook :
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php? ... 809#787809
en
http://problemcar.nl/viewtopic.php?pid=409275#p409275
groet, Q
Waarom heb je er dan nog een nieuwe liggen? Die heb je er toch opgeschroefd?
gasklephuis...
Geplaatst: 12.07.2010 - 20:32
door quattroman
jpwg001,
je hebt een pm
gr , Q
Geplaatst: 12.07.2010 - 20:53
door jpwg001
Iemand die het volgende weet? Past een Bosch ETM op een 2.4T uit 2001? Origineel zit er een MM op.
Geplaatst: 12.07.2010 - 20:55
door quattroman
ja hoor....past niet
groet, Q
Geplaatst: 18.07.2010 - 12:38
door jpwg001
Nieuwe ontwikkeling!!! Gisteren startte ik de auto en gaf de boordcomputer geen melding meer. Ook het oranje lampje met het uitroepteken is uit. Wat moet ik hier mee???
Geplaatst: 18.07.2010 - 12:41
door 945i
vraag niet hoe het kan, geniet ervan zolang het kan!

Geplaatst: 18.07.2010 - 13:15
door jpwg001
Ja, ik houd in de planning dat ik die vervanging toch moet gaan doen, maar als het na mijn vakantie kan, scheelt me dat zo'n €700,- die ik niet voor de vakantie hoef af te tikken. Ik geloof ook niet dat die etm ineens nu zal instorten. Ik laat hem nog een keer uitlezen deze week, als de storing weg blijft.