440 2.0 schokt en toerenteller valt terug bij 3000 toeren
Geplaatst: 10.07.2010 - 11:21
door Lesger
Beste mede-Volvo-liefhebbers,
Ik heb een probleempje met mijn Volvo 440 2.0i. Sinds een week lijkt het alsof de auto inhoud (heel abrupt) beginnend bij de 3000 toeren. Als ik dan gas geef om erdoor heen te trekkken, blijft de auto schokken tot ongeveer 3500/4000 toeren.
Meestal schakel ik gewoon omhoog, want het voelt alsof het slecht is voor de auto... In principe doet de auto het in iedere versnelling.
Zodra de auto schokt zakt de toerenteller gelijk terug naar nul en sprint eigenlijk gelijk weer terug naar het daadwerkelijke toerental.
Ik ben tot en met de 30ste juli op vakantie, dus kan niet snel reageren, mocht iemand een vraag hebben. Maar ik probeer zsm te reageren, want kan de hulp goed gebruiken
Alvast bedankt!
Groeten Thomas
Geplaatst: 10.07.2010 - 12:51
door dr hilus
Dit herken ik wel van een van mijn eerdere auto's.
Rotor en binnenzijde verdelerkap schoonmaken (en controleren op barstjes), of beter nog: vervangen. Dan is het waarschijnlijk opgelost.
H.
Geplaatst: 31.07.2010 - 12:01
door Lesger
Bedankt voor je reactie. Ik heb reeds de rotor en verdelerkap vervangen, maar probleem blijft.
Misschien heeft iemand nog een ander idee.
Alvast bedankt!
Geplaatst: 31.07.2010 - 13:41
door Ramon&Ramon
klepspeling te strak?
,inlaatspruitstukpakking lek?
Geplaatst: 05.08.2010 - 17:45
door Lesger
Het probleem is nu weer iets veranderd... De motor loopt goed tot 3000 toeren, dan stottert deze flink. Ik heb een filmpje gemaakt zodat jullie mee kunnen kijken... Een kennis noemde de lucht inlaatklep.
Iemand anders een idee?
Video:
Geplaatst: 05.08.2010 - 18:24
door Iroll
Lijkt erop dat het bezinefilter verstopt zit. Remedie is vervangen, kost iets van €15 denk ik en hij zit voor de tank. Om erbij te komen moet je dus onder de auto zijn.
Geplaatst: 05.08.2010 - 19:21
door Lesger
...
Geplaatst: 09.08.2010 - 16:27
door Lesger
Ik heb het brandstoffilter vervangen, maar dit bied geen oplossing...
Nu zijn mijn ideeën een beetje op... Wilde vandaag de auto laten uitlezen, maar de Volvo dealer heeft pas over een week tijd...
Ook nog geen aanpassing aan kleppen of pakkingen... Weet niet of het dat is...
Misschien is het een sensor die niet meer werkt?
Geplaatst: 09.08.2010 - 21:08
door Iroll
Check ook het luchtfilter op verstopping en de staat van de bougiekabels en bougies. Eerst zorgen dat de basis helemaal in orde is omdat te kunnen uitsluiten
Geplaatst: 09.08.2010 - 21:20
door Lesger
Luchtfilter is gecheckt, geen verschil
Nieuwe bougies
Nieuwe kabels
Ik rijd nu weer wat meer met de auto, maar voorheen ging het lambda sonde lanmpje aan. Nu ik niet boven de 3000 toeren kom, gaat dat lampje ook niet meer aan...
Geplaatst: 10.08.2010 - 09:44
door Iroll
Zou best eens een defecte lambda kunnen zijn. Ik weet niet hoe je engels is, maar hier staat hoe je de lambda kan doormeten. Mocht je een nwe nodig hebben koop dan een originele Bosch lambda.Andere merken kunnen problemen geven.
Geplaatst: 10.08.2010 - 12:51
door Lesger
Ik heb zojuist gemeten. De waarde fluctueerd heftig tussen de 0,3v en 0,6v. Soms schiet de waarde even naar de 0,7v maar niet constant...
Maar omdat het lambda lampje al een tijdje aan het zeuren is denk ik dat het slim is de sensor te vervangen, toch?
Geplaatst: 10.08.2010 - 13:55
door Iroll
Voor je vervangt zou ik eerst checken of er nergens valse lucht wordt aangezogen. Check de inlaat-en uitlaatpakkingen, vacuumslangetjes enz. Verdachte plekken met draaiende motor inspuiten met wat WD40, remmenreiniger oid, of vernevel water met een plantenspuit, dat werkt ook. Luister of het toerental van de motor veranderd. Zo ja dan zit er een lek. Valse lucht beinvloed nl de lambda werking. Zonde om te vervangen en het blijkt toch iets anders te zijn. Als dat in orde is dan zou ik pas de lambda vervangen.Succes!
Geplaatst: 10.08.2010 - 15:12
door 945i
Die lambda waarde hoort te fluctueren. Verder zoals bovenstaande... Uitproberen en uitsluiten
Geplaatst: 10.08.2010 - 16:32
door Lesger
Ik heb alle pakkingen bij de inlaat en de uitlaat gebombardeerd met WD-40. De motor ging er niet onregelmatiger van lopen. Het stationair toerental blijft hoog rond 1200 toeren, maar schommelt niet meer dan zonder WD-40. Heb ook vacuumslangetjes gecheckt, dat had mijn monteur tijdens mijn vakantie ook gedaan...
Geplaatst: 10.08.2010 - 17:47
door Lesger
Hier een filmpje van de lambda sonde test.
Geplaatst: 11.08.2010 - 08:06
door wpee
Wat geeft de diagnose aan?
Geplaatst: 11.08.2010 - 11:03
door Iroll
Je zou hem eerst nog kunnen uitlezen zoals Wim zegt, maar dat zegt lang niet altijd wat. Oud systeem he. Diagnose box zit bovenop de linker schokbreker toren onder de motorkap. Uitlezen met de sonde in gat 2. Hier kan je de werkwijze en de codes vinden.
Na het uitlezen codes wissen en weer uitlezen als je minstens een half uurtje hebt gereden.
Geplaatst: 12.08.2010 - 12:11
door Lesger
Wat een geweldige tip over dat diagnose ding! Die gaf aan 2.2.3 de stationair-toerentalsensor (stappenmotor). Na inspectie van de stappenmotor, bekeek ik de draden en daarvan was er één afgebroken...
Een nieuwe stekker met stukjes draad gehaald en aan elkaar gemaakt, probleem weg!!! Helemaal top! Allemaal bedankt voor de tips!
Nu geeft de diagnose box nog 1.4.3 aan. Dat zou zijn de pingelsensor, maar ik heb geen idee waar die zit en wat er mis mee kan zijn... Iemand een tip?
Geplaatst: 12.08.2010 - 15:10
door Iroll
Mooi man, een lekker goedkope reparatie dus!
Heb je de codes en ecu al gereset en na het rijden weer uitgelezen? Als je dan weer 1-4-3 uitgelezen hebt dan pas naar de pingelsensor kijken. Helaas weet je alleen oftie stuk is door 'm te vervangen, doormeten kan je 'm niet. Hij zit in de kop onder en tussen bougie 2 en 3. Mocht je moeten vervangen dan MOET je 'm vastzetten met 20nm, anders werkt hij niet goed. Als hij niet goed werkt dan gaat de ECU in noodloop en zal je minder vermogen hebben. Echt kwaad kan het dus niet, je ontsteking wordt door de ecu verlaat om pingelen te voorkomen. Reset de ecu door de massa van de accu lostekoppelen, een minuut of 10 volstaat. Daarna gaan rijden, de motor zal de 1e 10 minuten misschien wat rommelig lopen maar dat verdwijnt zodra de ecu zich weer heeft ingeregeld.