Pagina 1 van 1
Airco weer defect.. lek, maar waar ?
Geplaatst: 10.07.2010 - 15:47
door gerakroo
Het viel me onlangs op dat m'n V50 niet lekker reed, dwz hij schokte steeds tijdens het rijden. Als de auto stationair liep hoorde ik om de 15 a 20 seconden KLIK,en de airco werd ook niet echt koel. Dus naar de Volvo dealer in Groningen, en na een korte proefrit werd duidelijk dat er geen koelmiddel meer in de airco zat, althans..te weinig, en dus lek. Volgens de dealer moest ik afspraak maken om een middel in de airco te laten spuiten waarna na een week rijden met een uv lamp het lek opgespoord kon worden. Het klonk me nog al duur in de oren, dus ik naar de "Speedy" garage in Groningen geweest. Zij hebben de aircodruk gemeten en die was 5 bar, de hoeveelheid koelmiddel was echter maar 15 gram, terwijl er 530 gram in moet. Na het bijvullen was m'n tik weg, het schokken verdwenen, en heerlijk koel. Supernetjes geholpen daar. Maar gisteren, (3 dagen na het vullen) is het weer als vanouds, de airco doet het weer niet, maar nu helemaal niet. Op zich vermoed ik een lek, maar hoe kan het systeem dan nog 5 bar druk hebben ? Wat denken jullie, wordt dit een dure grap ? Wat kan ik verwachten ?
Geplaatst: 10.07.2010 - 16:39
door Oceanracer
Meest voor de hand liggend is een lekke condensor. Als zij bij die Speedy van jou geen contrastvloeistof hebben toegevoegd, zul je daar nu dus niet achter gaan komen. Het idee van Helpman was dus het juiste. Koelsysteem afvullen, weekje rondrijden en met UV lamp controleren waar het lek zich bevind. Lekke onderdeel vervangen, nieuwe droger monteren en weer afvullen inclusief olie en weer contrastvloeistof voor als er later nog eens iets anders zou gaan lekken.
Geplaatst: 10.07.2010 - 17:34
door Fransosowitz
Heb een vergelijkbaar probleem gehad. En ook bij mij is d.m.v. die contrastvloeistof een lek opgespoort. Het bleek de condensator te zijn. Bij mij was echter de airco vloeistof al op na een halve dag...
Geplaatst: 11.07.2010 - 15:18
door gerakroo
Bij mijn Speedy is ook contrast vloeistof toegevoegd, Ik heb voor donderdag een afspraak en dan zullen we zien. Wat wel vreemd is.. ik heb even het dopje van de vulnippel gedraaid en tot m'n grote verbazing hoorde ik een PSSST.. Dat is wel raar denk ik, na het vullen wordt dit dopje er weer opgedraaid, maar het systeem is dan al afgevuld, en kan daarna onder het dopje toch geen druk meer opbouwen ? Kan een vulnippel ook lek zijn ???
Geplaatst: 11.07.2010 - 15:33
door Oceanracer
Nippel zelf kan zeker lekken. Net als de pomp, de verdamper, en de vele aansluitingen tussen alle onderdelen in.

Geplaatst: 28.07.2010 - 07:55
door gerakroo
Even kleine update, de airco doet het inmiddels weer. Het was dus inderdaad de condensor. Airco wordt nu weer steenkoud, Wel een dure grap, alles met elkaar 500 euro. Vlak na het vullen wil de vulnippel nog wel eens een beetje lekken, en dat verklaart dus ook de Psssst . Nou hoor ik wel eens dat de condensor van een v50 gauw beschadigd door steenslag, maar als ik onder en voor de auto kijk zie ik eigenlijk weinig waar steentjes tegen aan kunnen komen. Heeft iemand nog tips ? misschien stukje gaas er voor langs oid ?
Geplaatst: 28.07.2010 - 12:55
door Oceanracer
Voor die € 500,00 ben je inderdaad geen spekkoper. Zie voor een voorbeeld van gaas bij een V70 dit
topic.
Geplaatst: 02.08.2010 - 03:15
door T4Freak
Bij mijn S40 2.0D de condensor laten vervangen in rotterdam bij een airco specialist voor net 120 euro
Is de meest gespecialeerde firma in de omgeving en geen kosten achteraf of nare verkoop truukjes die men verkoopt zoals regelmatig controleren en afvullen.
Een goed systeem werkt altijd pas als hij lekt controleren of als hij echt niet meer koud wordt anders gewoon afblijven.
Mede dat de vulnippels ook kunnen slijten en permanent kunnen lekken.
Dit word dan een duur kosten plaatje omdat deze leidingen niet 1, 2, 3 te vervangen zijn.
Geplaatst: 02.08.2010 - 09:31
door edraket
Is dat incl droger? Vind het wel erg weinig geld. Normaal kost alleen vullen dat al!
Geplaatst: 02.08.2010 - 18:14
door marwess
idd gewoon afblijven nou mooi niet
je motor geef je toch ook hoop ik wel onderhoud of blijf je daar ook gewoon mee rijden tot de motor vast loopt????
ook een AIRCO heeft onderhoud nodig
zo te zien word dan toch goedkoop duurkoop nu is er weer een lek
ben wel benieuwd wat ze nu vinden
gr
martin