Pagina 1 van 2
Turbo bouwt geen druk op
Geplaatst: 13.07.2010 - 21:16
door crosskabouter
De turbo van mijn 745tic (422.000km) bouwt geen druk meer op.
Hij draait gezien de turbodrukmeter wel mee, maar de naald komt niet meer in het gele gebied. De klep gaat nog wel heen en weer, maar druk opbouwen en dus fluiten doet ie niet meer.
Is de turbo overleden, of zit het probleem ergens anders?
Hoe kan ik zien wat voor turbo ik heb? (begreep dat er 2 zijn) Op het plaatje staat alleen Volvo en wat nummers, maar geen merk van de turbo zelf.
Geplaatst: 13.07.2010 - 21:19
door V70/2.4D/2003
Voor wat betreft de turbo: met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is deze plechtig overleden en is hergeboorte noodzakelijk.
Voor het type: Mogelijk iemand die ook alhier actief is of een specialist/dealer?
Geplaatst: 13.07.2010 - 21:23
door 945i
Zal wel een Garrett T25/3 zijn.
Geplaatst: 17.07.2010 - 08:33
door crosskabouter
Dus toch wel. Er werd ook gesuggereerd, dat de intercooler lek zou zijn. Zal dat toch even testen, om 'm uit te sluiten.
Op het plaatje van de turbo staat (behalve Volvo):
Type : TD04H-13C
Serial nr: 9320438
Part nr : 3517646
MFD nr : 49189-01000
made in Japan
Geplaatst: 17.07.2010 - 08:46
door 945i
Geplaatst: 18.07.2010 - 15:17
door flap
stangetje van de wastegate kan eraf zijn geschoten.
wordt normaal gesproken geborgd, maar dat kan een keer over zijn.
Even voelen bij koude motor onder je turbo (was bij mijn 230ft wel zo)
Geplaatst: 18.07.2010 - 20:50
door FrankS60
Het is in ieder geval een mitsubishi turbo, met het kleine turbinehuis (H type, niet HL).
Controleer je hele inlaatsysteem goed op eventuele lekken, scheuren in slangen e.d. want een turbo geeft vaak niet in 1 keer geen overdruk meer. Hij doet dan of helemaal niks meer, of hij geeft minder overdruk dan normaal. Dit zou eerder suggereren dat er ergens lucht weg lekt of dat de interne compressor bypass valve vast zit in de open positie ofzo.
Geplaatst: 17.10.2010 - 10:13
door crosskabouter
Ik heb de slangen en de intercooler ingespoten met een sopje, maar er komen nergens luchtbellen te voorschijn. Dus daar zou het dan niet aan liggen.
Nu kwam ik laatst op internet iets tegen, dat het wegvallen van de turbodruk ook te maken kan hebben met het kleppen stellen. Alleen die link vat ik even niet, iemand die me dat uit kan /wil leggen?
Vlak nadat ik 'm gekocht heb, heb ik de distributieriem laten vervangen en dee kleppen laten stellen bij de Volvo-dealer. Ervoor werkte de turbo wel (volgens de dealer ook niet meer maximaal), maar erna dus niet meer.
Geplaatst: 17.10.2010 - 15:20
door Ramon&Ramon
Ik weet niet wat het bouwjaar van je Volvo is,maar de laatste TIC motoren hebben hydraulische klepstoters,dus stellen kan niet.
Is het turboregelventiel niet stuk of de vacuumslangen gescheurd?
Geplaatst: 17.10.2010 - 19:25
door crosskabouter
Hij is van bouwjaar '89. Ik ga er vanuit, dat ie geen hydraulische klepstoters heeft. Anders is het vreemd, dat de dealer voorstelt om de kleppen te stellen ivm de km-stand.
Waar vind ik dat ventiel? Zoals gezegd, heb ik alle slangen van en naar de turbo en de intercooler ingespoten met een sopje. Maar nergens zag ik belletjes.
Geplaatst: 30.10.2010 - 21:19
door Jelmar
Alleen de 16V redblocks zijn uitgerust met hydraulische stoters.
De 8 kleppers NOOIT en te nimmer.
\
Geplaatst: 06.04.2011 - 20:56
door crosskabouter
Nou, eindelijk eens tijd gehad om een en ander los te maken.
Ik heb de slang van het luchtfilter naar de turbo losgemaakt, evenals de slang van de turbo naar de intercooler, de slang van de intercooler naar het inlaatspruitstuk en de slang die vanaf de 1e slang dwars over het motorblok heengaat. Aan het ander eind daarvan heb ik het Y-stuk er nog even uitgehaald en met remmenreiniger wat schoongemaakt.
Met name in de slang van de intercooler naar het inlaatspruitstuk zat nogal wat olie.
Op de as van de turbo zat nauwelijks speling.
Nu sluit ik alles weer aan, start de motor. Blijft het lampje van de lambda-sond branden... Motor uit, opnieuw starten, stukje rijden, motor even laten draaien, stilzetten. Opnieuw starten, nog een stukje rijden, thuis uit laten draaien, maar het lampje blijft branden.
Heb ik de boel nu nog verder verkloot? Wie helpt?
Geplaatst: 19.04.2011 - 23:30
door beigelpt
Hoe staat het hier ondertussen mee?
Zeker weten dat je niks vergeten bent vast te zetten? Stekker van de luchtmassameter? Slangetje van de CIS klep?
Geplaatst: 22.04.2011 - 15:03
door crosskabouter
Nee, stekkers heb ik niet losgemaakt, alleen slangen.
Alle slangen, die ik losgemaakt heb, heb ik ook weer vastgemaakt.
Lampje brandt nog steeds.
Kan het ermee te maken hebben, dat ik de lang van de Turbo naar de intercooler in eerste instantie niet heb aangesloten, om te testen of de Turbo wel of niet blaast? Dat daardoor de motor te weinig lucht heeft gekregen.
Geplaatst: 27.04.2011 - 08:56
door FrankS60
Dat gaat hij zeker niet leuk hebben gevonden, en dat kan ook een reden zijn geweest voor de lambda waarschuwing.
Haal je accupool er af, kwartiertje wachten en weer terug erop. Grote kans dat het lampje uit blijft als alles nu verder goed zit.
Heb je wel normaal vermogen?
Geplaatst: 29.04.2011 - 21:44
door crosskabouter
Ok, Frank. Zal ik morgen eens proberen.
Ja, behalve dan het gemis van de Turbo in de lage toeren.
Geplaatst: 01.05.2011 - 11:35
door Jeroentje
Heb je de actuator al getest? Die wil nog wel eens lam zijn. Met als gevolg weinig tot geen turbo druk of het niet vast willen houden van o.a de piek druk.
Geplaatst: 01.05.2011 - 19:55
door crosskabouter
Euh, nee. Waar vind ik die en hoe test ik 'm, Jeroen?
@Frank: Probleem opgelost, lampje is uit nu. Bedankt voor de tip.
Geplaatst: 01.05.2011 - 20:56
door Jeroentje
Op je turbo zelf. Over het algmeen is dat een rond potje met een stangetje eraan. Die zit dan weer verbonden met je waste gate. Hoe minder sterk de actuator is hoe makkelijker de waste gate open kan blijven staan hoe meer uitlaat gassen er buitenom gaan dus minder T druk. Ze staan afgesteld op een bepaalde basis druk. Zeg 0.5 bar. Wat meestal standaard is. In de loop der jaren wil de actuator die dus je T druk regelt dus je wastegate slap worden. Waardoor de waste gate niet helemaal meer sluit of te makkelijk open gaat. Zodra je wastegate open blijft staan of gaat verlies je druk. Normaal niet erg maar als hij de afgestelde druk niet meer vast kan houden word het lastig en krijg je dus deze problemen. Vaak is zon ding niet al te duur. Beter dan je hele turbo te vervangen. Wat ook nog wel wil gebeuren is dat het klepje van je wastegate ( een rond metalen plaatje) gescheurd is of dat er gewoon een stukje uit is. Waardoor hij dus contstant gassen vrij laat en je dus nooit fatsoenlijke turbo druk kan laden.

Hier duidelijk te zien. Een rond potje met een stangetje eraan. Aan dit potje zit ook weer een slangetje wat verbonden is met je boost controller van de auto. Die wil ook nog wel eens kapot gaan.
Geplaatst: 01.05.2011 - 20:58
door Jeroentje
Als je aan dit stangetje trekt moet hij vrij zwaar gaan. Gaat dit makkelijk of heeeel soepel dan is hij dus versleten. Niets aan het handje. Gewoon vervangen en vaak is hij dan weer de oude.