Pagina 1 van 1
rubberen hoezen stabilisatiestangen afkeur?
Geplaatst: 14.07.2010 - 16:50
door buikijn
Zijn gescheurde rubberen hoezen op de stabilisatiestangen (waar verder geen speling op zit) reden voor afkeur?
Geplaatst: 14.07.2010 - 16:58
door V70 T5 assen
Zover ik weet is alleen speling het criterium .
Geplaatst: 14.07.2010 - 17:12
door 945i
Gescheurde hoezen zijn binnen nu en een paar maanden wel speling...
Geplaatst: 14.07.2010 - 17:14
door V70/2.4D/2003
Een scheur in de hoes van een aandrijfas is wel afkeur....toch?
Geplaatst: 14.07.2010 - 17:34
door buikijn
jep, en die van de fuseekogel ook. Dank voor de vlotte reacties trouwens..
Geplaatst: 14.07.2010 - 19:01
door gsx750r
Dit zegt de Regeling Voertuigen (alleen relevante tekst weergegeven)
§ 4. Krachtoverbrenging
Artikel 5.2.16
2. Stofhoezen van aandrijfassen moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de hoezen niet meer afdichten.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
Artikel 5.2.19
2. Stofhoezen van fuseekogels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de hoezen niet meer afdichten.
3. De fuseepennen, -lageringen, -bussen en -kogels alsmede de overige draaipunten van een volledig onafhankelijke wielophanging mogen niet te veel speling vertonen. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 46, 47 en 48, van toepassing.
– Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
– De speling wordt op de juiste wijze zichtbaar gemaakt.
– In geval van twijfel wordt de speling gemeten met een geschikt meetmiddel.
4. Indien een gedeelte van de binnenkant van het fuseekogelhuis en van de fuseekogel zichtbaar is doordat de hoes is beschadigd of ontbreekt, mag dit gedeelte geen corrosie vertonen.
Indien de hoes is beschadigd of ontbreekt vindt visuele controle plaats, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
§ 5. Assen
Artikel 5.2.26
Stabilisatoren moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen geen breuken of scheuren vertonen.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt
§ 7. Stuurinrichting
Artikel 5.2.29
4. Stofhoezen van het stuurhuis en de stuurkogels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de hoezen niet meer afdichten.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
8. Indien een gedeelte van de binnenkant van het stuurkogelhuis en van de stuurkogel zichtbaar is doordat de hoes is beschadigd of ontbreekt, mag dit gedeelte geen corrosie vertonen.
Indien de hoes is beschadigd of ontbreekt vindt visuele controle plaats, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
Geplaatst: 14.07.2010 - 22:42
door buikijn
Dus concreet mogen deze gescheurd zijn? of valt een stabilisatiestang in de categorie fuseekogels? (aangezien het twee onderdelen fuseert?)
Geplaatst: 14.07.2010 - 22:47
door Oceanracer
Ik kan mij geen hoezen aan/van de stabilisatiestangen voor de geest halen. Wel de stabilisatierubbers. En al zijn die door en door, da's geen APK afkeur.
Geplaatst: 14.07.2010 - 23:00
door 945i
Rubbers van stabilisator ophanging weg, is wel degelijk afkeur. Ondeugdelijke bevestiging.
Ik denk dat hij de reactiearmpjes bedoelt.

Geplaatst: 15.07.2010 - 06:17
door buikijn
Inderdaad, die zijn het.
Helder, geen afkeur.
Merci!
Geplaatst: 15.07.2010 - 07:24
door Oceanracer
Bijgaande afbeelding is inderdaad niet datgene wat ik voor ogen had.

Geplaatst: 15.07.2010 - 10:00
door regiorunner
31201602 Reactiestang. € 52 ex BTW. Rijdt je auto gelijk wel een stuk beter van!
Geplaatst: 15.07.2010 - 19:51
door buikijn
als ze niet defect zijn, geen speling vertonen en geen roest, dan rijdt hij niet per definitie beter met nieuwe exemplaren?
Geplaatst: 15.07.2010 - 20:18
door Meeus
Mijne S60 was afgekeurd op die 4 stangen, hier in BE.
Dus hier keuren ze het wel af en vrij rap zelfs.
Geplaatst: 15.07.2010 - 20:28
door buikijn
Zal wel verschil tussen Belgie in NL zitten. Als ik de andere gebruikers begrijp hoeven deze hoezen in NL niet in tact te zijn.
Jij moest ze voor en achter dus vervangen?
Geplaatst: 15.07.2010 - 21:39
door gsx750r
Meeus schreef:Mijne S60 was afgekeurd op die 4 stangen, hier in BE.
Dus hier keuren ze het wel af en vrij rap zelfs.
Hier wordt je auto er óók op afgekeurd. Vorig jaar 2x deze stangetjes aan de voorzijde niet in orde: afkeur !
De APK in Portugal, hier IPO genaamd, is sowieso vele malen strenger in dan Nederland en .................. zelfs beter !
Hij wordt ook niet uitgevoerd door een garagebedrijf of een of ander keuringsstation maar door de RDW (Port: IMMT)
Valt niets te sjoemelen en ook geen 'overbodige' ("ja, we moesten dat en dat vervangen") reparaties. Ook geen acties van een 'gratis' APK als je meteen een beurt laat uitvoeren. Nee, een vast bedrag, €27 voor een personenauto en € 42 voor een bedrijfsauto.
Niks afspraak maken. Je rijdt naar een keuringsstation, wacht op je beurt en ca. 20 min. later sta je goed- of afgekeurd weer buiten.
Rob
Geplaatst: 16.07.2010 - 21:59
door Meeus
ik was een 880€ kwijt voor:
- die stangen alle 4
- kogellagers vooraan
- koplampen afstellen
- airco bijvullen
- een injector repareren.