Pagina 1 van 1
Schuddende C70 Convertible
Geplaatst: 17.07.2010 - 17:16
door vonk0130
Dag forumleden,
Sinds 2 weken heb ik een prachtige C70 convertible. Het is een 2.0T van 2004 met maar 32000 km op de teller. Zwart met beige kap. Echt een droomauto.
De afgelopen dagen natuurlijk al veel met de kap open gereden.
Echter het volgende verschijnsel doet zich voor: bij een snelheid van ca 80-85 km/u schud de voorkant van de auto ( een soort "kwispelen") Ik heb de voorwielen al laten balanceren maar dat gaf weinig verbetering. De bandenspanning is goed en de banden hebben geen afwijkend slijtagepatroon.
Ook heb ik al een stabilisator stang tussen de voorpoten gemonteerd.
Ik heb het gevoel dat het met gesloten dak iets minder is.
De auto heeft voor dat ik hem kocht ca 1,5 jaar bij de dealer in voorraad gestaan.
Is dit een bekend verschijnsel of heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?.
Hoor graag.
Geplaatst: 17.07.2010 - 17:22
door 945i
door het lange stilstaan zijn je banden "vierkant" geworden. Vervangen die handel.
Geplaatst: 17.07.2010 - 20:49
door pimp
De onze heeft precies hetzelfde probleem gehad. Ook tussen de 80 en 85. We hebben de auto opnieuw laten uitlijnen, niet de banden, maar de auto zelf. Sindsdien is het probleem weg.
Geplaatst: 21.07.2010 - 22:24
door Lambert
en plaats de stabilisator veerpootbrug, dat helpt ook enorm voor de stijfheid van de auto
Geplaatst: 21.07.2010 - 22:40
door horn
nou... enorm... ik heb het grote verschil nog niet echt kunnen ontdekken... het scheelt iets. maar met een biertje op merk je dat verschil niet meer...
Geplaatst: 26.07.2010 - 16:01
door vonk0130
Stabilisator was al gemonteerd, daar ben ik ook niet echt van onder de indruk, maar goed 't kost niet veel en staat wel stoer.
We zijn net terug van 5 dagen Denemarken en hebben plm. 2300 km gereden, in Denemarken lekker met het dak los, vandaag op de Autobahn veel regen dus maar dicht gelaten, wel even de 210 km p/u aangetikt, dat doet 'ie toch wel lekker en niet eens veel herrie.
Ik had gehoopt dat met wat snelle kilometers de banden zich nog wat zouden zetten, maar het schudden is gebleven, Binnenkort maar naar de dealer en kijken wat die er aan gaat doen.
Geplaatst: 26.07.2010 - 16:12
door pimp
pimp schreef:De onze heeft precies hetzelfde probleem gehad. Ook tussen de 80 en 85. We hebben de auto opnieuw laten uitlijnen, niet de banden, maar de auto zelf. Sindsdien is het probleem weg.
Zoals gezegd naar een goede bandenspecialist gaan (niet dealer, hebben er in mijn ogen minder verstand van) en de auto laten uitlijnen. Bij ons zijn alle problemen verdwenen. Hebben ook gelijk alle andere auto's laten doen, ook deze lopen sindsdien veel lekkerder.
ps. ook wij hebben een stab stang laten monteren paar jaar geleden.
Geplaatst: 27.07.2010 - 22:35
door cees klumper
Ik geloof dat vierkante banden vanzelf weer rond worden na een paar km, daar zou ik het ook niet in zoeken, veel meer in het uitlijnen/balanceren. Mijn veerpootbrug maakt niet echt verschil (maar ik heb ook altijd net een biertje op).
Geplaatst: 28.07.2010 - 19:50
door Peer van Buuren
De mijne doet precies hetzelfde. Ook nieuwe banden en uitlijnen hielp niet. Veerpootbrug zat er al in. Mijn oplossing is gewoon iets harder gaan rijden

dan is het ook over
Geplaatst: 28.08.2010 - 21:29
door C70 Cabrio
Tja, die van mij kwispelde ook een beetje bij 80 km/u. Afgelopen week 4 nieuwe banden (conti's)eronder laten leggen. Na een rit snelweg schudde ik zo'n beetje de auto uit bij alles boven de 110. Terug naar de bandenpecialist.
Bleek dat het balanceren van de wielen niet erg goed was gebeurd.
Na opnieuw en dit keer zorgvuldig balanceren van de wielen weer de snelweg op. Het kwispelen was nu helemaal weg, ook bij de 80 km/u. Hij rijdt super bij alle snelheden. Zo zie je maar de ene specialist is de andere niet. Dat onbalans in de wielen zo'n verschil kan maken verbaasde me wel.
Geplaatst: 29.08.2010 - 08:32
door jan weemering
ondanks het mooie model auto , is de torsie stijfheid van dit model belaberd
vandaar dat het met de kap dicht iets minder is
probeers eens 2 voorwielen te wisselen met iemand met een c70 die er geen last van heeft.
het is een vervelend verschijnsel dat op den duur een gepeperde rekening zal opleveren, want alles wat met de aandrijflijn in contact staat zal versneld slijten, cq spelingen gaan geven.
in ieder geval blijven zoeken tot het weg is.
Geplaatst: 29.08.2010 - 13:25
door mga1600
Tot voor kort had ik ook een C70 convertible. Inderdaad met gesloten kap is hij wat stijver, met een hardtop helemaal, maar ook open moet hij schudvrij kunnen rijden.
Die van mij schudde eerst ook, de oude banden hadden gewoon te lang gestaan. Ze waren welliswaar keurig gebalanceerd, maar ze waren door de tijd wat verhard. Het reed niet meer lekker. Een paar nieuwe banden (Pirelli''s) maakte de auto ineens totaal trilling- en schudvrij en nog een stuk geluidlozer ook.
Geplaatst: 10.09.2010 - 19:33
door Peer van Buuren
Nu ook nieuwe achterbanden en inderdaad is het 'probleem' nu weg ::D
Geplaatst: 13.09.2010 - 16:46
door cabriovan
Ik had er ook zeer veel last van, merk banden scheelt inderdaad, maar wat bij mij echt werkte is terug van 17 naar 16 inch tegelijk van 225 naar 205.
Tevens heb ik achterop nivoregeling laten monteren i.v.m. caravan rijden en dit scheelde zeker t.a.v. de wat slappe achterhand (amerikaans georienteerd) en ook stabiliteit, de veren worden iets korter met een dikkere stabilisatiestang achter.
Ook met al deze aanpassingen is het nog steeds geen dichte auto.
Hetgeen ik in de pratijk nog het meest last van heb is de grote draaicirkel, zeker omdat ik de auto niet dagelijks gebruik, schat ik de bocht nog wel eens verkeerd in, bij kleine manouvreerruimtes zoals parkeer garages.
Toch heeft deze auto mijn hart gestolen
Geplaatst: 13.09.2010 - 17:02
door EVV
Je zou eens kunnen (laten) kijken of er stuuruitslag begrenzers op je auto zitten, en of die nu vervangen kunnen worden door anderen aangezien je een ander bandmaat (smaller) hebt. Kan best veel schelen in de draaicirkel.
Velgen nog oK?
Geplaatst: 14.09.2010 - 19:25
door ovlov2
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij niet-originele DTM-Racing velgen. Ik heb dit voor enkele € kunnen oplossen door nieuwe centreeringen te steken in de velgen; deze zorgen ervoor dat alles mooi vast in het midden zit zonder speling.
Ik rijd er nu al 20000km zonder enige trilling.
In de winter is een hardtop zalig; de wagen krijgt een heel ander rijgedrag. Ik weet alleen niet of de hardtops nog te koop zijn. (zie foto)
Geplaatst: 14.09.2010 - 20:30
door mga1600
Ik weet alleen niet of de hardtops nog te koop zijn. (zie foto)
In Nederland denk ik wel. Voor mijn ex-C70 heb ik er een (tweedehands) kunnen vinden bij Hoefa in Utrecht, de officiele dealer van Wiesmann auto's en Wiesmann hardtops.
http://www.hoefa.nl/assortiment.html