Ik ben zaterdagmiddag geweest, samen met mijn vader (V70 bj. 2006). En we waren beiden erg positief.
Wat mij in positieve zin verraste, was de rust en stilte in het interieur, en het stuurgevoel. Ik moet bekennen dat ik de S60 strakker vond sturen dan mijn eigen C30, vooral rond de middenstand zit er meer gevoel in het stuur. Weliswaar heb ik deze waarneming nog niet op de openbare weg beproefd, maar dat kan ik over ong. 2-3 weken wel gaan bevestigen hoop ik

.
En wat Theo ook al zegt; de draaicirkel is kleiner dan die van de vorige S60, maar ik vind 't nog steeds behoorlijk fors.
Toch een paar kleine minpuntjes: de stoelen stonden naar mijn zin iets te hoog en ik vond de wagen ook toch wel iets te hoog op z'n wielen staan, een paar centimeter lager had het geheel wat beter gemaakt. En tja, die bagageruimte, ik kan er zeker wel mee leven, het is meer dan in mijn huidige C30

. Het probleem dat veel mensen hier een beetje over mopperen is volgens mij omdat ze nog nooit bij de concurrentie (3-serie, A4) naar binnen hebben gekeken. Het verschil met die modellen is niet erg groot... Een reserveband kan wel, maar is een optie (van 25 euro...).
We begonnen met de uitwijkproef met de watermuur en de 'gladde cirkel'. Ik had de proeven al eens eerder gedaan (maar dan met een hele andere auto, nl. een Opel Astra...) en in die zin gedroeg de S60 zich vele malen beter. Met name op de epoxy cirkel de grenzen van de DSTC op kunnen zoeken, en je kan nog behoorlijk dwars gaan bleek wel

. Wij reden bij deze proef met de D5 handgeschakeld.
Daarna stond het volgende onderdeel op stapel, het was het proberen van de 180 gr. (186 volgens de instructeur

) camera (welke lelijk is weggewerkt in mijn ogen, de concurrentie doet dit beter!), vervolgens een kleine slalom met daarna een test van het Collision Warning system. Deze hebben we ook geprobeerd met iets boven de 40 km/h, maar dan gaattie er wel tegenaan. Daarna kwam de test met de voetganger, en ook die werkt goed!

De instructeurs hebben het systeem ook op elkaar uitgeprobeerd, en ook dat ging goed (don't try this @ home! werd er diverse malen bijgezegd

). Vervolgens de noodstop oefening om te eindigen met een test van het City Safety systeem. Dit onderdeel deden wij in een T6 AWD Geartronic (klinkt goed die motor!

(in tegenstelling tot de 2.0T...)
Het laatste onderdeel was voor ons de kombaan, met de test van de Adaptive Cruise control met queue assist en lane departure warning systemen. Wat een rust brengt dat met zich mee in het filerijden! Helaas bij ons geen 120 km/h over de kombaan, wij zijn op de onderste baan gebleven. (ik heb de ervaring van 180 km/h door die kombochten heen al eens gehad, dus daar teer ik dan meer weer verder op

). En dit onderdeel deden wij met de D3 Geartronic. Ook een heerlijke motor, loopt beter dan de 2.4D die in de V70 van mijn vader zit!
Al met al een zeer geslaagde middag gehad, was erg leuk en goed georganiseerd door Volvo! Foto's heb ik ook nog wel, maar die voegen niks meer toe aan de foto's die hier al staan

.