Pagina 1 van 1
Zwarte "plek" op de radiator?
Geplaatst: 18.07.2010 - 14:41
door dieselpower
Ik sta zojuist op de inrit en kijk toevallig even naar mn auto. Nu zie ik in de "opening" onder de nummerplaat aan de voorkant een soort radiator. Daarop zie ik, net boven de onderkant, een zwartige ronde vlek van ong. 6 cm doorsnee en een paar gevouwen "koel"ribbetjes. Een paar vragen:
- wat voor radiator is dit? (airco? koelvloestof? intercooler?)
- kan de vlek die ik zie een lek zijn? (ik merk niets appart tijdens het rijden, zie niets in apparts in mn dash)
- als het een lek is, wat zijn de gevolgen?
- iemand ervaring (als het idd lek is) wat een reparatie bij een dealer gaat kosten? Ik ga daarover morgen natuurlijk wel ff bellen maar kom graag beslagen ten ijs.
Wat het ook is, ik zou het graag willen weten. Ik vertrek over een week naar zuidfrankrijk met 1500kg caravan, stukken en/of problemen onderweg krijgen is geen optie met twee kinders op de achterbank. (zo-wie-zo is stukken onderweg nooit prettig)
Geplaatst: 18.07.2010 - 15:27
door V70/2.4D/2003
Klinkt als condensor van de airco. Werkt de airco naar behoren?
Geplaatst: 18.07.2010 - 17:15
door dieselpower
V70/2.4D/2003 schreef:Klinkt als condensor van de airco. Werkt de airco naar behoren?
Airco werkt prima. Koelt gewoon net als altijd keurig netjes, ik merk helemaal niets anders als anders. Ik krijg het in de auto nog gewoon 18-19 graden op die warme zomerdagen van afgelopen tijd, daaruit maak ik op dat het nog naar behoren werkt.
Iig bedankt voor het meedenken, nog meer mensen met ideeen?
Geplaatst: 18.07.2010 - 18:07
door Frederik Welvaert
zit de intercooler niet helemaal onderin vooraan?
Klinkt als een lek in de intercooler... Zwarte olie-achtige aanslag?
Geplaatst: 18.07.2010 - 19:26
door dieselpower
ppFreddy schreef:zit de intercooler niet helemaal onderin vooraan?
Klinkt als een lek in de intercooler... Zwarte olie-achtige aanslag?
Misschien dat het type brandstof en/of blok iets uitmaakt, maar we hebben het hier oven een 2002 D5.
Ik meen ook dat, wat ik zie aan radiator onder de nummerplaat, dat dat idd de intercooler is. Zeker weten doe ik dat niet, daarom ook de vraag. De vlek die erop zit laat zich het best omschrijven als roet-ig. Droog en zwartig. Je ziet dat er iets tegen de radiator aan is gekomen (steentje, takje oid), er zijn 2 of 3 van die dunne vertikale plaatjes (wafeltjes) plat gedrukt. Dit punt(je) zit zo'n 6cm vanaf de onderkant van die radiator. Vanaf dat punt naar beneden zit dus zo'n droge (ietwat poederige) zwartige vlek.
Er komt geen vloeistof uit, er druppelt niets, is ook niet vochtig en/of vettig (dus elimineer ik eigenlijk zelf al de optie van koelvloeistof). Rijst bij mij de vraag: wat zit er eigenlijk in een intercooler? Ik meen dat er aleen lucht doorheen gaat maar heb eigenlijk werkelijk geen idee.
Het plekje sist of borrelt ook niet, prestaties van de D5 zijn nog steeds top.
Als het een airco radiator is dan zou er toch CFK (of wat ze tegenwoordig dan ook hebben) moeten ontsnappen, toch? Dat is vluchtig en dan zou het sysyteem zo "leeg" moeten zijn. Maar nogmaals, het is allemaal giswerk van mijn kant.
Blijft voorlopig dus nog gissen.
Geplaatst: 19.07.2010 - 09:33
door mehrzahl
Grappig, ik heb ongeveer hetzelfde bij mijn S60 gezien, alleen bij mij is het wel degelijk heel vet. Mijn intercooler is net vervangen, en daar werd zoveel drab uitgeblazen (er zit altijd wat olie in heb ik me laten wijsmaken), dat de airco condensor (die al eerder vervangen is) weer helemaal zwart en vettig is geworden.
Misschien is je condensor toch lek, en verliest het systeem heel weinig koelmiddel, zodat je het nog niet merkt?
Geplaatst: 19.07.2010 - 12:39
door dieselpower
Vanmorgen even dealert gebeld. De radiator die je zit is dus de condensor van de airco. De omschrijving die ik per telefoon gaf leek op een (erg) klein lek, zeker omdat de airco nog naar behoren werkt. Ik kan vanmiddag even langskomen zodat ze het beter kunnen beoordelen (of met speciaal licht kunnen kijken??????).
Ik houd jullie op de hoogte.
Geplaatst: 19.07.2010 - 18:26
door dieselpower
De diagnose is gesteld: de condensor van de airco is lek. Net als in CSI met een brilletje en een speciale lamp is er een groene kleur te zien op de vlek.
(zucht modus) Dure reparatie...........
Geplaatst: 20.07.2010 - 10:54
door mehrzahl
Ik leef met je mee. Heb ik ook gehad, en ik kan je verklappen dat je over een tijdje een nieuwe intercooler nodig hebt, en een thermostaat, en....
Reken op 1500 Euro per jaar onderhoud (bij 20.000 km/jr).
Geplaatst: 20.07.2010 - 11:44
door V480-S60
Sorry, daar ben ik noooit aangekomen. En kom ik nog niet aan.
Ik rij tussen de 40.000 en 50.000 per jaar. 2 tot 3 keer per jaar onderhoud. Ik kom voor dat kilometrage aan gemiddeld 1500 Euro. En een condensor hoeft je de kop niet te kosten. Ook een thermostaat is niet de hoofdprijs.
Een intercooler is bij mij nog nooit nodig geweest.
Geplaatst: 20.07.2010 - 12:18
door Frederik Welvaert
dieselpower schreef:Net als in CSI met een brilletje en een speciale lamp is er een groene kleur te zien op de vlek.
zeker dat het geen bloed is?

Geplaatst: 20.07.2010 - 12:44
door dieselpower
mehrzahl schreef:Ik leef met je mee. Heb ik ook gehad, en ik kan je verklappen dat je over een tijdje een nieuwe intercooler nodig hebt, en een thermostaat, en....
Reken op 1500 Euro per jaar onderhoud (bij 20.000 km/jr).
Nou dat heb ik (tot nog toe) niet nodig gehad. Ik heb mn auto nu 4 jaar (125000km) en buiten de normale slijtagedelen als bandjes, stabilisatorstangetje en een uitlaatsteuntje zijn de "vreemde" reparaties beperkt gebleven tot een lekkende radiatorkachel (dus natte vloermat), een storing in mn dashbord, een andere tweede-hands stoel (de orginele was ingezakt na 240000km) en dan nu een lekke condensor.
Mn auto krijgt ieder jaar een grote beurt bij een volvo-dealer, kosten incl keuring liggen ieder jaar tussen 600 en 800 euri's.
Lekke condensor is gewoon pech, met een nieuwe auto kan je ook een steen/hout/vogel in je radiator krijgen, botte pech dus.
Volgens de history, bekend vanaf km0 is dit de eerste keer dat de condensor wordt vervangen, maar kan zo volgende week weer moeten als je weer wat naar binnen krijgt. (fingers crossed dat dat niet twee keer per jaar hoeft)
Geplaatst: 20.07.2010 - 13:34
door Mrlten
dieselpower schreef:De diagnose is gesteld: de condensor van de airco is lek. Net als in CSI met een brilletje en een speciale lamp is er een groene kleur te zien op de vlek.
(zucht modus) Dure reparatie...........
Ik heb mijn condensor + droger laten vervangen bij een airco specialist, dat was een paar honderd euro goedkoper dan bij de dealer. Daarna voor een paar tientjes zwart 'race' gaas gekocht en dat voor de condensor geplaatst, die gaat niet meer stuk bij mij!
Liever 30 euro voor wat gaas betalen dan 500 euro voor een nieuwe condensor met daarbij een dag de auto kwijt.
Geplaatst: 20.07.2010 - 23:33
door Frederik Welvaert
dieselpower schreef:
Lekke condensor is gewoon pech, met een nieuwe auto kan je ook een steen/hout/vogel in je radiator krijgen, botte pech dus.
Wees blij als het dat maar is... Een collega van me heeft vanmiddag op de autosnelweg een geroest drankblik tussen z'n distributieriem gekregen (vermoedelijk opgeworpen door zijn voorligger of door z'n eigen wielen en op een of andere manier in z'n motorcompartiment geraakt) Motor kapot -> auto perte totale...
Dat gaas lijkt me nog een goed idee om je condensor/radiotor/intercooler te beschermen!
Hoe maak je dat vast? gewoon tegen de condensor gehangen?
Geplaatst: 21.07.2010 - 11:21
door mehrzahl
Sorry, daar ben ik noooit aangekomen. En kom ik nog niet aan.
Dan ben ik toch benieuwd of ik zoveel pech heb gehad of een oor aangenaaid ben. (Mijn auto gaat niet naar de Volvo dealer btw). Zal ik eens een nieuw draadje starten om de onderhoudskosten tegen het licht te houden?
Geplaatst: 21.07.2010 - 11:23
door Mrlten
ppFreddy schreef:Dat gaas lijkt me nog een goed idee om je condensor/radiotor/intercooler te beschermen!
Hoe maak je dat vast? gewoon tegen de condensor gehangen?
Bij mij zit het gaas met de randen tussen het afsluitende rubber (van de bumper) en de condensor zelf gedrukt. En tegen het mogelijke klapperen en verschuiven, heb ik het gaas in het midden op twee punten met een dun stukje gestript electra draad aan de condensor vast gemaakt. Het draad kon net tussen die dunne lamellen door en het zit aan de achterkant vast gedraaid.