Mijn oude Volvo 460 en mijn nieuwe Volvo 440
Geplaatst: 19.07.2010 - 17:56
Zo, ik dacht dat het eens tijd werd om mijn Volvo 400-serie ervaringen te publiceren.
De eerste auto die ik kocht was een witte Volvo 340 1.4, had in z'n 19-jarig bestaan nog geen 52.000 km gelopen. Ik heb er vervolgens in een jaar tijd 30.000 km bijgezet, maar toen ik meer geld kreeg heb ik mn 340 weg gedaan en een metallic-groene Volvo 460 2.0i gekocht.
Een geweldige auto, had alleen roest-problemen op de welbekende plekken.
In de 1,5 - 2 jaar tijd (35.000 km) dat ik de auto heb gereden waren de grootste operaties het vervangen van de schokdempers achter en het monteren van een nieuwe dynamo omdat de spanningsregelaar kapot was. In die tijd trapte ik mijn auto nog regelmatig op zijn staart omdat geld geen rol speelde :
Totdat ik in Engeland in oktober 2008 een ongeluk kreeg....
Om te weten hoe je zo'n artistieke compositie kunt maken; hier de work-out (don't try this @ home!)
- Je remt stevig bij op een uitvoegstrook waar de nodige kiezeltjes en zand liggen,
- Met geblokkeerde banden recht op het verkeersbord in de middenberm af (zie de palen rechts in de foto),
- knal er met 70 - 80 km/u tegenaan,
- linkerpaal bezwijkt,
- rechterpaal is wat stugger en blijft staan,
- 460 gaat een bocht draaien met de klok mee (om het hart van de rechterpaal),
- voorwaartse snelheid wordt omgezet in zijwaartse snelheid waardoor de banden veel meer wrijving op gaan leveren,
- de 460 gaat rollen over zijn linker-zijkant doordat de resultante kracht vanuit het zwaartepunt te groot is voor de huidige snelheid en de bovenkant van de auto de onderkant voorbij wil gaan,
- de 460 komt op zijn dak terecht en schuift nog een stuk of wat meters door.
Raap je geklutste beetjes oriëntatie-gevoel bij elkaar en stap uit. Kijk uit voor mede-weggebruikers, daarom verdient een vroege zaterdagochtend de voorkeur. Pak nu je camera uit de auto, ga naar de berm en maak de foto. Tada! Je hebt het bewijs dat een Volvo 460 een veilige auto is!
Het eindresultaat mag er zijn! Let ook op de voorruit die ondanks de roll nagenoeg heel is!!!
Sindsdien weet ik waarom het motto van Volvo is: Volvo for life!
In veel auto's uit precies hetzelfde bouwjaar uit dezelfde prijscategorie had ik vele malen slechter uit het wrak gestapt (als ik uberhaupt dan nog had kunnen lopen) Nu had ik alleen een zere rechterpols!
Foto's van mijn Volvo 440 volgen nog, ik moet hem nog poetsen (ook al heb ik hem al een jaar) en hij is..... ROOD..... dus........ wens me succes Btw, hoe poetsen jullie een gigantisch doffe rode auto?
De eerste auto die ik kocht was een witte Volvo 340 1.4, had in z'n 19-jarig bestaan nog geen 52.000 km gelopen. Ik heb er vervolgens in een jaar tijd 30.000 km bijgezet, maar toen ik meer geld kreeg heb ik mn 340 weg gedaan en een metallic-groene Volvo 460 2.0i gekocht.
Een geweldige auto, had alleen roest-problemen op de welbekende plekken.
In de 1,5 - 2 jaar tijd (35.000 km) dat ik de auto heb gereden waren de grootste operaties het vervangen van de schokdempers achter en het monteren van een nieuwe dynamo omdat de spanningsregelaar kapot was. In die tijd trapte ik mijn auto nog regelmatig op zijn staart omdat geld geen rol speelde :
Totdat ik in Engeland in oktober 2008 een ongeluk kreeg....
Om te weten hoe je zo'n artistieke compositie kunt maken; hier de work-out (don't try this @ home!)
- Je remt stevig bij op een uitvoegstrook waar de nodige kiezeltjes en zand liggen,
- Met geblokkeerde banden recht op het verkeersbord in de middenberm af (zie de palen rechts in de foto),
- knal er met 70 - 80 km/u tegenaan,
- linkerpaal bezwijkt,
- rechterpaal is wat stugger en blijft staan,
- 460 gaat een bocht draaien met de klok mee (om het hart van de rechterpaal),
- voorwaartse snelheid wordt omgezet in zijwaartse snelheid waardoor de banden veel meer wrijving op gaan leveren,
- de 460 gaat rollen over zijn linker-zijkant doordat de resultante kracht vanuit het zwaartepunt te groot is voor de huidige snelheid en de bovenkant van de auto de onderkant voorbij wil gaan,
- de 460 komt op zijn dak terecht en schuift nog een stuk of wat meters door.
Raap je geklutste beetjes oriëntatie-gevoel bij elkaar en stap uit. Kijk uit voor mede-weggebruikers, daarom verdient een vroege zaterdagochtend de voorkeur. Pak nu je camera uit de auto, ga naar de berm en maak de foto. Tada! Je hebt het bewijs dat een Volvo 460 een veilige auto is!
Het eindresultaat mag er zijn! Let ook op de voorruit die ondanks de roll nagenoeg heel is!!!
Sindsdien weet ik waarom het motto van Volvo is: Volvo for life!
In veel auto's uit precies hetzelfde bouwjaar uit dezelfde prijscategorie had ik vele malen slechter uit het wrak gestapt (als ik uberhaupt dan nog had kunnen lopen) Nu had ik alleen een zere rechterpols!
Foto's van mijn Volvo 440 volgen nog, ik moet hem nog poetsen (ook al heb ik hem al een jaar) en hij is..... ROOD..... dus........ wens me succes Btw, hoe poetsen jullie een gigantisch doffe rode auto?