Pagina 1 van 1
onderhoudskosten --- extreem hoog of normaal?
Geplaatst: 21.07.2010 - 11:52
door mehrzahl
Naar aanleiding van een ander topic wil ik toch eens de onderhoudskosten van mijn S60, nu 5 jaar in bezit en 142.000 km mee gereden, tegen het licht houden. Vinden jullie deze kosten extreem of valt het binnen de marges? NB de auto is bij een reguliere (niet-Volvo) garage in onderhoud.
km stand omschrijving kosten
185850 aanschaf
187400 2 banden 200 (ged gar)
200350 draagarmen 75 (ged gar)
202700 kl beurt (handrembl./airco service) 620
212300 thermostaat + koelvloeistof 300
219175 gr beurt + wiellager/motorst/remsch 1113
228366 condensor + remsch afdraaien 695
243190 olie + filter 158
244800 remschijven + blokken, stuurkogel 308
250850 uitlijnen 57
254500 grote beurt/stabi's/schokdempers achter 1113
263260 remschijven voor 450
275800 kl beurt 265
280975 APK 58
297250 gr beurt/remblokken achter 550
299100 slang stuurbekrachtiging 15
303200 DIM module reparatie 160
303500 4x Michelin Pilot Premacy 585
313750 ruitewisserbladen 58
316900 distributieriem/gr beurt/stabi voor 832
322625 APK 76
324070 dynamovrijlooppoelie+lagers 200
327500 intercooler + stabi 475
div zomer- winterbandenwissels 215
Totaal dus 8600 Euro over 141.875 km dus 6.06 ct/km. Of 1638 Euro per jaar (bij 28.000 km/jr).
Dus... is dit een maandagmorgenauto, of ligt dit in lijn met jullie ervaringen?
Geplaatst: 21.07.2010 - 12:08
door Rippie V70
Gezien de prijzen zou ik eens naar een andere garage gaan uitkijken.
met name de kleine beurten zijn belachelijk.
Remschijven interval is ook kort!
Banden vind ik qua gereden afstand heel netjes.
Geplaatst: 21.07.2010 - 12:11
door V480-S60
6.06 ct de km vind ik netjes. Dat is niet extreem hoog.
En vergeet niet ook bij kleine beurtjes wordt dure olie vervangen!!
Dus ook daar zijn de prijzen goed.
Al met al heel netjes.
Geplaatst: 21.07.2010 - 13:02
door mehrzahl
Remschijven interval is ook kort!
Goed opgemerkt, ik heb veel problemen met kromtrekkende schijven gehad. Uiteindelijk originele Volvoschijven erop laten zetten bij de dealer, en geen problemen meer.
Geplaatst: 21.07.2010 - 13:03
door mehrzahl
Al met al heel netjes.
Dank u. Maar in het andere topic zei je dat je 1500 Euro per jaar erg veel vond? Ik zit zelfs nog wat hoger. OK, ik heb gemiddeld iets meer gereden dan 20000/jr, maar zei jij niet dat je zelfs bij 30000 km niet aan de 1500 Euro kwam?
Geplaatst: 21.07.2010 - 13:29
door 945i
In mijn ogen veel te duur allemaal, maar dat komt omdat ik nooit bereid zal zijn dat uurtarief te betalen..
Als je daar wel toe bereid bent, prima.
Geplaatst: 21.07.2010 - 13:51
door Gothax
ik zie een aantal dingen in het lijstje staan die duurder zijn dan bij de dealer!
-olie + filter zou bij een reguliere garage rond de 70/80 euro moeten kosten want dat is echt een werkje van niks (tenzij je castrol magnatec 0w30 ofzo erin hebt zitten natuurlijk.. 70/80 euro op basis van 5w40 wat ze uit de vaten pompen, in mijn geval shell helix)
-uitlijnen doet de dealer voor 40
-kleine beurt (+handremblokken en airco) erg duur - zou niet meer dan 250-300 moeten kosten
-grote beurt + stabi en schokdempers zou niet meer dan 500/600 moeten kosten
-volvo remschijven zijn 90 euro/stuk, 450 euro is dan ook vrij duur (arbeid en remvloeistof meegerekend)
-76 euro voor een APK??
even ter vergelijking: bij de BOVAG garage waar ik ga heb ik voor iets meer dan 1000 euro een nieuwe koppelingsset (excl. vliegwiel, incl. druklager) + grote beurt (olie/oliefilter/luchtfilter/brandstoffilter/interieurfilter)
Geplaatst: 21.07.2010 - 13:57
door mehrzahl
@Gothax,
76 Euro is voor een diesel, dus incl roetmeting. De 450 Euro voor remschijven zijn bij de Volvodealer gedaan, dus neem ik aan gestandardiseerd tarief. Ik zal eens een rekening opdiepen voor de kleine beurt, dan kun je zien dat olie alleen al 11 Euro per liter is, ex BTW.
Geplaatst: 21.07.2010 - 14:00
door mehrzahl
In mijn ogen veel te duur allemaal, maar dat komt omdat ik nooit bereid zal zijn dat uurtarief te betalen..
Als je daar wel toe bereid bent, prima.
E.e.a. hangt natuurlijk van meerdere factoren af:
1) tijd
2) sleutelruimte/gereedschap
3) linker- dan wel rechterhandjes
Hoewel ik het graag zelf zou doen, heb ik besloten het uit te besteden. Deze thread heeft voor mij tot doel om te kijken of de onderhoudskosten in lijn zijn met andere S60 berijders. En misschien kan het voor potentiële S60 piloten wat inzicht geven...
Geplaatst: 21.07.2010 - 14:00
door V480-S60
mehrzahl schreef:Al met al heel netjes.
Dank u. Maar in het andere topic zei je dat je 1500 Euro per jaar erg veel vond? Ik zit zelfs nog wat hoger. OK, ik heb gemiddeld iets meer gereden dan 20000/jr, maar zei jij niet dat je zelfs bij 30000 km niet aan de 1500 Euro kwam?
Klopt op de manier waarop je het toen schreef inderdaad. En ik zie ook dat er wat extra uitgaven op staan die de prijs opdrijven.
Ik zit idd momenteel zelf op ongeveer 1500 per jaar (2 beurten a 600 Euro en en een halve set banden.) Op dit moment zit ik behoorlijk goedkoop. Maar dat neemt niet weg dat je inderdaad naar de km kostprijs moet kijken. En dan is 6 ct/km niet veel.
Met mijn vorige S60 had ik het laatste jaar wel een ernstige kostenpost van 1200 Euro. toen zat ik opeens op 2300 Euro bij 45.000 km/j. En terugrekenend valt dat dus ook nog weer mee. (5,1 ct/km)
Er zijn echt auto's die stukken duurder zijn dan die 6,1 ct/km.
Nou moet ik zeggen dat ik naar verhouding weinig pech heb met mijn laatste auto's.
Geplaatst: 21.07.2010 - 14:05
door Gothax
oh oke, dealerprijzen, klopt dan wel!
overigens kun je echt enorm veel geld besparen door voor specifieke dingen een aantal adressen achter de hand te hebben. wij hebben hier bv. een bandenboer en als je de banden bij hem koopt zet ie ze gratis erop en doet ie ze gratis balanceren, scheelt toch al gauw 20-40 euro (afhankelijk van staal/lichtmetaal)
en de simpele dingen (olie, filters, koplamp vervangen, uitlaat eronder hangen ofzo) in ieder geval dingen waarbij eigenlijk niks verkeerd kan gaan laat ik doen door een universele universele garage

we hebben hier eentje op een kwartier afstand en dat scheelt elke keer toch weer enkele tientjes tot een paar honderd euro! (ze geven ook meer korting op onderdelen dan de gemiddelde BOVAG garage) ik blijf er zelf overigens altijd bij staan, kan ik perfect zien of het goed gebeurd, ze doen dan tevens het werkplaatstarief achteraf corrigeren. meestal duurt het korter dan verwacht en een uur minder arbeid is toch weer 55 euro in ze pocket!
Re: onderhoudskosten --- extreem hoog of normaal?
Geplaatst: 21.07.2010 - 20:33
door dieselpower
mehrzahl schreef:Totaal dus 8600 Euro over 141.875 km dus 6.06 ct/km. Of 1638 Euro per jaar (bij 28.000 km/jr).
Dus... is dit een maandagmorgenauto, of ligt dit in lijn met jullie ervaringen?
Ik heb net eens alle facturen erbij gehad om ook eens een omslag te maken ...ct/km.
Ik moet zeggen dat ik erg dicht bij je in de buurt kom. Ik heb in 4 jaar en twee weken 100922km gereden.
Onderhoud is altijd (en nog) bij een volvo-dealer gedaan. In totaal heb ik voor alle onderhoud, beurten, reparaties en keuringen een bedrag van €6114,- uitgegeven. Dat is €0,0605/km.
De grootste uitgiften zijn de distributieriem en nu de condensor van de airco. De dingen waarvoor ik tussen de beurten door naar de garage ben geweest zij: Hu1205 stuk, vervangen kachelradiator, remschoenen handrem, storing in mn dashboard.
De (grote) beurten incl keuren en roetmeten zitten allemaal zo rond €720,- en daar zitten dan iedere keer wat kleine reparaties inbegrepen. Een paar keer bandjes vervangen maar dat doe ik bij het bandenmannetje om de hoek.
Of deze kosten/kilometer hoog of laag zijn vind ik moeilijk te beoordelen. Ik vind het prettig als mn auto tip-top en betrouwbaar en dat ik er met mijn gebruik en rijstijl dan ook nog eens 1:20 mee kan rijden helpt wel om te kunnen zeggen dat ik de kostprijs per kilometer heel acceptabel vind.
Geplaatst: 21.07.2010 - 22:50
door steven460
Durf zo te denken dat ik ook zoiets uitgeef per jaar aan onderhoud.
En ik scheur best wel met de bak. (en toch meestal 1 op 12 rijden)
Elk zomer nieuwe banden er onder . En elke 2 jaar nieuwe winter banden.
Geplaatst: 24.07.2010 - 21:17
door S60-163
Eveneens de onderhoudskosten eens op een rijtje gezet, kom tot het volgende resultaat voor een S60 D5 van eind 2002:
juni 2007 - juli 2010: 63859 km met een totaal van € 3385,- aan onderhoudskosten.
Buiten regulier (klein)onderhoud waren airco condensor, distributieriem en een hulpcilinder voor de koppeling de grootste koste posten.
Dit geeft € 0,053 oftewel een dikke vijf cent aan onderhoudskosten per km.
Geplaatst: 24.07.2010 - 22:29
door Johan s60
Is niet uitzonderlijk hoog, zeker als je het onderhoud laat doen.
Ik zit op 7273 euro over 5 jaar en 2mnd en 185656 km verder, dus dat is 3,9 cent/ km
De teller staat nu op 335940 en onderhoud doe ik zelf.
Buiten de onderhoudsbeurten de volgende dingen vern.
-Koppeling incl. vliegwiel (235000 km)
-Airco pomp (onlangs gedaan)
-schokbrekers achter (205500 km)
-schokbrekers voor (onlangs gedaan)
-rondom stab. stangetjes (onlangs gedaan)
-Wiellager links achter (163000 km)
-Draagarm bussen L+R (271000 km)
-Remschijven voor (295000)
-Stoelvulling (303000 km)
-Bovenstemotor rubber (330416 km)
-Remslangen voor (330416 km)