Pagina 1 van 1
Olie vervangen, 440 2.0i GLT
Geplaatst: 24.07.2010 - 00:23
door sven-
Wil zelf binnenkort oliefilter + alle olie vervangen. Welk merk olie kan ik het beste gebruiken?
Of maakt het merk geen verschil? Zat zelf te denken aan
Castrol GTX 15W-40 HIGH MILEAGE A3/B3, omdat die van mij al 209.000 km's erop heeft zitten, goed plan? Of zijn die additieven juist slecht voor een oudere Volvo?
Alvast bedankt!
Geplaatst: 24.07.2010 - 10:44
door Iroll
Het beste is om een bekend merk olie erin te doen en Castrol is er zo een. 15W40 of 10W40 is prima. Of dat high milage nodig is betwijfel ik, maar kwaad kan het niet. Vervangen dient eenmaal per jaar of bij 15dkm te gebeuren. Je hebt wel een speciale vierkante inbus sleutel nodig om de aftapplug los te halen. Of je neem een deurkruk, het vierkantje daarvan past precies.
Geplaatst: 24.07.2010 - 13:11
door Blade
Dan moet het wel een stevige deurkruk zijn, die pluggen kunnen nog weleens vastzitten omdat een monteur denk ik bang is dat ie los loopt
Ik heb er kroon-oil inzitten. Bij mn vader zn S40 diesel (2002) zit die olie er ook in. Beiden merken we minder olieverbruik (bij mn vader gebruikt ie eigelijk niks meer) en de blokkies draaien beduidend lekkerder op deze olie. Hiervoor hadden we Castrol (5/40) en daar waren we minder teverden over, veel olieverbruik, minder mooie loop. Zijn beiden vol systheet. Ik neem niet gauw een ander merk meer.
Geplaatst: 24.07.2010 - 14:55
door sven-
Oke, dus dan zitten we aan de ene kant met welk merk het best loopt in de 440 en daarnaast, kun je beter voor 10w40 of juist 15w40 gaan?
Geplaatst: 24.07.2010 - 17:02
door Blade
Volvo adviseert 10/40. Dat heb ik er ook inzitten (half syntheet) Verbruik ongv een liter op 5000 a 7000km. Maar ik heb een zware rechtervoet + tuning.
Geplaatst: 25.07.2010 - 20:25
door sven-
Ok bedankt, punt van twijfel is het volgende.
Ik weet niet precies wat de vorige eigenaar er als laatste in heeft gedaan. Daarnaast natuurlijk de km stand, en het feit dat de auto niet altijd even goed is onderhouden (olie moet nu echt vervangen worden vermoed ik), maar wel zwaar belast is geweest als caravan trekker. En dan zie je zoiets staan als Castrol Mileage "speciaal voor auto's over 100.000km", maar aan de andere 15W40 terwijl ik dat misschien niet nodig heb (te dik, minder goede koude start?)
Geplaatst: 25.07.2010 - 20:58
door Blade
Ik zou voor normale half synthetische olie gaan van krooniol of MPM (10w40). Dat zijn top merken. Castrol is nog duurder.
Geplaatst: 25.07.2010 - 23:51
door Infinitus
Maar kun je zomaar olie erbij gooien? Stel er zit nu 10W40 in. Kun je het oliepijl dan aanvullen met 15W40? Ook ik heb namelijk geen idee welke olie er nu in zit.
Geplaatst: 26.07.2010 - 13:23
door Iroll
Alle olie vervangen incl. oliefilter. Niet zomaar wat erbij gaan gooien als je niet weet wat erin zit. En noteer met een permanent marker op het nwe oliefilter wanneer je vervangen hebt, met welke oliesoort en de km stand. Dan weet je altijd wat erin zit en wanneer er ververst. Zodoende hoef je ook niet rond te rijden met zo'n irritant labeltje bij je stuur.
Geplaatst: 26.07.2010 - 21:25
door Infinitus
Goede tip! Ook enig idee wat ik hiervoor bij kwijt ben bij de garage? Zie mezelf nog niet onder de auto liggen om alle olie eruit te halen...
Geplaatst: 20.08.2010 - 14:37
door sven-
Nog even terugkoppeling, ben uiteindelijk gegaan voor Valvoline Maxlife 10w40. Is vergelijkbaar met die high mileage van Castrol, ook bedoeld voor motoren met over 100.000. Ervaring tot nu toe goed. Niet onregelmatig lopen oid
Prijs valt mee, was iets meer dan 30e kwijt voor 6liter.