Pagina 1 van 2

Weinig vermogen, onregelmatig lopen

Geplaatst: 24.07.2010 - 23:53
door Miro1904
Mijn V70 2.5 (LPG,bj '97,350.000 km) loopt sinds een paar dagen als bagger. Stotend optrekken, trillen in het stuur bij wegrijden, weinig vermogen. Heb op advies van de garage de verdelerkap en bougiekabels vervangen (die sloegen door). Hij loopt iets beter, maar de compressie is ook gemeten, bij 1 cylinder is de compressie 10 Bar, bij de overige 4 is de compressie rond de 12 Bar. De garage denkt nu aan een verbrande klep en adviseert revisie.
Mijn vragen: Zit de garage goed? (geen Volvo specialist of dealer, maar wel veel ervaring met V70/850. Kan er nog iets anders aan de hand zijn?
Aan welke kosten moet ik denken (zal wel weer duur worden..). Ik heb vandaag ook nog de oude (benzine-)bougies vervangen door LPG bougies. Was nog nooit gebeurd in de vier jaar dat ik hem nu rij. Is het echt nodig om deze bougies te gebruiken, zijn behoorlijk aan de prijs (30 euri per stuk)
O ja, hij heeft een maand geleden nog een grote beurt gehad.
Adviezen zijn welkom!

Geplaatst: 25.07.2010 - 00:02
door Ludo
Het kan wel, komt vaker voor door slecht onderhoud.
Om 100% uitsluitsel te krijgen, zal de kop eraf moeten.
De originele bougies voldoen, mits je ze dan ook met regelmaat vervangt.
4 jaar met dezelfde bougies, (hoeveel kilometers?) krijg je automatisch dit soort dure reparaties.

Revisie zou ik persoonlijk niet aan beginnen, meteen een nieuwe kop er op.
Dat kost je ongeveer even veel.
Als er daadwerkelijk verbrande kleppen zijn, mag je wel rekenen, afhankelijk van werkloon, op een bedrag van 1600 à 2000 euro.

Geplaatst: 25.07.2010 - 00:31
door Miro1904
Ludo bedankt voor de snelle reaktie! Even over 'slecht onderhoud': Mijn wagen heeft altijd zijn onderhoudsbeurten gehad. Lees net de factuur na van de laatste beurt, de bougies zijn wél vervangen.

Geplaatst: 25.07.2010 - 11:01
door Ludo
Oke, dus wel vervangen, maar hoeveel kilometers deed je met een set?.
In veel, en ook mijn eigen ervaringen, moeten de bougies eerder als de opgegeven termijn, vervangen worden bij lpg auto's.
Verbrande kleppen, krijg je door een slechte ontsteking, waardoor de motor op een veel te arm mengsel draait.

ik ben benieuwd als de kop eraf gaat, en of beide uitlaatkleppen verbrand zijn.
Om welke cilinder gaat het trouwens, de 5é?, is de meest rechtse als je voor de motor staat?.

Geplaatst: 25.07.2010 - 14:36
door Ramon&Ramon
Ludo schreef:Oke, dus wel vervangen, maar hoeveel kilometers deed je met een set?.
In veel, en ook mijn eigen ervaringen, moeten de bougies eerder als de opgegeven termijn, vervangen worden bij lpg auto's.
Verbrande kleppen, krijg je door een slechte ontsteking, waardoor de motor op een veel te arm mengsel draait.

ik ben benieuwd als de kop eraf gaat, en of beide uitlaatkleppen verbrand zijn.
Om welke cilinder gaat het trouwens, de 5é?, is de meest rechtse als je voor de motor staat?.

Een verbrande klep wordt veroorzaakt door een te strak staande klep,een hydraulische stoter die niet goed werkt of een ingezakte in of uitlaatklep die niet meer goed kan sluiten.
Een verbrande klep door een verkeerde ontsteking is bijna niet mogelijk.

Geplaatst: 25.07.2010 - 15:44
door Miro1904
Ludo schreef:Oke, dus wel vervangen, maar hoeveel kilometers deed je met een set?.
Zo'n 25.000 km.
Ludo schreef: Om welke cilinder gaat het trouwens, de 5é?, is de meest rechtse als je voor de motor staat?.
De 1e cilinder, de meest linkse als ik met m'n kop onder de motorkap sta.

Geplaatst: 25.07.2010 - 15:51
door Miro1904
't Wordt steeds gekker: Vanmorgen sloeg de wagen -zoals verwacht- slecht aan, pas na een seconde of 5. Maar nu komt het: Hij reed weg als een zonnetje. Na een paar 100 meter, toen hij van benzine naar gas overschakelde begonnen de kuren weer: slecht trekken, trillen in het stuur, geen vermogen.
Tijdens het rijden verschillende keren van benzine naar gas overgeschakeld: op benzine rijdt hij goed, op gas niet. Ik begin nu toch te denken dat de oorzaak niet bij de kleppen ligt, maar in het LPG gedeelte.

Geplaatst: 25.07.2010 - 16:10
door Ramon&Ramon
Ik denk ook dat het in een van de relais zit van de injectoren.
Je woont eind uit de richting zie ik,dus rij even naar een goeie gasboer,die lost het wel op denk ik voor je!Succes..

Geplaatst: 25.07.2010 - 16:18
door Miro1904
Ramon&Ramon schreef:Ik denk ook dat het in een van de relais zit van de injectoren.
Je woont eind uit de richting zie ik,dus rij even naar een goeie gasboer,die lost het wel op denk ik voor je!Succes..
Waar zitten de relais (Vialle G3 installatie); kan ik ze zelf testen?

Geplaatst: 25.07.2010 - 18:37
door Ludo
Tja, kleppen kaduuk als je lpg rijd, en op benzine niet, dat kan dus niet. :lol:
Wat een diagnose van die garage.... :roll:
Miro1904 schreef: Waar zitten de relais (Vialle G3 installatie); kan ik ze zelf testen?
Moet je even melden welk type.

Geplaatst: 25.07.2010 - 22:58
door Ramon&Ramon
Meestal onder de plastic afdekkap bij de motorkapsloten,voor onder de bovenbalk dus..

Geplaatst: 26.07.2010 - 00:03
door Ludo
Ramon&Ramon schreef:Meestal onder de plastic afdekkap bij de motorkapsloten,voor onder de bovenbalk dus..
Welke relais bedoel je eigenlijk?.

Geplaatst: 26.07.2010 - 01:53
door Miro1904
Ludo schreef:
Ramon&Ramon schreef:Meestal onder de plastic afdekkap bij de motorkapsloten,voor onder de bovenbalk dus..
Welke relais bedoel je eigenlijk?.
Ramon&Ramon had het over de relais van de injectoren. Maar hoe kan ik die nu testen?

Geplaatst: 26.07.2010 - 09:30
door ferdy
Ludo schreef:Tja, kleppen kaduuk als je lpg rijd, en op benzine niet, dat kan dus niet. :lol:
Wat een diagnose van die garage.... :roll:
Miro1904 schreef: Waar zitten de relais (Vialle G3 installatie); kan ik ze zelf testen?
Moet je even melden welk type.
Zowiezo, 10 bar compressie met een verbrande klep??? :roll:

Geplaatst: 26.07.2010 - 09:40
door Miro1904
heb net gebeld met Volvo specialist.Hi denkt dat het de gaspomp is. Vanmiddag even langs om te luisteren en uit te lezen.

Geplaatst: 26.07.2010 - 10:28
door Ludo
Miro1904 schreef:
Ludo schreef:
Ramon&Ramon schreef:Meestal onder de plastic afdekkap bij de motorkapsloten,voor onder de bovenbalk dus..
Welke relais bedoel je eigenlijk?.
Ramon&Ramon had het over de relais van de injectoren. Maar hoe kan ik die nu testen?
Op de plaats welke hij aanduid, zitten in de meeste gevallen de zekeringen.
De onderbreek relais zit dan bij het schutbord, in de buurt bij de bovenste motorsteun.
Tenminste als het over een Vialle LPi gaat, want dat is na zoveel berichten nog steeds niet duidelijk.

Geplaatst: 26.07.2010 - 10:39
door Ramon&Ramon
Het is inderdaad onduidelijk!

Geplaatst: 26.07.2010 - 19:52
door Miro1904
Ludo schreef: Tenminste als het over een Vialle LPi gaat, want dat is na zoveel berichten nog steeds niet duidelijk.
Eerder noemde ik al dat ik een Vialle G3 heb. Dat is toch LPi?

Geplaatst: 26.07.2010 - 20:02
door Miro1904
Vanmiddag naar de Volvo specialist geweest, ritje van 20 km, op benzine, de auto reed als vanouds.
Na inspectie is het volgende aan de hand: de gasinjectoren lekken! Bij de eerste zie je het gas er zo uitstromen, de injector slaat ook wit uit, door bevriezing. De andere 4 lekken een beetje (gecontroleerd met sop uit de spuitbus).
Verwachte kosten: ongeveer 145 euro per stuk en daar komt montage bovenop. Weet iemand nog LPG specialisten in noord-nederland die goedkoper zijn?

Geplaatst: 26.07.2010 - 21:13
door Ludo
Miro1904 schreef:
Eerder noemde ik al dat ik een Vialle G3 heb. Dat is toch LPi?
Een Vialle AMS installatie kan ook G3 zijn.
G3 is geen benaming voor een lpg installatie, G3 slaat meer op een milieu norm.
Als je het eerder had gehad over injectoren, was het wel duidelijker geweest.

Maar goed, lekke injector(en) dus.
145 euro is een normale prijs, denk dat die overal wel hetzelfde is.

Anderzijds, als dat de enige kosten zijn na 13 jaar en 3.5ton, mag je daar niet van wakker liggen... :wink: