Pagina 1 van 1

Zomaar wat leesvoer over Volvo in Portugal

Geplaatst: 28.07.2010 - 19:28
door gsx750r
Zomaar wat leesvoer over Volvo in Portugal
Omdat ik hier zo vaak van dealers en andere Volvo-rijders hoor dat Nederland een 'echt Volvo-land' is hierbij wat 'weetjes' over Volvo in Portugal

In 2008 werden er in totaal 2214 Volvo's verkocht, 2009 bracht een terugval van 12% n.l. 1955 verkochte exemplaren.

De aantallen per type (2008/2009/ % + of -)

C30 229 / 217 - 5
S40 261 / 219 - 16
V50 963 / 686 - 29
S60 44 / 9 - 80
XC60 106 / 455 + 329
V70 191 / 126 - 34
XC70 96 / 69 - 28
C70 74 / 33 - 55
S80 206 / 124 - 40
XC90 44 / 17 - 61

Vaak is voor de lichtste motorisering gekozen. De S80 bijv, die hier al vanaf het begin als 2.0T leverbaar was, is in die uitvoering nog steeds veel vertegenwoordigd.
Verder zijn nagenoeg alle S40/V40 (ph1 en ph2) uitgerust met de 1.6 motor.
Automaten moet je hier met een vergrootglas zoeken maar dat geldt voor alle merken. Audi's, BMW's, Jaguars en MB's die je in NL eigenlijk altijd als automaat ziet worden hier nog heel veel met handgeschakelde bak verkocht !

Er zijn in totaal 27 Volvo-dealers maar helaas niet echt verspreid over het land.
De dealers zitten hoofdzakelijk in de grote steden en in de Algarve. De meeste Volvo-rijders in mijn regio vallen terug op de Spaanse dealers i.v.m. de afstand.
Het aantal van 27 is inbegrepen de dealers die in één stad meerdere vestigingen hebben, waardoor het v.w.b. de verspreiding landelijk gezien nog minder wordt. De grootste dealer, Auto Sueco, heeft bijv. in Lissabon al 4 vestigingen en in Coimbra 3.

Rob

Geplaatst: 28.07.2010 - 21:38
door Msuidgeest
Dat klinkt als een duur dealer-netwerk voor nauwelijks 2000 nieuwe auto's.

Maar waarom alleen maar "instap-motoren"? Heeft dat te maken met een belastingmaatregel op motorinhoud of zoals in België en Frankrijk het "fiscale motorvermogen"?

Geplaatst: 29.07.2010 - 00:56
door gsx750r
@ Mark,

Je krijgt nog uitgebreid antwoord op je vraag maar dat doe ik in een ander subforum.
Gewoon 'ter leeringh ende vermaeck' wil ik n.l. nog wat dingen schrijven over de Portugese autowereld.

Rob

Geplaatst: 04.11.2010 - 18:57
door mbender
Wat leuk om wat informatie over Portugal te lezen. Mijn eerste auto was ooit een 122s uit 1960 in two tone, gekocht in Porto van een man die bij de volvo dealer werkte. Een hele mooie amazone was het, uiteindelijk verkocht aan een Rob dicht bij Aveiro. Deze Rob heeft de auto jaren gehad en was actief lid van de Volvo club in Portugal.
Wat ook een leuk weetje is dat in Portugal standaard nieuwe volvo's iets werden aangepast. Zo werden het verklikker lampje en geluid van de gordel uitgeschakeld en bleven de lichten standaard UIT. Twee typische veiligheid maatregels van Volvo werden gewoon weg gehaald.

Geplaatst: 04.11.2010 - 18:58
door mbender
Beste Mark, je hebt gelijk, het Portugese wegenbelasting systeem is afhankelijk van de motor inhoud.

Geplaatst: 04.11.2010 - 21:05
door gsx750r
mbender schreef:Wat leuk om wat informatie over Portugal te lezen. Mijn eerste auto was ooit een 122s uit 1960 in two tone, gekocht in Porto van een man die bij de volvo dealer werkte. Een hele mooie amazone was het, uiteindelijk verkocht aan een Rob dicht bij Aveiro. Deze Rob heeft de auto jaren gehad en was actief lid van de Volvo club in Portugal.
Wat ook een leuk weetje is dat in Portugal standaard nieuwe volvo's iets werden aangepast. Zo werden het verklikker lampje en geluid van de gordel uitgeschakeld en bleven de lichten standaard UIT. Twee typische veiligheid maatregels van Volvo werden gewoon weg gehaald.

Beste Mark, je hebt gelijk, het Portugese wegenbelasting systeem is afhankelijk van de motor inhoud.
Er zijn nóg steeds heel veel klassiekers waaronder ook veel Volvo's te vinden in Portugal. Op zich niet vreemd want Portugezen zijn nogal autogek !
Roest is hier nagenoeg onbekend waardoor het conserveren én onderhouden van een klassieke/oude auto al een stuk eenvoudiger wordt.

V.w.b. het uitschakelen van de veiligheidsvoorzieningen.

Volvo's worden hier nog steeds afgeleverd zonder automatisch dimlicht.
Dit heeft te maken met het feit dat o.a. auto's voor transport van gevaarlijke stoffen (en dat zijn zeker niet altijd vrachtwagens !) altijd met dimlicht aan moeten rijden. Hetzelfde geldt ook voor gewone ambulances en auto-ambulances.

De auto's worden dus afgeleverd waarbij het volgende is toegepast:

Auto’s met automatisch dimlicht

Als dat voor buitenlandse reizen noodzakelijk is, kunt u het automatische dimlicht in uw Volvo-werkplaats buiten werking laten stellen.

(uit de NL Gebruikershandleiding van mijn Portugese S80)

Het uitgeschakelde gordel-verklikkerlampje zal wel een uitzondering geweest zijn want dat werkt gewoon wél bij aflevering !
Ik kan me trouwens nog herinneren dat ook veel NL Volvorijders daar 'trucs' mee uithaalden omdat bij o.a. de 200 serie dat werkte met een sensor op alle zitplaatsen. Als je dan alleen in de auto zat en je gooide bijv. een tas op de bijrijdersstoel dan bleef dat lampje en die 'tikker' maar gaan ook al had je je gordel om :evil:

Als het je interesseert kun je hier lezen hoe het tegenwoordig met de wegenbelasting werkt.

Ik ga nog steeds met een glimlach mijn wegenbelasting betalen want in totaal € 230 PER JAAR voor een S40 + S80 + Land Rover Defender .............. :P :P

Rob