Pagina 1 van 1
sludge in motor
Geplaatst: 25.01.2006 - 21:19
door Guestuser
Hallo,
wij hebben een Volvo 850 2.5 10v die te koop is,echter zit er witte rommel aan de peilstok,sludge,zei onze monteur.
Het laatste jaar zijn er vooral kleine stukjes mee gereden,dat zou de oorzaak zijn.
De man die kwam kijken had ook geinformeerd bij zijn garage en deze had gezegd dat de koppakking stuk was,dat zou duizenden euro's gaan kosten en na het vlakken van de kop zouden,als deze weer teruggeplaatst was,de krukaslagers ook stuk gaan door teveel compressie!
De auto start echter altijd direct op 5 cilinders,dus geen vocht op de zuiger,en vandaag is het koelsysteem onder druk gezet en dit blijft goed op druk.
Het lijkt me dus niet de koppakking,is er aan de sludge iets te doen?
Gisteren is er nog nieuwe olie opgezet,maar de sludge blijft achter,wat natuurlijk een nadeel is,want zo wil niemand de auto waarschijnlijk.
Is er iemand met een oplossing?
Bedankt,
Bas en Lot
Geplaatst: 25.01.2006 - 21:28
door Marcel
Ga eens een flink stuk rijden met de auto, dan zal het vocht verdampen.
Het is heel normaal bij een auto die altijd kleine stukjes rijdt. De koopman wilde gewoon goedkoop aan de auto komen.
Kun je een pm sturen met de gegevens en de vraagprijs?
Geplaatst: 25.01.2006 - 23:18
door Hans
Precies! ff goed warmrijden en dan een flink stuk knallen op de snelweg, liever nog de autobahn :twisted:
Moet jij eens kijken hoe schoon de zaak weer zal zijn!
White sludge
Geplaatst: 05.02.2006 - 20:24
door Wijtman
Zoals Hans en Marcel al schreven: Ga een lekker stuk rijden het liefst, snelweg kilometers.
Mijn 850 had er ook erg last van en ook ik vreesde het ergste!!
Maar ik heb nu 3 maal een stuk van ruim 200 km aan 1 stuk doorgereden en de peilstok is helemaal schoon van white sludge!!
Dus: Tank volgooien en cruisen!!!!!!!!!

Geplaatst: 07.02.2006 - 11:50
door Reint
de 850 20v van mijn ouders had hetzelfde probleem, sludge aan de peilstok en een klep die een klein tik geluid maakte, bovendien was hij lui en gebruikte hij olie.
De garage voorspelde een slechte afloop voor de auto en wilde uiteraard een nieuwe verkopen.
Ik heb de auto vorig jaar mee genomen op wintersport en flink doorgereden op der BAHN en het probleem is voorbij, motor loopt weer soepel, geen sludge en geen olie verbruik meer
Geplaatst: 10.02.2006 - 15:37
door thuuR
Sludge komt vaak van versleten ringetjes (bij de peilstok, olievuldop en flame trap) en korte stukken rijden (zoals genoemd).
"Tikkende kleppen" is ook zo'n onbegrepen kwaal. Het zijn de klepstoters welke vervuild zijn. Motor flushen (houd rekening met olielekkage en olieverbruik), goedkope olie erin voor een km of 2 a 3000 en dan overstappen op een halfsyntheet doet wonderen
Laat je nooit wijsmaken dat een 850 een kapotte koppakking heeft!
Gr

Geplaatst: 11.02.2006 - 01:18
door eugene
Kan ik ook nog flushen met goedkope olie als de auto zijn hele leven op volsyntheet gedraaid heeft?
Enw at versta je onder goedkope olie. €10 voor 5 liter? of gewoon een goedkope olie van een bekend merk?
En gooi jij er nog iets bij om te flushen?
Geplaatst: 11.02.2006 - 19:20
door thuuR
eugene schreef:Kan ik ook nog flushen met goedkope olie als de auto zijn hele leven op volsyntheet gedraaid heeft?
Enw at versta je onder goedkope olie. €10 voor 5 liter? of gewoon een goedkope olie van een bekend merk?
En gooi jij er nog iets bij om te flushen?
Om echt te flushen gebruik ik dat spul van Forte of Valvoline. Bij de olie gieten, 10 minuten/een kwartier laten draaien, eruit halen, filter wisselen (!) en verse olie erin.
Er is speciale schoonloopolie wat je erin kunt gieten, maar ik gebruik de 5 liter kannen van de Lidl (7 euro). Daar rijd ik een 2000 a 3000km op en dan een half syntheet erin en nieuw filter uiteraard. Let wel extra op met je turbo met goedkope olieen..
En je eerste vraag: NEE! Niet doen, als de auto gewend is om op een volsyntheet te draaien zou ik er geen goedkope olie in gooien. Ook met flushen moet je uitkijken dat je wel een product neemt wat hiermee overweg kan. Goed lezen, of even vragen bij de automat.handel.
Gr

Geplaatst: 11.02.2006 - 22:41
door Ludo
waarom wil eugene flushen?.
welk probleem is er?.
Geplaatst: 12.02.2006 - 20:25
door eugene
Heb geen probleem, maar flushen kan nooit kwaad lijkt me?
Maar aangezien ik dus volsynteet moet gebruiken om te flushen denk ik dat ik er maar van af zie
Ik wissel om de 10.000 olie. Voor Shell Helix Ultra 5W40 (dit gaat er al zijn hele leven in) en voor die 6 liter ben ik meer dan 50 euro kwijt.....
Geplaatst: 12.02.2006 - 21:40
door Ludo
eugene schreef:Heb geen probleem, ...
dan zou ik ook niks doen, zie het nut niet ervan...
Geplaatst: 12.02.2006 - 21:50
door eugene
ok, thnx voor de info....

Geplaatst: 21.02.2006 - 17:12
door Remon
Mijn 440 heeft het ook gehad. Die reed op gas wat ook niet bevordelijk is. Er kwam zelfs olie lekkage bij de kop weg. Eerst dacht ik aan een lekke koppaking maar toen de monteur het slangetje van de katerontluchting er afhaalde en uitblies heeft de auto nooit weer gelekt. Het was daarna een kwestie van bijhouden
Geplaatst: 01.10.2008 - 12:54
door The Volvoboy
Ff flink planken. Hoeft niet op de autobahn, kun je ook gewoon in nederland doen (ff doortrekken tot 5000 a 6000 toeren). Merk je meteen!
Geplaatst: 09.12.2008 - 22:11
door david500
Mijn 850 had het ook, verder niks mis mee, en na een lange rit was het ook (even) weg. Maar die korte stukjes inderdaad....
Geplaatst: 10.12.2008 - 22:35
door toppertje
The Volvoboy schreef:Ff flink planken. Hoeft niet op de autobahn, kun je ook gewoon in nederland doen (ff doortrekken tot 5000 a 6500 toeren). Merk je meteen!
ik denk datie 2jr na dato wel verkocht zal zijn,denk je ook niet? :roll: