Pagina 1 van 3

S80 T6, stottering in koude motor

Geplaatst: 31.07.2010 - 11:56
door Rob Bakker
Gisteren de auto een dagje bij de dealer gestald voor een paar kleine punten.....

- De kachelradiator is lek, moet vervangen worden :(
- Kachelweestand van regeleenheid waarschijnlijk stuk (Blower staat zomaar voluit te blazen terwijl de auto op de oprit staat zonder sleutel en niet weg te zijn geweest)

- Stottering bij wegrijden met een koude motor.
Nu heeft de dealer dit ook geconstateerd maar ziet geen foutcodes in het systeem staan.
Er zijn verschillende dingen getest
- de ETM software (welke er net 14 maanden in zit)
- lambda sensoren (ook 1 vervangen 14 maanden terug)
- LMM uitgeruild
- brandstofpomp (druk blijft keurig op 4 bar continue)

Helaas is het dus nog niet weg. Het gebeurd alleen bij een koude motor, zodra deze warmer wordt is het weg.

Heeft iemand een idee wat het anders kan zijn?
(en een idee wat de kosten vanhet vervangen van de kachelradiator zijn?)
Mijn eigen vermoede waren de sensoren

Geplaatst: 31.07.2010 - 12:22
door Marc O.
Hallo Rob,

Ik heb exact hetzelfde probleem bij koude motor.

Nu is me recent opgevallen dat deze symptomen direct verdwijnen op het moment dat de motor overschakelt naar LPG. Normaal rijd ik meteen weg na de auto te hebben gestart, maar eergisteren moest ik enkele minuten wachten (vrouwlief stond nog voor de spreekwoordelijke spiegel ;)). In die korte tijd schakelde de motor dus over naar LPG, en direct liep hij netjes zonder stotteren.

Nu weet ik niet of er sensoren zijn die bij warme motor én op LPG genegeerd worden. Indien ja, dan zou zo'n sensor defect kunnen zijn. Het zou mij echter ook niet verbazen als een of meerdere benzine-injectoren niet fris meer zijn en de brandstofverrijking bij koude start niet aankunnen.

Het zou ook de brandstofpomp nog kunnen zijn. Weet je zeker dat die direct na de koude start meteen de juiste druk levert?

Geplaatst: 31.07.2010 - 12:38
door Rob Bakker
Ze hebben er mee gereden met de laptop aangekoppeld en meetapperatuur op de voorruit geplakt. Volgens de dealer is het vanaf de start 4 Bar continue :?

Ontsteking kan het eigenlijk ook niet zijn, bougies zitten er net 5.000 km is.

Denk dat de auto er vanaf de 10e een paar dagen staat zodat ze langer hebben om het uit te zoeken, en dan gelijk de kachel repareren.

Als er wat uitkomt zal ik het gelijk melden ;) misschien dat je er ook wat aan heb dan.

(ps. hoe bevalt de nieuwe aanwinst?)

Geplaatst: 31.07.2010 - 12:51
door Marc O.
Ben erg benieuwd naar de bevindingen! Heb zelf ook al de LMM (preventief) en een van de lambdasondes (gaf een storing) vervangen, maar helaas heeft dat nog niet geholpen. Ik had eigenlijk al besloten dat ik er maar mee moest leren leven, want ik zie het niet zo zitten om lukraak en op goed geluk een hoop te gaan vervangen.

De nieuwe aanwinst bevalt prima!!
Zie hier:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg866557
en hier:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg868633
voor meer info ;)

Geplaatst: 31.07.2010 - 12:53
door Marc O.
Overigens, dit is misschien nog een goede tip:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg874401

Geplaatst: 02.08.2010 - 21:30
door buikijn
Bij mij was dit een 'gekneusde' bougie. Hoewel ik een bobine eerder zou verdenken?

Geplaatst: 02.08.2010 - 21:49
door Marc O.
Bougies zijn al weer enige tijd geleden vervangen, maar zonder resultaat.

Geplaatst: 03.08.2010 - 00:40
door Ramon&Ramon
zitten alle massa draadjes onder het inlaatspruitstuk nog vast?niks gebroken?

Geplaatst: 03.08.2010 - 17:16
door 2lturbo
de themp sensor bij je thermostaat kan ook raar doen

Geplaatst: 03.08.2010 - 20:02
door Marc O.
Ramon&Ramon schreef:zitten alle massa draadjes onder het inlaatspruitstuk nog vast?niks gebroken?
2lturbo schreef:de themp sensor bij je thermostaat kan ook raar doen
Zal naar beide eens kijken.

Geplaatst: 10.08.2010 - 14:57
door Rob Bakker
Ik zal de punten mee nemen naar de garage :)

Hij gaat vanmiddag weer heen

Rekening zal wel over de 1000 gaan totaal vrees ik.

Geplaatst: 10.08.2010 - 15:20
door Ramon&Ramon
Rob Bakker schreef:Ik zal de punten mee nemen naar de garage :)

Hij gaat vanmiddag weer heen

Rekening zal wel over de 1000 gaan totaal vrees ik.

Andere garage waar ze er verstand van hebben misschien een optie:)

Geplaatst: 15.08.2010 - 10:32
door Marc O.
Al iets bekend?

Geplaatst: 15.08.2010 - 15:39
door Rob Bakker
Ik heb de auto weer terug, maar het is nog niet bekend, ze hebben de LMM uitgeruild en daar rij ik nu mee. Het is minder geworden, maar er nog niet helemaal uit.
Denk dat ik de oude LMM maar weer terug laat zetten, is geloof ik €239,- ex btw als onderdeel...

Rekening heb ik ook nog niet ;)

Geplaatst: 15.08.2010 - 16:54
door Marc O.
LMM had ik ook al vervangen, maar dat heeft niks geholpen.

Geplaatst: 05.09.2010 - 08:06
door syswichers
En Marc...weet je intussen al meer? Ben erg benieuwd wat het euvel is.

Geplaatst: 05.09.2010 - 09:35
door Marc O.
syswichers schreef:En Marc...weet je intussen al meer? Ben erg benieuwd wat het euvel is.
Ja en nee: Het stotteren is nog niet opgelost en ik weet ook nog niet waardoor het wordt veroorzaakt. Ik weet echter wel dat het zich voordoet bij een koude start en verdwijnt op het moment dat de motor overschakelt van benzine naar LPG. Het doet zich dus alleen voor na een koude start op benzine, en dus niet bij een warme motor en niet op LPG.

Wat doet een koude motor op benzine anders dan op LPG en wanneer de temperatuur hoger is? Koudestart verrijking?

Geplaatst: 05.09.2010 - 14:30
door syswichers
Ook ik heb er last van bij een koude start. Na een paar honderd meter is het over.
In het verleden vanalles nagekeken en vervangen, echter moch alles van dat niet baten. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd. Aangezien ik de auto altijd netjes warm rijd, kan het me verder ook niet echt schelen.

Tegenwoordig mis ik smorgens ook wel eens een traptrede..haha LOL

Geplaatst: 05.09.2010 - 19:27
door Rob Bakker
Na lang zoeken is men er bij mij ook nog niet achter.

Vrijdag is de nieuwe LMM eindelijk terug gewisseld (de monteur had de oude in een la gedaan en op slot. helemaal goed, maar hij was ook met vakantie gegaan ;) )

Ze hebben wel weer een vermoede, en dat zijn de bobienes, maar ik ga die toch nu echt even niet op een vermoede vervangen, waren iets van € 69,- ex BTW ex montage.... en we hebben er maar 6..... ;)

Ik leer er ook wel mee leven, vind het alleen jammer, misschien met de APK we de bobienes vervangen.

Geplaatst: 05.09.2010 - 20:25
door Marc O.
Rob Bakker schreef:Na lang zoeken is men er bij mij ook nog niet achter.

Vrijdag is de nieuwe LMM eindelijk terug gewisseld (de monteur had de oude in een la gedaan en op slot. helemaal goed, maar hij was ook met vakantie gegaan ;) )

Ze hebben wel weer een vermoede, en dat zijn de bobienes, maar ik ga die toch nu echt even niet op een vermoede vervangen, waren iets van € 69,- ex BTW ex montage.... en we hebben er maar 6..... ;)

Ik leer er ook wel mee leven, vind het alleen jammer, misschien met de APK we de bobienes vervangen.
Je zou één nieuwe kunnen kopen en die beurtelings op de 6 cylinders monteren.