Pagina 1 van 1

2.5T AWD Geartronic 2004.

Geplaatst: 01.08.2010 - 12:40
door Not2fast
Hallo mede Volvo liefhebbers,

Na al vijf jaar naar volle tevredenheid een V70 classic 10v automaat op LPG te bezitten (360000 km, vooral gebruikt door mijn vriendin), het moeten inleveren van mijn lease-auto wegens ' economische redenen', wil ik mezelf een wat nieuwere V70 cadeau doen.
Uitgangspunt is een automaat (liefst geartronic), met meer dan de 140pk die we nu hebben in de classic. LPG of diesel is niet nodig, het aantal km per jaar zal niet veel meer dan 7-10k zijn.

Nu is mijn oog gevallen op een 2,5T AWD geartronic uit 1-2004 met Mobility en Dynamic pakket incl Xenon.
De auto is van een huisarts geweest, is ' goed' gebruikt (links en rechts kleine krasjes) , heeft zo'n 150k gelopen en is ongeval- en schadevrij.
De volledige historie is bekend en heb ik ter inzage.
Buiten een wiellager (duur trouwens voor een AWD...), een spruitstuk pakking en een probleempje met het slot van de achterklep, heeft de auto alleen maar volgens interval normaal onderhoud nodig gehad. Bij 99k zijn distributie- en multiriem vervangen.
Dit onderhoud is overigens nooit bij een Volvo garage gebeurd, maar vanaf de eerste beurt bij een universele garage aangesloten bij de Bovag.

De auto is voorzien van chiptuning, (240PK en 174Nm volgens bijgevoegde uitdraai van testbank) en rijdt heerlijk.
Geen rammeltjes, alles werkt en de automaat schakelt soepel zonder slippen.

De uiteindelijke prijs die ik moet betalen voor de auto ligt zo rond de 16k, incl. nieuwe APK, winterbanden met nog 5mm profiel en alle kleine onvolkomenheden (nieuw deurrubber, nieuwe ruitenwissers, nieuwe buitenspiegel, etc) opgelost door de garage.
Kortom, volgens mij eigenlijk geen reden om hier niet serieus mee verder te gaan.

Voordat ik de knoop definitief doorhak, zijn er voor dit type auto nog specifieke zaken waar ik op moet letten of waar ik op korte termijn rekening mee moet houden?

Bedankt voor jullie hulp!

Geplaatst: 01.08.2010 - 13:16
door Wolfs XC
Distributie vervangen bij 99000km???? Beetje vroeg.

Aangezien de auto bij een niet Volvo-dealer is onderhouden zou ik 'm sowieso door een Volvo dealer laten keuren. Het zijn fantastische auto's maar het kan aardig in de papieren lopen als het onderhoud niet volgens Volvo schema is uitgevoerd.

Qua prijs is ie aantrekkelijk. Er staat een 2004 2.5T AWD met 153.000km bij de dealer voor €20.950 met 6 maanden garantie.

Geplaatst: 01.08.2010 - 13:23
door bart simpson
die distributie had idd bij 150.000km en/of 7 jaar gemoeten.
Een 2.5T met xenon van 2004 klinkt als een Titanium of Black Sapphire

Geplaatst: 01.08.2010 - 13:34
door Not2fast
Bedankt voor jullie reactie.

Klopt. Distributieriem is volgens interval te vroeg, maar kan dat kwaad?

Het kan natuurlijk zijn dat de eigenaar (of garagehouder) erop aangedrongen heeft de riem te verwisselen.
Theoretisch zou ik dan toch tot 250.000k of 2015 ;-) met deze riem vooruit moeten kunnen?

Titanium of Black Sapphire ben ik niet tegengekomen bij de specificaties. Ik heb de afleverfactuur gezien (€ 63.000 in 2004), daar werd alleen melding gemaakt van Dynamic en Mobility Line.
Kijkend naar de specificaties van die pakketten (bij Volvo, hier) lijkt dat ook aardig te kloppen.

Wat denken jullie van de toch wel korte, haast-afstandjes van een huisarts?
Kan dat problemen opleveren?

Geplaatst: 01.08.2010 - 17:00
door buikijn
Ik zou me eerder zorgen maken over de tuning icm de geartronic? Misschien zie ik beren op de weg en praat ik andere mensen na, maar het feit ligt er dat de gebruikte geartronic bak niet geschikt is voor 350Nm plus. De meeste tuning gaat daar ruim over heen.

Afhankelijk van de rijstijl gaat dit goed, tuning maakt een auto niet stuk. Dat doet de bestuurder.

Ik zou een keuring laten doen bij een volvo dealer en voor de geartronic even langs de automaatspecialist.

Onzorgvuldig/nonchelant gebruik van een auto zie je vaak terug in het interieur/ exterieur.

Geplaatst: 01.08.2010 - 17:13
door Wolfs XC
De distributie eerder vervangen maakt niet uit. Vraag me alleen af waarom. Riem geknapt?

Hoe dan ook, laten keuren die auto door de Volvo dealer!!!
De auto van mijn vrouw is altijd bij dezelfde dealer in onderhoud geweest. Aankoopkeuring voor de aanschaf vorig jaar heb ik elders laten uitvoeren en toen kwam er toch voor €1000 aan gebreken naar voren terwijl de laatste beurt met APK nog geen 3000km daarvoor was uitgevoerd. Kortom, laat iemand anders de auto eens nakijken en bij voorkeur de Volvo dealer!.....volgens mij val ik een beetje in herhaling vandaag :P

Geplaatst: 01.08.2010 - 19:56
door Ramon&Ramon
Wolfs XC schreef:De distributie eerder vervangen maakt niet uit. Vraag me alleen af waarom. Riem geknapt?

Hoe dan ook, laten keuren die auto door de Volvo dealer!!!
De auto van mijn vrouw is altijd bij dezelfde dealer in onderhoud geweest. Aankoopkeuring voor de aanschaf vorig jaar heb ik elders laten uitvoeren en toen kwam er toch voor €1000 aan gebreken naar voren terwijl de laatste beurt met APK nog geen 3000km daarvoor was uitgevoerd. Kortom, laat iemand anders de auto eens nakijken en bij voorkeur de Volvo dealer!.....volgens mij val ik een beetje in herhaling vandaag :P

Als de riem geknapt zou zijn,zou hij veel motorschade hebben gehad en daar geloof ik dus niet in!

Geplaatst: 01.08.2010 - 20:05
door bart simpson
misschien alvast vervangen omdat men geen idee had wanneer het moest

Geplaatst: 01.08.2010 - 20:33
door Not2fast
bart simpson schreef:misschien alvast vervangen omdat men geen idee had wanneer het moest
Dat denk ik inderdaad ook.
Maar goed, beter te vroeg vervangen dan te laat... :wink:

Ik ga nog eens praten met de garagehouder, ga er mee naar een Volvo dealer en als er geen problemen zijn eens zien of we er financieel uitkomen.

Geplaatst: 02.08.2010 - 10:23
door Wolfs XC
Ramon&Ramon schreef:
Wolfs XC schreef:De distributie eerder vervangen maakt niet uit. Vraag me alleen af waarom. Riem geknapt?

Hoe dan ook, laten keuren die auto door de Volvo dealer!!!
De auto van mijn vrouw is altijd bij dezelfde dealer in onderhoud geweest. Aankoopkeuring voor de aanschaf vorig jaar heb ik elders laten uitvoeren en toen kwam er toch voor €1000 aan gebreken naar voren terwijl de laatste beurt met APK nog geen 3000km daarvoor was uitgevoerd. Kortom, laat iemand anders de auto eens nakijken en bij voorkeur de Volvo dealer!.....volgens mij val ik een beetje in herhaling vandaag :P

Als de riem geknapt zou zijn,zou hij veel motorschade hebben gehad en daar geloof ik dus niet in!
Dat lijkt mij ook niet.

Blijf 't alleen raar vinden dat een garage 50-60.000km te vroeg de distributie vervangt. Het staat toch duidelijk aangegeven in het boekje wanneer het moet?!

Geplaatst: 02.08.2010 - 10:31
door 945i
Misschien was de tijd een aanleiding voor ze, 5 jaar was en is een gangbare tijdsspanne tussen riemwissels... Dat dat tegenwoordig langer is, tja... Better safe than sorry! Niks mis mee denk ik.

Geplaatst: 02.08.2010 - 12:08
door jpwg001
Het klinkt als een mooie auto. Houd ons op de hoogte.