Pagina 1 van 2
Verschil s60 2,4D 96kW en D5 120kW
Geplaatst: 01.08.2010 - 20:04
door Pieter_16
Ik ben al een tijdje opzoek naar een opvolger van mijn Audi A4 Tdi en mijn oog is gevallen op de Volvo S60, liefst de diesel versie met 163pk... Dus na wat zoeken op internet al naar een paar mooie na facelift 2,4d's gaan kijken met 163pk, allemaal net verkocht toen ik arriveerde...
Vorige week een mooie voor facelift gevonden, in de advertentie titel stond "s60 D5 geartronic" dus 163pk dacht ik... Het is een zwarte MY 2003 met zo goed als alle optie's, xenon, RTI, leder, regensensor, Dolby prologic,... De auto heeft 120 000km en komt van de 1ste eigenaar, alle facturen enz erbij, remschijven en blokken pas vervangen, kortom de droomauto. Tijdens de testrit viel mij echter op dat de auto toch aan de slome kant was in vergelijking met mijn A4 Tdi 130pk wat me wat tegenviel van een zogezegde D5. Nu na een nacht wakker liggen die man nog eens terug gebeld om de kW te vragen en nu blijkt dat het om een 2,4d met 130pk gaat jammer genoeg. Daarom dat de extra power niet aanwezig was dus...
Nu vraag ik me natuurlijk af wat de verschillen zijn tussen de 2,4d en D5 van 2003, is dit enkel een andere software zoals bij de facelift (163pk -185pk) of zijn er nog verschillen. Want als ik met een chiptuning naar D5 waarden kan gaan zonder de rest (koppeling, geartronic versnellingsbak, turbo, remmen, enz) stuk te rijden kan ik alsnog de droom S60 kopen

Het is de bedoeling om enkel naar de 163pk en 340Nm te gaan en niet verder trouwens... Of kan ik deze beter laten passeren en gewoon direct een 163pk zoeken?
Alvast bedankt

Geplaatst: 01.08.2010 - 20:21
door V480-S60
Mijn advies:
Gaan voor een normale 163 pk versie.
Je kan een 130 pk versie tunen tot 198 pk maar dan zou je wel de remmerij en nog wat andere dingetjes moeten aanpassen. Want je gaat teveel in vermogen omhoog.
Geplaatst: 01.08.2010 - 21:32
door edraket
Alles is verder identiek bij de 2003 modellen, dus geen probleem om deze later iets te kietelen. Ik zou hem er niet om laten staan.
Geplaatst: 01.08.2010 - 22:43
door NielsPHEV
edraket schreef:Alles is verder identiek bij de 2003 modellen, dus geen probleem om deze later iets te kietelen. Ik zou hem er niet om laten staan.
Weet je dat wel zeker edr volgens mij zijn in iedergeval de turbo en de remmen anders....
Geplaatst: 02.08.2010 - 01:02
door Pieter_16
Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik heb ondertussen ook zelf al wat opgezocht en de remmen zijn voor beide types hetzelfde blijkbaar 288 voor 15" velgen en 305 voor 16" velgen?
De koppeling zou ook dezelfde moeten zijn, enkel vind ik niet welke turbo er op een gewone 2,4d zit... Op een D5 zit een Garret 2052V, maar over de 96kW is niet super veelterug te vinden jammer genoeg.
Het is trouwens wel de bedoeling om het bij de d5 waarden te houden 163pk en 340Nm, 198pk en 400Nm hoef niet voor mij.
Geplaatst: 02.08.2010 - 01:30
door lodair
Pieter_16 schreef:Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik heb ondertussen ook zelf al wat opgezocht en de remmen zijn voor beide types hetzelfde blijkbaar 288 voor 15" velgen en 305 voor 16" velgen?
De koppeling zou ook dezelfde moeten zijn, enkel vind ik niet welke turbo er op een gewone 2,4d zit... Op een D5 zit een Garret 2052V, maar over de 96kW is niet super veelterug te vinden jammer genoeg.
Het is trouwens wel de bedoeling om het bij de d5 waarden te houden 163pk en 340Nm, 198pk en 400Nm hoef niet voor mij.
In het duitse autoblad, ik meen in :auto, motor en sport, of zo iets dergelijks, stond dat op de rollentestbank de 163 PK D5 motor bij 2000 toeren 383 Newton meters leverde. Aardig dicht in de buurt van 400Nm met maar iets meer toeren.
Re: Verschil s60 2,4D 96kW en D5 120kW
Geplaatst: 02.08.2010 - 05:04
door DawnBlueED
Pieter_16 schreef:Nu vraag ik me natuurlijk af wat de verschillen zijn tussen de 2,4d en D5 van 2003, is dit enkel een andere software zoals bij de facelift (163pk -185pk) of zijn er nog verschillen.
Volgens mij is het verschil tussen een 2.4D en een D5 van MY 2003 (130pk/163pk - D5244T/D5244T2) software, je kan dan ook de D5 software laten laden bij b.v. Rica
http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=146
Het verschil tussen een D5 van MY 2005 en MY 2006 (163pk/185pk - euro3/euro4 - D5244T/D5244T4) is echter (in tegenstelling tot wat vaak beweerd word) niet slechts een software aangelegenheid. Ik was een paar maanden geleden zelf ook op zoek naar info hier over en vond toen dit wikipedia artikel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine
Daar staan o.a. "The second generation got a slight reduction in stroke and has a reduced compression ratio, a water-cooled VNT turbocharger with a bigger compressor and an electric servo motor to adjust the vanes, an improved EGR system, a throttle valve, revised intake and exhaust ports and a newer generation of common-rail direct injection with improved injectors."
Leuk detail vond ik dat er ook een maritieme uitvoering van de D5 is onder het Penta label.
Succes met de aankoop.
Geplaatst: 02.08.2010 - 08:50
door edraket
NielsV70 schreef:edraket schreef:Alles is verder identiek bij de 2003 modellen, dus geen probleem om deze later iets te kietelen. Ik zou hem er niet om laten staan.
Weet je dat wel zeker edr volgens mij zijn in iedergeval de turbo en de remmen anders....
Niels, Remmen zijn zowiezo gelijk. Ook de D5 heeft de kleine remmen gemonteerd. Pas vanaf de benzine turbo modellen liggen er grotere remmen onder.
Turbo was eerst anders, later werd dezelfde gemonteerd. Kijk ook maar wat de tuners uit beide modellen halen: Is identiek.
Re: Verschil s60 2,4D 96kW en D5 120kW
Geplaatst: 02.08.2010 - 09:14
door edraket
Edwin@Amsterdam schreef:Pieter_16 schreef:Nu vraag ik me natuurlijk af wat de verschillen zijn tussen de 2,4d en D5 van 2003, is dit enkel een andere software zoals bij de facelift (163pk -185pk) of zijn er nog verschillen.
Volgens mij is het verschil tussen een 2.4D en een D5 van MY 2003 (130pk/163pk - D5244T/D5244T2) software, je kan dan ook de D5 software laten laden bij b.v. Rica
http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=146
Het verschil tussen een D5 van MY 2005 en MY 2006 (163pk/185pk - euro3/euro4 - D5244T/D5244T4) is echter (in tegenstelling tot wat vaak beweerd word) niet slechts een software aangelegenheid. Ik was een paar maanden geleden zelf ook op zoek naar info hier over en vond toen dit wikipedia artikel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine
Daar staan o.a. "The second generation got a slight reduction in stroke and has a reduced compression ratio, a water-cooled VNT turbocharger with a bigger compressor and an electric servo motor to adjust the vanes, an improved EGR system, a throttle valve, revised intake and exhaust ports and a newer generation of common-rail direct injection with improved injectors."
Ik denk dat Wiki niet helemaal correct is hier. De slag is namelijk helemaal niet gewijzigd. Zou ook een beetje vreemd zijn, ze moeten immers een geheel nieuwe krukas bouwen voor 5 honderdste van een mm verschil. De slag is ongewijzigd gebleven, maar er zijn wel een paar andere wijzigingen die niet zijn vernoemd:
-roetfilter met andere cat
-andere brandstof pomp
-nog heleboel kleine wijzigingen
Geplaatst: 02.08.2010 - 10:11
door DawnBlueED
Ed,
Dat was ook meteen mijn gedachte, dat er dan een andere krukas nodig is.
Maar naast dat de compressieverhouding verminderd is, is volgens de fabrieksopgave ook het slagvolume met 1 cc verminderd. 'Jokken' buiten beschouwing gelaten heb je daar maar 2 mogelijkheden voor, een gewijzigde krukas of de boring wijzigen en daarmee dus ook de zuigers. Logische keuze lijkt mij dan in dit geval de boring, daar het ciliderkop/zuiger ontwerp toch al gewijzigd word i.v.m. de compressie.
Wikipedia is maar user content, ik weet het. Toch vallen de fouten meestal wel mee.
Bedankt voor de input/correctie

Geplaatst: 02.08.2010 - 10:13
door edraket
Waar haal jij die gegevens dan vandaan van die 1cc minder? In mijn instructieboekje staat bij alle modellen exact dezelfde boring en slag als de oude motor.
Geplaatst: 02.08.2010 - 10:31
door DawnBlueED
Gelezen :s Weet niet meer waar allemaal, maar o.a. dus ook in dat wikipedia artikel waar ik al eerder naar linkte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine
Klopt het niet?
Mijn my2005 D5 heeft in ieder geval 2401 cc volgens het kenteken.
Geplaatst: 02.08.2010 - 10:48
door edraket
Alle "D5" modellen hebben een cilinderinhoud van 2401cc, ook de modellen na 2005. Ik kom in geen enkel Volvo document tegen dat de slag veranderd zou zijn.
Je kunt natuurlijk heel simpel de ook de compressie verhouding veranderen door kortere drijfstangen te monteren. Maar de kop is zowiezo anders (in- en uitlaatkanalen verbeterd) dat ze dat ongetwijfeld in de kop hebben opgelost.
Ik zie nu ook waar je die cil inhoud vandaan hebt. Ook het wiki artikel. Ik zal nog eens verder zoeken want dit intrigeert me.
Geplaatst: 02.08.2010 - 18:10
door Pieter_16
@Edraket: Dus in het modeljaar 2003 (auto is trouwens van 7/2003) had de 2,4d dus al dezelfde turbo als de D5 modellen of lees ik dit verkeerd?
Dank voor alle schitterende antwoorden! Als ik het zo goed lees kan ik met vrij gerust hart de 2,4d kopen en daar D5 software in laten lezen zonder dat de techniek gaat falen of tekort komt.
Welk bedrijf geniet de voorkeur om de software in te laten lezen?
Geplaatst: 02.08.2010 - 18:17
door Avalanche
Pieter_16 schreef:Welk bedrijf geniet de voorkeur om de software in te laten lezen?
Tip: informeer eens bij een paar Volvo-dealers...
Van welke regio ben je?
Geplaatst: 02.08.2010 - 20:46
door edraket
Pieter_16 schreef:@Edraket: Dus in het modeljaar 2003 (auto is trouwens van 7/2003) had de 2,4d dus al dezelfde turbo als de D5 modellen of lees ik dit verkeerd?
Dank voor alle schitterende antwoorden! Als ik het zo goed lees kan ik met vrij gerust hart de 2,4d kopen en daar D5 software in laten lezen zonder dat de techniek gaat falen of tekort komt.
Welk bedrijf geniet de voorkeur om de software in te laten lezen?
Volgens mij was de turbo alleen anders in 2000, daarna waren de turbo's gelijk. Je kunt inderdaad zonderproblemen naar 163 pk of nog een beetje meer.
Overigens heeft zo'n geknepen versie natuurlijk ook wat minder belasting te verwerken gehad (koppeling/aandrijving).
Geplaatst: 02.08.2010 - 20:47
door bart simpson
in 2000 was er nog geen sprake van een D5
Geplaatst: 02.08.2010 - 22:23
door edraket
Je hebt gelijk, ik bedoelde het eerste jaar, dat is dus 2001.
Geplaatst: 02.08.2010 - 22:44
door Pieter_16
Ok perfect, ik heb al is wat zitten rondneuzen en Rica zet de s60 of deze waarden en Fasttech ook. Lezen deze het originele programma van Volvo in of hebben ze zelf iets soortgelijks gemaakt?
@Avalanche: Ik ban van noord antwerpen...
@ Edraket: Dat dacht ik ook al dat een 2,4d dan toch al een aantal jaartjes gespaard is gebleven van die extra belasting die het D5 vermogen geeft. En in inschrijvingsbelasting scheelt het hier in Belgiƫ,in jaarlijkse belasting scheelt dat hier niets (2,4 <-> 2,4).
Geplaatst: 03.08.2010 - 00:50
door Avalanche
Pieter_16 schreef:@Avalanche: Ik ban van noord antwerpen...
Perfect! Spring eens binnen bij Volvogarage Postiaux uit Schoten. Ze staan bekend als de beste Volvogarage uit de streek. Ze hebben ook een zusteronderneming op hetzelfde adres die zich toelegt op het tunen van Volvo's (motorisch, interieur, exterieur, velgen, ophanging,...): Q-lab (
http://www.q-lab.be).