How to: vervangen wielkastranden
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
- Locatie: Werkhoven
How to: vervangen wielkastrand
Probleem:
rotte wielkast
Oplossing:
vervangen
Hoe?
Men neme:
1x inzetstuk wielkast volvo 440/460
1x strip staal, minimaal 1 mm dik, 50 cm lang
1x slijptol met doorslijp- en lamellenschijf
1x lasapparaat (MAG)
1x een bus motip primer
1x tube albastine autoplamuur
1x een plan van aanpakje
1x een las- en slijpkoning
De wielkast van een 480 bestaat uit 2 delen plaatwerk. De buitenzijde en de binnenzijde. Het punt waar deze twee delen elkaar verbinden is vaak rot en aangetast omdat vocht en viezigheid doordringt tussen de twee plaatdelen. Bekijk bij je eigen 480 welke van de twee plaatdelen rot zijn. Bij mij waren dit beide. Ik zal dus uitleggen hoe ik dit op heb gerepareerd.
1. De rotte kast
Te zien is dat het buitenste deel van het plaatwerk een gatenkaas is. Ook het binnenste plaatwerk is aangetast. dat is te zien door de gaten van het buitenste plaatwerk heen. Er uit met die rommel dus!
2. Slijpen!
teken het gedeelte dat je eruit moet slijpen af. bij mij was dit zon 1,5 cm vanaf de rand van de wielkast.
resultaat:
Te zien is dat ook de binnenzijde aangetast is. Weg er mee dus!... maar niet voordat we de stalenstrip van 1 of 1,5 mm, die de binnenzijde moet vervangen, op maat hebben gemaakt:
3. Inzetstrip op maat maken
Wanneer je de goede boogstraal te pakken hebt, kan er weer geslepen worden. dit maal dus het binnenste plaatwerk.
4. inzetstrip inlassen
Nu de strip passend is, kan deze worden ingelast:
resultaat:
5. inzetstuk 440/460 op maat maken
6. Inzetstuk lassen
7. En klaar is kees
Vergeet niet het kale stuk even in de primer te zetten. Dit om oppervlakteroest tegen te gaan.
Afwerken kan door met Albastine Autoplamuur de boel netjes op te vullen en af te werken.