Pagina 1 van 1

Neemt Volvo verantwoordelijkheid voor haar dealers

Geplaatst: 02.08.2010 - 16:17
door RWEM
Ik heb helaas een slechte ervaring met de verantwoordelijkheid die Volvo zelf neemt voor haar dealers. Ik ben benieuwd naar ervaringen en/of suggesties van andere Volvo rijders.

Ik heb begin dit jaar een Volvo V70 gekocht bij een dealer in Duitsland. Als onderdeel van de koop zou de distributieriem vervangen worden. Bij het afhalen van de auto werd mij bevestigd, dat de riem was vervangen. Na enkele weken kwam ik echter zelf tot de ontdekking, dat dit niet het geval was. De dealer gaf dit ook toe en beloofde alsnog vervanging. Echter voordat hiervoor een afspraak gemaakt kon worden ging deze failliet.

Ik begrijp, dat Volvo niet kan instaan voor commerciele verplichtingen, die in een faillissement vallen. In dit geval is de auto echter ruim daarvoor niet deugdelijk afgeleverd (met alle mogelijke gevolgen van dien). Dit laatste zou ik van een erkende Volvo dealer niet verwachten en ik ging er dan ook vanuit, dat Volvo hierin ook enige verantwoordelijkheid neemt (al was het maar in de vorm van een tegemoetkoming in materiaal oid). Geen van de Volvo centra in Duitsland of Nederland wil echter ook maar enig gebaar maken, wat ik voor een merk als Volvo onbegrijpelijk vind.

Re: Neemt Volvo verantwoordelijkheid voor haar dealers

Geplaatst: 02.08.2010 - 16:23
door casper
RWEM schreef:Ik heb helaas een slechte ervaring met de verantwoordelijkheid die Volvo zelf neemt voor haar dealers. Ik ben benieuwd naar ervaringen en/of suggesties van andere Volvo rijders.

Ik heb begin dit jaar een Volvo V70 gekocht bij een dealer in Duitsland. Als onderdeel van de koop zou de distributieriem vervangen worden. Bij het afhalen van de auto werd mij bevestigd, dat de riem was vervangen. Na enkele weken kwam ik echter zelf tot de ontdekking, dat dit niet het geval was. De dealer gaf dit ook toe en beloofde alsnog vervanging. Echter voordat hiervoor een afspraak gemaakt kon worden ging deze failliet.

Ik begrijp, dat Volvo niet kan instaan voor commerciele verplichtingen, die in een faillissement vallen. In dit geval is de auto echter ruim daarvoor niet deugdelijk afgeleverd (met alle mogelijke gevolgen van dien). Dit laatste zou ik van een erkende Volvo dealer niet verwachten en ik ging er dan ook vanuit, dat Volvo hierin ook enige verantwoordelijkheid neemt (al was het maar in de vorm van een tegemoetkoming in materiaal oid). Geen van de Volvo centra in Duitsland of Nederland wil echter ook maar enig gebaar maken, wat ik voor een merk als Volvo onbegrijpelijk vind.
Dit is toch gewoon de praktijk bij zulke gevallen.
Jij verlangt dus toch dat Volvo als merk de gevolgen van het faillissement van die dealer op zich neemt ondanks wat je schrijft. Dat kan toch niet!
Pech voor jou.

Geplaatst: 02.08.2010 - 16:24
door Rutger
En ben je er geheel zeker van dat dit een officiele dealer was? of een franchise? ik denk dat als de je niets op papier hebt staan, dat je helaas niks te vertellen hebt.

Geplaatst: 02.08.2010 - 16:26
door bart simpson
Dat een Nederlandse dealer (of Volvo NL) er niets aan doet zal niemand echt verbazen, die zijn immers geen partij in het Duitse dealernetwerk.
Het zou van Volvo DE chique zijn als ze een gebaar zouden willen maken, toch is het teloorgaan van een zelfstandig ondernemer ook niet hun verantwoordelijkheid

Geplaatst: 02.08.2010 - 16:45
door Oceanracer
Ik zou ook niet weten waarom Volvo zelf hierin tegemoet zou moeten treden. Er is een (prijs)afspraak gemaakt met de dealer voor de auto + eventuele werkzaamheden. De auto is opgehaald en later blijkt dat deze dealer zijn afspraken niet is nagekomen. Los van het feit dat dit bij het ophalen van de auto gecontroleerd had kunnen worden, is dat een zaak tussen koper en verkoper. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Zo zal het de Duitse dealer ook wel vergaan zijn, denk ik. Jammer maar helaas...

Geplaatst: 02.08.2010 - 16:57
door Thamar
Niet tegenstaande dat't een afspraak is tussen dealer en klant, zou het automerk er wel streng moeten op toezien dat de dealers hun afspraken nakomen. Ma bon, in dit geval is de dealer failliet dus kan Volvo er niet veel meer tegen doen.

Geplaatst: 02.08.2010 - 17:03
door Johras
Het feit dat ze van het bedrijf een officiele dealer hebben gemaakt schept toch wel wat verwachtingen mbt kwaliteit en service. In die zin vind ik dat ze wel wat verantwoordelijkheid kunnen dragen, coulance/korting zou ze goed staan. (Volvo DE natuurlijk, niet Volvo NL)

Je hebt helaas geen poot om op te staan denk ik, ze moeten natuurlijk ook wel ergens een grens stellen anders mogen ze alle rotzooi van anderen op gaan lossen.

Geplaatst: 02.08.2010 - 17:20
door bart simpson
Er is voor Volvo DE zonder meer geen formele garantieverplichting, maar naar mijn idee wel zoiets als een morele garantieverplichting.
Kopen in een buitenland levert soms een situatie op die hier niet zinvol is om verder te bespreken....

Geplaatst: 02.08.2010 - 18:50
door Gast
Helemaal mee eens. Kwestie van jammer maar helaas. Uithuilen, verlies nemen, maar niet proberen (of de illusie hebben) om de schade dan maar op iemand anders te willen verhalen.
Hier zal Volvo NL, of Volvo DE nooit intrappen.

Geplaatst: 02.08.2010 - 19:08
door 945i
Sluit mij aan bij de twee voorgaande reacties.
Heeft idd. weinig nut om hier, hierover verder te bomen..

Geplaatst: 03.08.2010 - 00:48
door Ramon&Ramon
Nieuwe riem erom,paar honderd euro uitgeven en niet meer aan denken is maar het beste in dit geval.

Geplaatst: 03.08.2010 - 07:13
door V480-S60
En ik denk idd dat alles hiermee is gezegd. Op dit punt kunnen we gewoon niet helpen. Hoe graag we dat misschien ook zouden willen.
Informeer eens bij je rechtsbijstand. Misschien dat die een uitweg vindt.

Topic op slot.