Pagina 1 van 4

Van 1.8 naar 1.6D

Geplaatst: 03.08.2010 - 19:16
door Nik0la
Dames en heren,

We rijden al 3,5 jaar met plezier in onze 1.8, maar er staat alweer 110.000 op de teller. Nu hebben wij ons de keuze gesteld; nu nieuwe kopen of deze oprijden. Onze huidige wagen heeft wat mooie opties, RTI, leer, park ass achter en dat zouden we graag ook op onze nieuwe terug willen zien.

Nu hebben wij een 1.6D uit 2009 zien staan, 30.000 gelopen. Ook een black sapphire, zoals de onze, met RTI. Jammer genoeg geen leer en zonder park ass achter. Die bliepjes vallen gelukkig in te bouwen. Of leer voor ons een "breekpunt" is weten we nog niet. Binnenkort maar eens proefrijden.

Nu onze vraag. Wat vinden jullie van deze afweging? We krijgen momenteel rond de 14.000 voor onze wagen terug, met de kilometers die we maken ±30.000 per jaar zal dit snel achteruit gaan. Is het slim nu voor een nieuwe te gaan? Tevens in verband met gebreken die zich de komende jaren aan zullen gaan dienen.

Tweede vraag. Dit zou de eerste diesel 1.6 worden. Zijn de verschillen tussen de 1.8 benzine groot? We zijn rustige rijders, voornamelijk snelweg, dus veel vermogen is niet nodig. Trekken doen we ook niet. Veilig kunnen invoegen moet er natuurlijk wel bij zijn.

Ik ben benieuwd. Alvast bedankt!

P.S. we hebben in het kort uitgerekend dat we met de diesel 1000/jaar goedkoper uit zijn. Geen duidelijk argument voor ons om voor de diesel te gaan. Wel even uitgezocht.

Geplaatst: 03.08.2010 - 19:21
door Ramon&Ramon
Alweer 110000km op de teller?

Dan is hij net ingereden:)

Geplaatst: 03.08.2010 - 19:24
door bart simpson
een 1.6D is een stuk pittiger dan een 1.8

Geplaatst: 03.08.2010 - 19:44
door Nik0la
Ramon&Ramon schreef:Alweer 110000km op de teller?

Dan is hij net ingereden:)
Tegenwoordig valt dat met de volvo's volgens mij behoorlijk mee. Onze afgelopen s40s na de 150 vééél problemen.

Geplaatst: 03.08.2010 - 20:06
door lancer
De eerste vraag:
Je auto schrijft niet meer zo hard af als in het begin. Ik denk dat het meevalt als je gaat kijken wat je er over twee jaar nog voor terug krijgt.

De tweede vraag:
Prive hebben we een 1.8 zakelijk rijd ik een 1.6D. De 1.6D is wat pittiger als hij op toeren is. De 1.8 rijd makkelijker weg en is rustiger. Als ik op dit moment zou moeten kiezen als ik terug moest naar 1 auto, dan zou de 1.6D eruit gaan. Ik heb een voorkeur voor een wat rustiger auto, daarnaast is de 1.8 een stuk stiller. Nou is dat wel verbeterd in de meer recente modeljaren (onze auto's zijn MY07), dus ik weet niet of ik met een MY09 dezelfde keuze zou maken.

Geplaatst: 03.08.2010 - 20:59
door Elveka
@nik0la : bij de kilometerkosten mag je niet vergeten dat het roetfilter een niet te verwaarlozen méérkost brengt ... bij 60k additief tankje vullen ... bij 120k filter vervangen (kost nu ca 750 euro). Bovendien is het werkelijk brandstofverbruik hoger dan in de brochures ... mijn 1.6D verbruikt gemiddeld 1/16,65 (genoteerd over ca 20k). Verder zelfde opmerking als lancer.

Geplaatst: 04.08.2010 - 11:08
door Fransosowitz
Regelmatig heb ik als vervangende auto een 1.6D en 1.8 benzine mee gekregen. Als ik tussen die twee zou moeten kiezen, zou ik zeker de 1.6D nemen. Deze is soepeler en stiller op de snelweg. De 1.8 benzine maakt dan erg veel toeren wat ik niet prettig vind.
Enige pluspunt aan de 1.8 vind ik dat deze iets sneller op het gas reageert. Met een (turbo) diesel heb je toch vaak iets vertraging.

Geplaatst: 21.08.2010 - 02:32
door Nik0la
Dank voor reacties. Hebben proefgereden. De 1.6d stond mij niet aan. Merkte het gas niet "comfortabel" in te kunnen drukken in de lagere versnellingen. Ik kreeg een beetje een gevoel van het is rennen of stilstaan met de diesel..Rustig rijden ging redelijk, maar het wat sportievere werk vond ik verre van comfortabel. Ben ook meer gewend aan een wat lineaire reactie bij indrukken van gaspedaal en werkelijk vaart krijgen. Een te verwachten verschil tussen die diesel en benzine, maar zou zelf geen zin hebben hier aan te wennen. Enige wat ik prettig vond was volgens mij een wat snellere tussenacceleratie op de snelweg.

Mn vader vond m iig wel lekker rijden en daar gaat het om natuurlijk. Na veel gepeins toch niet de auto die we zoeken. Het zou een stap áchteruit voor ons zijn. Nu een s40 edition II met rti, dus hebben besloten nu toch iets in die richting te zoeken. (wat nu jammergenoeg bij geeneen volvo dealer in nederland te koop is)

To be continued.

Geplaatst: 21.08.2010 - 08:27
door Paul
Wat grappig zeg, ik vind een 1.6d juist op het gevoel veel sneller dan een 1.8
In alle opzichten eigenlijk, maar de reden dat jullie er naar keken? Meer kilometers per jaar?

Geplaatst: 21.08.2010 - 08:43
door bart simpson
een 1.6D is juist onderin naast veel soepeler ook veel sneller als een 1.8

Geplaatst: 21.08.2010 - 09:08
door lancer
De 1.6D is zeker sneller en soepel is 'ie ook, maar alleen als die op toeren is. (Onder de 1500 toeren vind ik 'm zo goed als dood) Zijn er eigenlijk verschillen in de modeljaren? (Ik heb een MY07)

Geplaatst: 21.08.2010 - 10:36
door bart simpson
lancer schreef:De 1.6D is zeker sneller en soepel is 'ie ook, maar alleen als die op toeren is. (Onder de 1500 toeren vind ik 'm zo goed als dood) Zijn er eigenlijk verschillen in de modeljaren? (Ik heb een MY07)
als er bij dat toerental enig leven te bespeuren is bij een 1.8

Geplaatst: 21.08.2010 - 13:37
door Edgar
1.6D is naar mijn mening ook prettiger, maar als je gewend bent benzine te rijden is elke diesel ff anders rijden. de 1.6D is ook goed te tunen wat het een hele fijne KM vreter maakt ;-)

Geplaatst: 21.08.2010 - 14:30
door lancer
bart simpson schreef:
lancer schreef:De 1.6D is zeker sneller en soepel is 'ie ook, maar alleen als die op toeren is. (Onder de 1500 toeren vind ik 'm zo goed als dood) Zijn er eigenlijk verschillen in de modeljaren? (Ik heb een MY07)
als er bij dat toerental enig leven te bespeuren is bij een 1.8
't is niet veel, maar je merkt iig dat je het pedaal intrapt. Ik rijd beide en onderin het toerengebied is de 1.8 stukken beter. Echter, het betreft hier een MY07. Er zijn verschillen tussen de modeljaren. De 1.8 is met de tijd slechter geworden en de 1.6D beter.

Geplaatst: 21.08.2010 - 21:10
door V50_1.8
Ook ik rijd prive de 1.8 en vorige week voor het eerst (zakelijk) de 1.6D. Niet wetend dat het om een 1.6D ging, dacht ik in de 2.0D te rijden. Echt een flink verschil qua power met de 1.8!

Geplaatst: 22.08.2010 - 14:10
door Nik0la
Ben het denk ik grotendeels eens hoor met jullie reacties. De 1.6d zal sneller dan dan de 1.8 zijn en het heeft waarschijnlijk alleen met gewenning te maken. Vond het zelf heel anders rijden in de lagere versnellingen. Had het idee dat de toeren waar kracht beschikbaar ligt vrij krap/klein/niet breed waren. Als ik bv na een rotonde in zn 2, schakelde naar mn 3, mn gas indrukte tot op een bepaald punt, merkte ik heel sterk dat bij een bep. toerenaantal de auto ineens sneller acceleert dan daarboven of onder. Dat bedoelde ik met het lineaire in mn vorige post. In de benzine gaat dat vind ik veel geleidelijker, er zit niet zo een duidelijk omslagpunt in (misschien omdat de 1.8 in zn totaliteit inprincipe idd minder snel is).
Had ook wel het idee meer te moeten schakelen met de 1.6d om het rendementvol/fijn te houden. In onze 1.8 rijdt ik bv soms wel eens na een rotonde tot de 50 in zn 2 en zet m daarna in zn 4. Denk dat dat met de 1.6d niet the way to go is. (met de 1.8 inprincipe natuurlijk ook niet, maar ok.)

Maar, conclusie. Ik denk dat als je wel goed schakelt je inderdaad sneller bent met de 1.6d. Wat jullie hier boven ook zeggen. En het gaat uiteindelijk om mijn vader, die wél tevreden was. Hij zit er elke dag in.

@ paul. Inprincipe waren we niet op zoek naar een 1.6d maar 1.8benzine. We willen onze wagen nu inruilen gezien de km's en toch in het verleden veel problemen gehad hebben boven de 120.000 met de s40's hiervoor. Ook is het voor ons nu niet ongunstig een nieuwe tweedehands te nemen gezien de huidige, nog vrij mooie, restwaarde.
Éigenlijk zijn we gewoon opzoek naar een s40 1.8 edition 2 met rti uit 2009. Maar de dealer heeft voor ons gezocht, en wij ook met de car configurator, maar ze zijn op dit moment gewoon niet te koop. Kans schijnt ook vrij klein te zijn dat we er een gaan vinden omdat er niet zo veel van gemaakt zijn schijnt.
Nu zagen we op internet bij de volvo dus een 1.6d staan, wel met RTI, alleen jammergenoeg edition 1. Leder stoelen zouden we er wellicht nog in kunnen laten zetten, de bliepjes achter ook en andere velgen. Vandaar overwogen hier misschien toch voor te gaan.

Geplaatst: 22.08.2010 - 14:39
door 945i
Volgens mij heeft Svala in Almere wel een 1.8 met RTI staan uit 2009....

Geplaatst: 22.08.2010 - 18:13
door t5power
is importeren geen optie? Ik weet niet wat het budget is, maar onze zuider- en oosterburen hebben een aantal opties.

Geplaatst: 22.08.2010 - 18:38
door Nik0la
Budget is ± 25.000 euro. Mijn ouders zullen alleen nooit over de grens gaan kijken. In principe alleen bij officiele volvo dealers in NL.

Geplaatst: 22.08.2010 - 18:44
door bart simpson
daarvoor moet je in NL een 2009 V50 goed kunnen vinden