Pagina 1 van 2
intercooler van S60 d5 geartronic uit 2005 vervangen
Geplaatst: 03.08.2010 - 21:56
door Ramses s60 D5 geartronic
Beste lezers, ben er achter gekomen dat naar alle waarschijnlijkheid de intercooler van mijn s60 d5 geartronic, uit 2005 met 200000 km, lek is.
Dit uitte zich in vermogenverlies, zwarte walmen, vettige aanslag op de intercooler en meer verbruik.
nu weet ik dat dit grapje ongeveer 400 a 500 euro gaat kosten bij de garage.
De intercooler zelf kost 215,- euro ex en ben ik van plan deze zelf te vervangen.
Is er iemand die hier al ervaring mee heeft dan wel een reparatie handleiding heeft?
Geplaatst: 03.08.2010 - 22:16
door Oceanracer
Toevallig dit voorjaar ook bij de hand gehad met m'n vorige lesauto (VW Golf IV TDI). Omdat hij toch op de nominatie stond om te worden ingeruild heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Via de sloop kocht ik voor € 75,00 een gebruikte intercooler en zonder hak en breekwerk heb ik deze vervangen. Stelde echt niets voor, de winterbanden wisselen is meer werk. Stekkertje los, klemmen los (staat wel even wat spanning op trouwens), apparaat wisselen, klemmen er weer op en stekkertje niet vergeten. Maar ik weet natuurlijk niet of je er bij een Volvo D5 ook zo gemakkelijk bij kan. Oja, bumper moest er wel even af.
Geplaatst: 04.08.2010 - 09:13
door edraket
Bij de Volvo is het iets meer werk. Met name beschadiging van overige radiators is erg groot, dis werk heel erg secuur.
Geplaatst: 04.08.2010 - 20:10
door Ramses s60 D5 geartronic
bedankt oceanracer en edraket voor jullie reacties.
is er ook nog iemand met een handleiding voor de reparatie?
Geplaatst: 04.08.2010 - 20:25
door FrankS60
Geen handleiding, maar met andere auto's veel gehad aan een flink stuk karton dat iets groter is dan de overige radiateurs zodat je hem er makkelijker tussen kunt schuiven. Je raakt dan ook niet zo snel de lamellen van de andere units.
Geplaatst: 05.08.2010 - 15:03
door Ramses s60 D5 geartronic
Dat is een goede tip die ga ik zeker gebruiken!
vandaag een nieuwe intercooler gehaald.
Nog even met een monteur van de dealer gesproken.
Zo ver ik het in kan schatten is het zelf goed te doen.
Ik zal een verslag (mogelijk met foto's) hiervan hier wegzetten.
volgende week begin ik eraan.
tips zijn natuurlijk nog altijd welkom!!!!
Geplaatst: 05.08.2010 - 17:47
door Oceanracer
Ben wel nieuwsgierig... Succes in elk geval.
Geplaatst: 06.08.2010 - 17:16
door Ramses s60 D5 geartronic
kan iemand mij vertellen hoe ik foto's kan toevoegen voor mijn verslag?
ik heb gelezen bij de FAQ dat je dit weer ergen anders op moet slaan maar ik kom er niet uit :angry4: :angry4: :angry4: :angry4:
Geplaatst: 08.08.2010 - 00:27
door Bart Giesen
Je fotos ergens online opslaan (
www.photobucket.com)
Even accountje aanmaken, en de rest spreekt redelijk voor zichzelf.
Als je de fotos daar hebt gepost, beginnen de IMG - regels met

.
Die regel post je hier en klaar

Daar is je afbeelding
Geplaatst: 09.08.2010 - 22:28
door Ramses s60 D5 geartronic
Nou die foto's lukt mij niet dus maar een verslag.
Ik ben begonnen met het verwijderen van de bumper;
In de wielkassen de torex schroef eruit draaien, onderzijde bumper de "clips" indrukken en eruit trekken dit geld ook voor de "clips" bovenop de "frontbalk".
De twee stootstrips (die op de hoeken van de bumper zitten) eraf trekken en de bout die daaronder zit losdraaien. Nu de bumper aan de zijkanten lostrekken en het geheel kan je nu eraf halen.
koplampen verwijderen;
Aan de zijkanten onder de zijschermen de twee torex schroeven losdraaien, de plaat waar deze opzitten kun je dan naar je toe trekken en zie je daaronder de bout waarmee de koplamp aan de zijkant zit bevestigd.
De bouten boven de koplamp die op de "frontbalk" zitten losdraaien, stekkers van het koplamphuis en je kunt het geheel verwijderen.
Aan de voorzijde zie je een plastic kap die achter je gril zit, deze verwijder je door twee klemmen aan de bovenzijde van de kap in te drukken en naar onderen te trekken
Nu draai je alle bouten op de "frontbalk' los en de twee bouten waar deze mee vast zit in het midden aan de voorzijde van de auto. Het geheel kan je nu lospakken en leg deze op het motorblok. Let wel op; de kabel van de motorkap vergrendeling zit er aan, kijk uit dat deze niet loskomt.
nu kan je de plastic luchtbuizen weghalen.
Onder de auto moet je nog de beschermkap (alleen het eerste deel) verwijderen. deze zit met "clips" vast en zit aan de voorzijde "ingehaakt". dit wijst zichzelf uit.
Nu haal je de stekkers van de koelfan los. draai nu de twee bouten los van de koelfan, deze zitten vrij bovenaan in elke hoek. Verwijder nu de koelfan.
Haal nu de twee luchtslangen van de intercooler los en verwijder deze.
Vergeet ook de sensor niet te verwijderen, deze zit aan de linkerzijde naast de slang. (zit vast met een torex schroefje)
Nu zie je het gehele "pakket"met radiatoren. vooraan zit je airco dan je intercooler en dan je radiator.
Zoals Frank60 had getipt heb ik de kartonnen verpakking van mijn nieuwe intercooler gebruikt om de boel te beschermen (toppie Frank).
Het hele pakket zit vast met vier lange bouten die ongeveer in elke hoek te vinden is. Deze draai je alle vier los.
Dan zitten er nog twee, aan elke zijde, aan de onderkant.
Deze houden het geheel omhoog. Let op als je deze los draait komt het heel naar beneden en hangt het aan de leidingen. Ik heb de airco en de radiator eerst met tyraps gezekerd.
Als alles los is kan je alle elementen iets uit elkaar drukken.
Breng nu de intercooler, zoals je er nu voor staat, aan de linkerzijde omhoog totdat je voorbij het uitstekend kapje van je radiator bent. hierna breng je de rechterzijde omhoog. Als het goed is kan je nu de intercooler geheel eruit pakken.
Het monteren van de nieuwe gaat natuurlijk in omgekeerde volgorden.
In de garage rekenen ze drie uren voor deze vervanging, ik heb er vijf uren over gedaan en heb gelijk alles netjes schoongemaakt.
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is geworden en mijn excuses voor sommige termen die ik heb gebruikt er zullen vast originele voor zijn.
Het is mij niet gelukt om de foto's hier te tonen voor wie deze wel wilt zien kan ik ze via PM sturen.
O ja de auto gaat weer als een raket en is een stuk schoner en zuiniger geworden. :laughing6: :laughing6: :laughing6:
Geplaatst: 10.08.2010 - 08:42
door jds
Je kan je foto's toch opslaan in je Persoonlijke galerij hier en dan links leggen.
Geplaatst: 10.08.2010 - 09:45
door V480-S60
Het is zo makkelijk!!!!
gewoon als attachment toevoegen aan je bericht!!! Je kan ze rechtstreeks van je computer toevoegen.
Let wel even op: de laatste eerst toevoegen. EN!!!! Maximale breedte 800 pixels.
Overigens wel een mooi verslag. Bedankt.
Geplaatst: 10.08.2010 - 19:07
door Ramses s60 D5 geartronic
nu de foto's als het lukt :roll: :roll:
Geplaatst: 10.08.2010 - 20:21
door V480-S60
Sakkerloot,
Die heeft zo'n beetje de hele voorkant eraf gehaald.
Wow wat een werk.
Geplaatst: 10.08.2010 - 20:28
door t5power
Wow dat men zoiets aandurft, wat een moed
Ook goed dat je het verslag post, wellicht durft iemand anders het nog eens aan.
Geplaatst: 10.08.2010 - 20:42
door edraket
Maar moest de bumper er nu echt af? De condensor (deze zit helemaal vooraan) kan worden vervangen zonder de bumper te demonteren.
Geplaatst: 10.08.2010 - 20:59
door Ramses s60 D5 geartronic
ja Ed daar heb je wel gelijk in maar ik kon er zo beter ruimte maken voor het demonteren de intercooler zit in het midden. dus kon ik zo de condensor van de airco naar voren trekken (voorzichtig) en de radiator naar achteren. Het is namelijk echt zeer krap.
Geplaatst: 10.08.2010 - 21:01
door Msuidgeest
Mozes Kriebel, wat een "ravage". Maar de operatie is geslaagd, las ik, en de auto doet het weer zoals het hoort.
Geplaatst: 10.08.2010 - 22:41
door Ramses s60 D5 geartronic
ja gelukkig wel scheelde weer 3 arbeidsuren bij de dealer.
enne de bumper demontage, daar had ik al ervaring mee omdat ik al twee maal mijn lampjes moest vervangen. De ruimte die je hebt om dit te vervangen is ernstig weinig en de bumper demontage is dan de snelste oplossing.
Geplaatst: 11.08.2010 - 09:04
door diesel01
[Diepe buigingmodus]
Knap dat je dit aandurft, een lampje vervangen gaat nog maar voor dit soort klusjes ga ik toch liever naar de Volvodealer.
Ik heb vorig jaar oktober een nieuwe condensor gekregen maar ook die heeft alweer een paar tikken gehad, ik vind dat kwetsbare spullen(zoals een condensor) beter beschermt dient te worden.
Mss toch maar eens een balletje opgooien bij de Dealer.