Pagina 1 van 1

Aluminium velg kapot?

Geplaatst: 05.08.2010 - 22:50
door zeverken
Ik moest overlaatste mijn voorbanden laten vervangen wegens afgesleten. Na de vervanging blijkt een van die banden langzaam leeg te lopen. Na zo een dag of 3 is hij te plat om mee te rijden. Ik ben ermee terug gegaan naar de de garage (Midas in Leuven) om het te laten nakijken. Een foutje kan altijd, he... Daar hebben ze een slechte afsluiting met de velg gevonden (blijkt een tubeless band te zijn... ik weet er niks van) en een soort vloeibaar rubber erop gesmeerd. Nu zijn we weer een paar dagen later, en de band is weer leeg aan het lopen. Licht geprikkeld naar de garage gebeld en daar wisten ze me te zeggen dat ik de velg dan maar moet vervangen! Ik weet niet veel van autotechniek, dus hoop ik hier hulp te vinden. Ik heb net een jaar vrolijk rondgereden met mijn volvo (V40, 1.9D) zonder drukverlies in de banden. Na een simpele vervanging van 2 banden krijg ik te horen dat mijn velg kapot is en vervangen moet worden.

Ik kan enkel maar concluderen dat de garage een of andere beschadiging heeft aangebracht waardoor de band leegloopt. Waar ga ik nu nog een identieke velg van een V40 uit 2001 vinden?? Anders mag ik er direct 4 nieuwe kopen. Ik ben vrij pissed op de garage, want ik ben pas afgestudeerd en heb dus niet bepaald geld om rond te strooien.

Dus kortom: is dit de garage hun fout en dien ik klacht in, of hoort dit bij aluminium velgen en kan ik er niets tegen beginnen? Valt dit te repareren?
Thanks!

Geplaatst: 05.08.2010 - 23:06
door FrankS60
Normaliter loopt een band niet leeg op een LM velg. Alle banden zijn tegenwoordig "tubeless" en dat is gewoon een band zonder binnenband. De velg is dus een onderdeel van de luchtkamer die onder druk staat, waar je vroeger de binnenband onder druk zette.

Hierdoor is het belangrijk dat de band goed op de velg aansluit en luchtdicht is. Als je velg geen ernstige beschadigingen heeft zoals deuken in de velgrand dan zou het geen probleem moeten zijn. Het kan soms helpen de band te demonteren en de velgrand (waar de band de velg raakt) goed schoon te maken of eventueel heel licht te schuren. Soms bladdert de verf een beetje of zitten er slechte plekken in. Dan ontstaat daar een klein lek en daardoor loopt de band leeg.

Hoe dan ook is een velg in redelijk normale staat altijd luchtdicht te maken, als je er even wat moeite in steekt. Een nieuwe velg lijkt me volkomen onnodig. Je kunt ook vragen of ze er voor een paar euro een nieuw ventiel in kunnen zetten, soms doen ze dat niet of niet goed en dan lekt hij daar op. Als je een grote bak hebt (kinderzwembadje) waar het wiel compleet in past kun je de band oppompen tot 3,5 bar en dan in het badje leggen om te zien waar het lekt. Even markeren en daar goed controleren of de velgrand wel goed vlak is.

Op de vraag of het de fout van de garage is durf ik niet zomaar een antwoord te geven, al vind ik het wel vreemd dat ze het niet luchtdicht krijgen. Het kan zijn dat ze de rand van de band beschadigd hebben met monteren, daar zou hij ook nog op kunnen lekken.

Succes!

Geplaatst: 05.08.2010 - 23:19
door ps-amazon
als een band na vervanging langzaam leegloopt dan ligt dat zelden aan de velg; zelfs kleine beschadigingen en oneffenheden op de pasvlakken worden door het soepele rubber van de band gedicht; in praktijk blijkt het ventiel niet vervangen of slecht vervangen of is de band aan de hiel beschadigd bij montage; in theorie kan er ook een spijkertje in de band zitten (kan binnen een uur na montage gebeuren!)
een beetje bandenhandel heeft een grote waterbak waar de band in ondergedompeld kan worden en dan blijkt snel waar het lek zit.
Blijf niet met een leeglopende band rondrijden, want je weet nooit of het lek niet plotseling groter wordt, en een band slijt snel door te lage spanning