Pagina 1 van 1

Remschijven vervangen wanneer??

Geplaatst: 08.08.2010 - 13:53
door Rojaper
Mijn XC70 uit 2004 heeft in de eerste 4 jaar van zijn leven 180.000 km. gereden.
In de daarop volgende jaren ca. 17.000 per jaar. In totaal staat er nu bijna 220.000 op de teller.

Ik hoor verschillende verhalen over het vervangen van de remschijven.
Weet iemand om de hoeveel kilometer de remschijven vervangen moeten worden of hoeveel mm. het randje dik mag zijn waar aan je kan zien hoever de remschijven afgesleten zijn. Op dit moment zijn de randjes tussen de 2 en 3 mm.

Omdat het om een nogal prijzige vervanging gaan vindt ik het nou ook weer zonde om de schijven te vervangen als het niet nodig is.

Alvast bedankt en vriendelijke groet.

Rojaper :P

Geplaatst: 08.08.2010 - 16:24
door Skollie
Iedere remschijf heeft een minimale dikte. Het randje wat je noemt laat alleen zien dat er slijtage is maar niet hoeveel. Het zou kunnen dat de rand van de schijf door de eerste set blokken wel is meegenomen. De dealer dan je zo de minimale dikte doorgeven.

Als je ze afschrijft over zoveel kilometers is het in ieder geval relatief gezien geen prijzige vervanging meer. Deze kan natuurlijk financieel wel op het verkeerde moment komen. Versleten schijven remmen minder. Te dunne schijven kunnen scheuren en in stukken onder de auto vandaan komen. Ik zou zeggen... bij twijfel niet inhalen eh sorry, vervangen.

Groet S.

Geplaatst: 09.08.2010 - 18:11
door kuupertie
Waar maak je je toch druk om?
Als ze vervangen moeten worden, hoor je het wel tijdens de keuring.
Bij de APK richtlijnen hebben ze wel zo'n veiligheidsmarge aangehouden dat ze niet van de een op de andere dag op zijn.....en dan heb je er nog drie.

Geplaatst: 09.08.2010 - 18:15
door Ramon&Ramon
kuupertie schreef:Waar maak je je toch druk om?
Als ze vervangen moeten worden, hoor je het wel tijdens de keuring.
Bij de APK richtlijnen hebben ze wel zo'n veiligheidsmarge aangehouden dat ze niet van de een op de andere dag op zijn.....en dan heb je er nog drie.

Bij een apk keuring worden ze niet gemeten,alleen opties gecontroleerd.
Als er een rand van tussen de 2 en 3 mm nu al zit,zijn ze wellicht aan hun einde!

Geplaatst: 10.08.2010 - 19:49
door kuupertie
Hoezo moest de auto van mijn vrouw dan nieuwe schijven bij de APK?

Geplaatst: 10.08.2010 - 20:43
door edraket
Er mag geen roest op het remvlak zitten bijvoorbeeld.

Geplaatst: 10.08.2010 - 20:47
door volvo-jan
zullen inderdaad wel geen remoppervlak meer hebben gehad door roest
al mag dit tot ongeveer de 50% van de schijf zitten

die rand die je beschrijft kan inderdaad wel eens betekenen dat ze af zijn
maakt hij al lawaai met remmmen of heb je last van trillingen tijdens remmen?.

als je de schijven doet is het verstandig ook remblokken te doen.

Geplaatst: 10.08.2010 - 22:12
door gsx750r
Dit is wat de wetgever er van vindt:

Alleen relevante tekst weergegeven ! Accentuering door mij.

Regeling voertuigen

§ 8. Reminrichting

Artikel 5.2.31

1.

b. onderdelen niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Indien er sprake is van corrosie aan de remleiding of remschijf is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 53 en 54, van toepassing;

e. remschijven geen dusdanige slijtage mogen vertonen dat er gevaar op breuk ontstaat.


Bijlage VIII

Titel 7. Reminrichting

Afdeling 1. Onderdelen van de reminrichting


Artikel 54. Remschijf

1. Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve gedeelte, over de gehele omtrek van de remschijf, minder bedraagt dan 50% van de maximumbreedte van het remblok.
2. Onder het in het eerste lid bedoelde effectief gedeelte wordt verstaan: een nagenoeg glad oppervlak, zonder blijvende corrosievorming (‘glimmend’ gedeelte).

Rob