Pagina 1 van 1

probleem met airco

Geplaatst: 08.08.2010 - 15:46
door koolhof
Hallo,

Ik heb een sinds kort een Volvo V70 2.4 comfort (140 pK) uit 1999.
De auto heeft 220.000 km gelopen en is altijd dealer onderhouden geweest (heb boekje met alle stempels :).

Het volgende probleem doet zich voor; de airco slaat niet aan. Bij mij vorige auto hoorde ik altijd een forse klik. Het systeem is met tracer gevuld maar er is geen lekkage gevonden. Het controle lampje van de airco brandt groen en knippert niet.

Wat kan het in elk geval niet zijn als het aircolampje continu brandt (dus geen storing waargenomen door het syteem).

De distributieriem is vervangen op 150000 km en volgens de garage zou deze pas weer op 300.000 moeten, klopt dat?

Alvast bedankt voor jullie expertise :).

Edwin

PS Foto volgt nog :)

Geplaatst: 09.08.2010 - 11:38
door jony
hallo, dat kan idd kloppen normaal rond de 130000 - 150000 km denk ik

normaal staat dat ook in je onderhoudsboekje

grtz en veel plezier met de auto

Geplaatst: 09.08.2010 - 12:32
door Ramon&Ramon
Even terug naar de garage en kijken of ze de oplossing weten?
Kan natuurlijk van alles zijn met de airco,misschien even uit laten lezen!

Geplaatst: 09.08.2010 - 16:25
door JosW
Ik gok op de magneetkoppeling. Is op het 850 en dit forum genoeg over geschreven.

Kijk of de magneet geregeld in en uit slaat. Zo niet dan is mijn veronderstelling juist.

Geplaatst: 09.08.2010 - 17:12
door Ramon&Ramon
Er zit meer in een aico dan alleen een magneetkoppeling!

Geplaatst: 09.08.2010 - 17:36
door koolhof
Bedankt voor jullie advies! Hoe kan een leek zien of de magneetkoppeling werkt? Groet, Edwin (ben wel technisch maar auto's blijven lastig ;.

Geplaatst: 09.08.2010 - 17:50
door JosW
Ramon&Ramon schreef:Er zit meer in een aico dan alleen een magneetkoppeling!
Zeker, mijn suggestie dat het wel eens de magneetkoppeling zou kunnen zijn is gebaseerd op zijn opmerking dat hij geen "klik" hoort.

Geplaatst: 09.08.2010 - 18:01
door koolhof
nee inderdaad, die klik ontbreekt helemaal. Wat dan wel weer vreemd is...is dat ik wel merk dat het toerental even fractioneel zakt of kan dat ook als de magneet koppeling niet werkt? Ik heb al een tik op het ac-relais gegeven en het de sensor schoon geblazen. Lijkt mij dat het de sensor in de auto niet is aangezien hij met verwarmen wel goed regelt.

Woensdag gaat hij naar de garage, ze gaan het voor ons oplossen zonder kosten omdat we tijdens de proefrit al hadden gemerkt dat hij niet goed werkt. Volgens de verkoper hadden we dan vast wat fout gedaan met de knopjes....dat schijnt nu toch niet zo te zijn ;).

Geplaatst: 09.08.2010 - 18:01
door Ramon&Ramon
Dat hij geen klik hoort wil niet zeggen dat de magneet koppeling stuk is,kan een sensor zijn of te weinig koelmiddel,te veel drukverschil in het hoge en lage druk systeem!

Geplaatst: 09.08.2010 - 20:19
door JosW
Ramon&Ramon schreef:Dat hij geen klik hoort wil niet zeggen dat de magneet koppeling stuk is,kan een sensor zijn of te weinig koelmiddel,te veel drukverschil in het hoge en lage druk systeem!
Als je mijn berichtjes goed leest dan lees je dat ik het noem als een mogelijkheid. Een mogelijkheid die zeer vaak voorkomt. Dus niet als een feit. Ik probeer alleen maar mee te denken.

Geplaatst: 09.08.2010 - 21:01
door Ramon&Ramon
Ik vind het ook goed gevonden hoor,meedenken is altijd top toch??
Of het zeer vaak voorkomt,die mening deel ik niet met je,maar ok.
Ik heb meer verdampers vervangen en sensoren dan magneetkoppelingen bij Volvo..

Geplaatst: 09.08.2010 - 21:30
door JosW
Even weer on topic. Hij vroeg immers waar die koppeling zit. In bijgaande link zie je een foto van de koppeling. Het is de bedoeling dat een deel van de koppeling om de zoveel seconden naar buiten schiet en weer inklapt. Let even niet op die tyraps. Doe horen er niet bij, is een knullige manier op de speling op te heffen.
Wat dat betreft is het verwijderen van een aantal vulringen een betere oplossing.
Mocht dat bij jou aan de orde zijn dan staat op het volvo850forum.nl uitgebreid beschreven hoe je dat doet.

Link foto:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg871033

Geplaatst: 09.08.2010 - 23:23
door Msuidgeest
Die magneet-koppeling moet geactiveerd worden als je de airco wenst te gebruiken.

Er zijn enkele voorwaarden wanneer de compressor mag inkomen: de eerste is natuurlijk door de bediening van de bestuurder, de volgende is bij veel auto's verbonden met de buitentemperatuur (te koud, dan geen airco), derde optie is een werkende ventilatie voor het interieur (een enkeling heeft de ventilator uit staan), de vierde is dat er wel koelgas in het systeem moet zitten (er zit een minimum-druk-schakelaar in je systeem die dat controleert), als de druk te hoog is en de koelventilator draait niet dan gebeurt er ook niets, en zo nog een paar voorwaarden.

Geplaatst: 11.08.2010 - 15:09
door koolhof
Het is opgelost :), er zat teveel ruimte bij de magneetkoppeling waardoor hij incidenteel wel werkte en soms helemaal niet. De garage heeft hem opnieuw afgesteld :) en we vriezen nu zowat aan onze stoel vast :). Verder rijdt de auto werkelijk fantastisch, binnenkort laten we de draagarmen, remklauwen, schijven en blokken nog vernieuwen (zitten zelf in die branche) en dan hopen we dat we nog veel plezier aan deze auto gaan beleven. Autobedrijf Kooij..TOP!

Groet,
Edwin

Geplaatst: 13.08.2010 - 13:38
door V480-S60
Mods break.

Ik heb alle stekeligheden eruit gehaald en naar de prullemand gedaan.
Daarnaast is het opgelost dus gaat het topic bij dezen op slot.

Hou het netjes, zit mekaar niet af te katten etc. Het begint al erger te worden.