Pagina 1 van 2
De eerste beurt ... olielekkage :-( ??
Geplaatst: 27.01.2006 - 17:13
door Noud
Nou ... net terug van de dealer. De beurt was netjes uitgevoerd, maar in het vakje met opmerkingen was duidelijk gele markeerstift te zien.
"Ernstige olielekkage in de buurt van de distributie, de riem is vochtig aan de rand. Daardoor zijn ook de draagarm rubbers rechtsvoor en de onderste motorsteun nat. " ->
Advies van de dealer: nieuwe distributie + krukaskeerring. Nieuwe draagarm en nieuwe motorsteun.
Aangezien de auto nog 2 maanden onder bovag garantie valt, contact opgenomen met de verkopende garage. Toen die de dealer belde was opeens niet helemaal duidelijk wat nu wel en niet vervangen moest worden en wat dat moest kosten. *grrr* "ja we hebben de kap er een beetje afgehad en het leek alsof de riem wat vettig was".
Ik vertrouw nu het dealerverhaal niet meer helemaal. Ik heb zelf net onder de auto gelegen, en ik zie dat aan de distributie zijde inderdaad hier en daar vettige plekken zitten op de kunststof beplating, en dat inderdaad de draagarm rubbers ook vettig zijn.
Ik ga dus denk ik toch maar een derde partij inschakelen, om uit te laten zoeken wat er nu echt aan de hand is :-s.
-Noud
Geplaatst: 27.01.2006 - 19:07
door +++t blijft behelpen+++
en dat zijn dan dealers onder elkaar?
Onprofessionele sukkels..
(Toch niet de firma VOS he)
Geplaatst: 27.01.2006 - 20:56
door Noud
Nou de garage waar ik de auto heb gekocht is geen volvo-dealer. Maar ik baal wel van de kwaliteit van het onderzoek van de volvo-dealer waar hij dus voor een beurt is geweest.
Ze hadden gezegd dat ie zodanig drupte dat ze grind op de werkplaatsvloer hadden moeten strooien. -> ik heb hem 15 minuten stationair laten lopen ... geen druppel gezien.
Tegen mij zeiden ze dat zondermeer de distributie + keerring vervangen moesten worden.
Tegen de verkopende garage: Tja we weten niet zeker of het de keerring is maar we vermoeden van wel dus dan raden we aan om de hele distributie etc te vervangen.
Gelukkig heb ik in de buurt van Eindhoven altijd een goede garage gehad voor mijn passat en mr2. (Daar kunnen ze nog echt sleutelen

) Daar gaat ie volgende week heen voor een kijkoperatie. Afhankelijk van die uitkomst wordt ie op kosten van de verkoper gerepareerd, of krijgt de volvo dealer die onderhoud heeft gepleegd een brief op de mat.
-Noud
Geplaatst: 27.01.2006 - 21:26
door Hans
Typisch weer hé! Hier kan ik zo boos over worden(niet doen)
Maar dit lijkt weer echt op een gevalletje, autootje nakijken ivm garantie bij een derde partij en hopla, we schrijven ff van alles op.
Bah.
Succes met je kijkoperatie..wel meekijken hé

Geplaatst: 27.01.2006 - 22:46
door JER
Wat ontzettend kl... voor je dit. In de spagaat tussen een paniekgarage en een verkoper die vind dat t wel meevalt. en al helemaal zoiets wat je slecht kunt zien..... Heb je em net 2 mnd, heb je dit. Durf je er wel mee te rijden? Heb je reservevervoer? Want olie en rubber, dat gaat niet samen!
suc6 en hou ons op de hoogte!
JER
Geplaatst: 28.01.2006 - 11:31
door IkeV70
Ik heb wel eens begrepen dat de distributieriem o.a. een oliepomp aandrijft, dat die oliepomp met een papieren pakking afgedicht is en dat die pakkingen na verloop van tijd wel eens gaan lekken. Dat het dus niet de krukaskeering zou zijn.
Mijn 2.5D heeft hetzelfde probleem, olielekkage in de distributieruimte en daardoor olie op de riem. Volgende week wordt daarom, 60.000 km eerder dan geplanned (staat nu op 180 dkm) de complete distributie vervangen (riem, waterpomp, spanrollen, etc)
Geplaatst: 28.01.2006 - 12:00
door Noud
Ik had de volvo-dealer niet specifiek laten zoeken naar mankementen, maar gewoon een grote beurt laten uitvoeren.
Die distributie incl spanrollen en waterpomp is 45.000 km geleden gedaan ... die krukaskeerring is toen niet gedaan, of die papieren pakking gedaan is .. dat weet ik niet.
Helaas is dit mijn enige vervoermiddel en zondermeer de distributie nog een keer laten doen zonder dat echt duidelijk is dat daar de oorzaak zit .. dat lijkt me weggegooid geld.
Ik ga dit keer wel meekijken ja. Ik vind het al raar dat ze me niet tijdens de beurt hadden gebeld.
@JER .. olie en rubber gaat niet samen ?? Is dat echt zo ? zijn die rubbers van de motorsteun en draagarm per definitie exit als ze 'nat' zijn ?
-Noud
Geplaatst: 28.01.2006 - 12:08
door IkeV70
Ik zou ook liever niet mijn hele distributie laten doen, maar om 2 redenen doe ik dit nu toch:
1. Olie tast de riem aan, ik vertrouw er niet meer op dat ie nu nog 60.000 meegaat.
2. Aangezien de boel toch helemaal open moet voor de reparatie van de lekkage is het het kleine moeite en kleine meerprijs om gelijk alles maar weer te vervangen.
Geplaatst: 28.01.2006 - 12:17
door Noud
Oh dat ben ik wel met je eens.
Als om de lekkage te verhelpen alles eraf moet, dan laat ik het ook vervangen. Maar het is wat mij betreft nu dus nog niet eens zeker dat de riem echt nat is. Een natte riem is niet goed, als ie 1x over een tandje heenglibbert dan vliegen de stukjes uitlaatklep door de uitlaat...
Maar goed, de verkoper verzekerde me dat als het echt stuk is, dan wordt het gemaakt. Maar dan moet wel duidelijk zijn dat het stuk is, en wat er dan precies gemaakt moet worden.
Aangezien ik niet de verkoper dit onderzoek wil laten doen ... (wat hij zelf goed kon begrijpen) en ook niet de dealer die me met een te vaag, en dubbel verhaal verteld, laat ik het in Eindhoven doen, waar ik vroeger mijn auto's in onderhoud had.
-Noud
Geplaatst: 28.01.2006 - 17:58
door IkeV70
Een monteur kan trouwens heel gemakkelijk zien of de riem nat of droog is. Kwestie van de afdekkap van de motor eraf en de afdekkap van de distributie eraf/opzij. 1 Minuut werk, kun je de riem heel goed bekijken.
Geplaatst: 29.01.2006 - 09:37
door Noud
Oh .. ik dacht dat het meer werk zou zijn... Als ik zie wat daar allemaal aan beplating zat, maar ik kan er dus het beste van bovenaf naar op zoek gaan ? Ga ik vanmiddag een poging wagen.
-Noud
Update olielekkage
Geplaatst: 01.02.2006 - 17:31
door Noud
Nou,
De derde partij heeft gesproken, en inmiddels staat de auto weer bij de verkoper, alwaar hij onder garantie gerepareerd gaat worden.
Er was wel degelijk sprake van olielekkage die de distributieriem 'nat' maakte. De draagarm en motorsteun rubbers zijn wel vochtig maar nog niet aangetast.
De monteur melde mij dat deze lekkage zeker al maanden aanwezig was (te constateren uit de delen die 'nat' waren, en de grootte van het verzadigde stuk onderbeplating).
Dat wil zeggen dat de vorige eigenaar deze auto bij de volvo-dealer ingeruild zou hebben met deze lekkage ... en dat de dealer hem als zodanig ook de handel in heeft gestuurd

. Een heel nare theorie dringt mijn brein binnen, en het gevolg daarvan is dat mijn s70 (als hij straks gerepareerd is) NOOIT meer naar deze dealer teruggaat. Jammer van de volvo assistance, maar ik kan me niet meer aan de indruk onttrekken dat de dealer niet wist wat er met deze auto aan de hand was.
-N
Moraal van het verhaal: dealer onderhouden zegt helemaal NIKS. Zorg dat je garantie hebt en laat hem binnen de garantieperiode controleren.
Geplaatst: 01.02.2006 - 17:38
door Hans
Zulke dingen kun je natuurlijk niet bewijzen. Maar feit is dat je gevoel bij deze dealer NIET meer OK is. En dat gevoel telt denk ik.
Ga gewoon lekker naar een goede Volvo specialist en je bent per saldo nog goedkoper uit voor je onderhoud. Dat compenseert de Volvo assistence dan wel weer.
Geplaatst: 01.02.2006 - 17:49
door Emiel
...en waarom zou een dealer niet zomaar een auto direkt de handel indoen?
Geplaatst: 01.02.2006 - 17:55
door Marcel
ik begrijp het verhaal niet meer met al die dealers.
Je hebt je auto uit de 'handel' gekocht, je verwijt jouw dealer dat dezelfde auto naar de handel is gestuurd en dat ze voorkennis hadden met je auto? Hoe kom je erbij dat jouw auto bij jouw dealer ingeruild is geweest?
Wat ik wel begrijp: de verkopende dealer heeft de auto ingekocht en doorverkocht met de olielekkage, minpunt. Ze gaan het repareren, pluspunt. De dealer heeft de beurt netjes uitgevoerd, je op een lekkage gewezen en dit is door een derde partij bevestigd inclusief de voorgestelde reparatie. PLUSPUNT
Ik snap het niet meer....
Geplaatst: 01.02.2006 - 18:02
door IkeV70
Weet je inmiddels waar nu precies die lekkage vandaan komt ? Daar ben ik als 2.5D eigenaar met olielekkage bij de distributie erg benieuwd naar.
En laat je gelijk onderdelen van je distributie vernieuwen?
Geplaatst: 01.02.2006 - 18:04
door Frumpy
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat het probleem met de Volvo dealer is. Deze heeft er toch op gewezen dat er een olielekkage is?
De handelaar waar je de auto gekocht hebt, had dat probleem moeten verhelpen voordat zij de auto aan jou verkochten.
Volvo assistance is niet Volvo dealer gebonden. Dit blijft geldig, ook al ga je naar een andere Volvo dealer.
Geplaatst: 01.02.2006 - 18:17
door bart simpson
Frumpy schreef:Volvo assistance is niet Volvo dealer gebonden. Dit blijft geldig, ook al ga je naar een andere Volvo dealer.
Ja dat is zo, maar je MOET wel jaarlijks bij een dealer in onderhoud blijven.
Geplaatst: 01.02.2006 - 18:34
door Gast
Ga gewoon lekker naar een goede Volvo specialist en je bent per saldo nog goedkoper uit voor je onderhoud. Dat compenseert de Volvo assistence dan wel weer.
Ik heb vorig jaar alleen 1 keer mijn Volvo aan de kast uit laten lezen (17 euro) en kreeg een paar maanden later, toen de oude kaart verlopen was, weer een nieuwe voor een jaar op mijn naam.
Dus ik weet niet wat de criteria is voor verstrekking van de Volvo assistence. Wie wel?
Geplaatst: 01.02.2006 - 18:41
door Noud
Voor de goede orde;
Dealer = volvo dealer waar deze auto origineel verkocht was, altijd om de 15.000 km een beurt gehad heeft en bij 281.000km weer ingeruild is.
Handelaar = de persoon waar ik deze volvo met 281.000 km op de klok gekocht heb. Hij heeft hem bij de dealer ingekocht.
==
Toen ik hem kocht heb ik de dealer gebeld en naar de onderhoudshistorie gevraagd. Daar is me verteld dat ie tip top onderhouden was. Hij was 8000 km voor ik hem kocht (270dkm) daar nog geweest, grote beurt, nieuwe banden. geen verdere bijzonderheden en APK-ok. Bij 240dkm was netjes alles gedaan, incl waterpomp.
Ik heb hem met die wetenschap bij de handelaar gekocht. En hem 2 weken later bij de dealer (waar hij dus origineel verkocht was, altijd in onderhoud was geweest, en was ingeruild op een nieuwe volvo) gebracht voor 285 dkm beurt. Alwaar de olielekkage gemeld werd. (het melden an sich is wel een pluspunt, zij het dat de tegenstrijdige verhalen via de telefoon veel afbreuk van vertrouwen gaven)
Het voelde al 'grijs', en voelt inmiddels zeker 'niet goed' nu de onafhankelijke garage en anwb beaamden dat dit al maanden moest lekken.
De handelaar in deze lost mijn probleem op onder garantie. En dat is zoals het hoort. Daar klaag ik ook niet over
Maar het vermoeden dat bij de 270.000 km beurt (en waarschijnlijk al eerder) deze lekkage zichtbaar was .... dat geeft mij het gevoel dat de dealer in deze niet helemaal zuiver heeft gehandeld. Uiteraard mag hij een willekeurige auto in de handel doen met welk euvel dan ook. Dat is voor risico van de handelaar .. die moet opletten dat ie goede auto's inkoopt en verkoopt. Maar voor mij zit er een luchtje aan ... dat is al wat ik hier kwijt wilde. Niets ten nadele van volvo dealers in het algemeen, want daarover kan ik me niet uitlaten. En getuige dit forum zijn er ook een boel die 100% ok zijn.
De frustratie met de dealer zit dus in het feit dat ik contact heb gehad over die auto, en het gevoel heb in 1e instantie vals voorgelicht te zijn.
En het verhaal staat hier om mogelijke kopers alert te houden. Ook al staan alle stempels in het boekje, de kwaliteit van de auto is daarmee niet gegarandeerd. Laat hem binnen de garantietermijn goed nakijken.
(Ik noem dus geen namen, want daar gaat het me helemaal niet om)
-noud