Pagina 1 van 2
Distributieriem
Geplaatst: 10.08.2010 - 19:23
door bobbit73
Hallo allemaal,
Ik heb een volvo V50 met 143000km op de teller. Zit hier een distributieriem op? Wanneer moet die vervangen worden? Ik neem aan dat een garage kan zien hoe lang de bestaande riem er al op zit.
Het gaat om een Volvo V50 Basic van januar 2005 met een 2.4 schakelmotor.
Groeten,
Bart.
Geplaatst: 10.08.2010 - 19:55
door motormuis1973
bij 180000 km moet hij vervangen worden
bij een diesel bij 240000
Geplaatst: 10.08.2010 - 19:59
door bart simpson
of 10 jaar volgens mij
Geplaatst: 10.08.2010 - 20:20
door MauritsvdT
Beide juist.
Dus voorlopig hoef je je geen zorgen te maken.
Geplaatst: 03.10.2010 - 22:08
door Rooz
Ik heb sinds kort een V50 1.8 benzine uit jan 2006. Volgens het service boekje is er geen vervanging van distributieriem nodig; enkel voor 1.6 diesel/1.6 benzine en de 5 cilinder benzine. Ik ga ervan uit dat er een ketting inzit? Klopt het boekje wel/niet? Ik twijfel of het boekje compleet is.
Geplaatst: 04.10.2010 - 10:02
door Fredhead
Dat boekje is dus niet compleet
Geplaatst: 04.10.2010 - 22:38
door ICEFOX
Of toch ook wel...
De discussie is al eens in een ander topic gevoerd of er op de 1.8 een ketting of een riem zit. VADIS wees toen uit dat er een ketting op zit.
Geplaatst: 04.10.2010 - 23:15
door Fredhead
Ik mis in dat boekje zowieso nog wel 2 dieselmotoren die ook gewoon een riem hebben
Geplaatst: 05.10.2010 - 07:54
door bart simpson
ICEFOX schreef:Of toch ook wel...
De discussie is al eens in een ander topic gevoerd of er op de 1.8 een ketting of een riem zit. VADIS wees toen uit dat er een ketting op zit.
echt niet, 1.6B, 1.8B en 2.0B zijn qua constructie gelijk.
Volvo heeft op dit moment geen enkele motor met een ketting
Geplaatst: 05.10.2010 - 14:03
door Ramon&Ramon
Alle V50 modellen hebben inderdaad een riem en geen ketting,ook de diesels hebben een riem.
De 5 cilinder van 2005 gaat om de 160000km..
Geplaatst: 05.10.2010 - 17:31
door janpie
Alle V50 modellen hebben inderdaad een riem en geen ketting,ook de diesels hebben een riem.
De 5 cilinder van 2005 gaat om de 160000km..
Ik heb gehoord dat een V50 2.4 om de 180000 km moest of 10 jaar
Is het blok dan toch anders dan in een V70 2.4?
Die moet namelijk om de 160000 Km of 9 jaar.
Geplaatst: 05.10.2010 - 17:44
door bart simpson
het blok is idd anders
Geplaatst: 05.10.2010 - 18:13
door janpie
Heeft dat ook met de koppel te maken.? V70 heeft 230/3700
V50 215 geloof ik bij 4400tpm
Geplaatst: 06.10.2010 - 00:11
door Fredhead
Een ander blok levert andere prestaties, oftewel ja dus
Geplaatst: 06.10.2010 - 01:42
door FrankS60
Nouja het is geen gevolg van het hogere koppel ofzo, het is gewoon een ander blok met de bijbehorende belastingen aan alle componenten. Aan de hand daarvan wordt er een interval bepaald die past bij het te verwachten slijtagepatroon.
Op die riem staat bij meer of minder (potentieel) motorvermogen niet meer of minder kracht. Hooguit meer kracht bij meer toeren, maar dat kan ook bij veel toeren met lage vermogensvraag (hoge snelheid cruisen). Het is meer (maar niet uitsluitend) de weerstand die de kleppen+klepveren geven die bepalen hoeveel kracht er op die riem komt.
Geplaatst: 06.10.2010 - 20:18
door ICEFOX
bart simpson schreef:ICEFOX schreef:Of toch ook wel...
De discussie is al eens in een ander topic gevoerd of er op de 1.8 een ketting of een riem zit. VADIS wees toen uit dat er een ketting op zit.
echt niet, 1.6B, 1.8B en 2.0B zijn qua constructie gelijk.
Volvo heeft op dit moment geen enkele motor met een ketting
Ramon&Ramon schreef:Alle V50 modellen hebben inderdaad een riem en geen ketting,ook de diesels hebben een riem.
De 5 cilinder van 2005 gaat om de 160000km..
@ Bart, Ramon&Ramon,
Wie helpt me dan met het volgende zoekplaatje
klik
Deze motor krijg ik te zien als ik in VADIS voor een V50 de 1.8 motor kies. Nu geloof ik jullie direct, maar vroeg me toch af of er dan wel een 1.8 met ketting bestaat...
Geplaatst: 06.10.2010 - 20:33
door bart simpson
Knap dat je dit wel kon vinden maar niet het kapje dat over de riem zit er even af kon peuteren om het de aanwezigheid van de riem te checken.
Misschien dat we 1.8 rijders het advies moeten geven om de riem niet te vervangen (er zit immers een ketting in) en dan gewoon de klap eens afwachten.
Geplaatst: 06.10.2010 - 20:52
door FrankS60
@ ICEFOX,
Er staat zelfs in het verhaaltje:
The camshafts are driven by a crankshaft with a
chain which has a fixed guide on the slack side
and a hydraulic tensioner on the drive side to
maintain valve timing and reduce noise.
Je zou bijna denken dat het er dan ook echt in zit. Ik heb echter ook nog nooit een recente volvo met ketting gezien.
Geplaatst: 06.10.2010 - 21:47
door ICEFOX
bart simpson schreef:Knap dat je dit wel kon vinden maar niet het kapje dat over de riem zit er even af kon peuteren om het de aanwezigheid van de riem te checken.
Misschien dat we 1.8 rijders het advies moeten geven om de riem niet te vervangen (er zit immers een ketting in) en dan gewoon de klap eens afwachten.
wow..geloof jullie ook wel..vroeg me alleen af wat deze info (inclusief een beschrijving voor het vervangen van de ketting) dan in VADIS doet.
Als ik een 1.8 had gehad, had ik natuurlijk wel ff gekeken. Zelf heb ik net 20K geleden mn riem laten vervangen van de 2.0D.
Geplaatst: 06.10.2010 - 22:46
door FrankS60
Laat je niet afschrikken door Bart Simpsons onbehouwen manier van reageren op sommige dingen, hij schijnt het niet verkeerd te bedoelen.