Pagina 1 van 1
Luchtmassameter vervangen S80 2.4- 1999
Geplaatst: 11.08.2010 - 14:46
door Dennis121
Hallo, dit is mijn eerste bericht op dit forum.
Heb al veel gelezen, erg mooi verzamelpunt van allerlei informatie.
Mijn vraag is de volgende, ik ben laatst komen te staan langs de weg met mijn S80.
Hij heeft een paar dagen geleden al een een keer ingehouden op de snelweg, maar nu was het stotteren, stoten en uiteindelijk viel de motor stil.
Gelukkig op een punt waarbij ik niemand hinderde of het gevaar opleverde.
De ANWB heeft wat testjes gedaan en uiteindelijk de luchtmassameter losgetrokken. Hierna loopt de auto weer als vanouds.
Gevolg: lambdasondelampje weer aan (Lambdasonde is 3mnd geleden vervangen).
De ANWB-man zei dat dit lampje ook andere zaken dan alleen de lambdasonde aangeeft.
Mijn sensor is de volgende:
VOLVO 9125606
DENSO 197400-0150
Bij de lokale sloop heb ik een gebruikte sensor gehaald, echter bleek dat een andere te zijn:
VOLVO 9202199
DENSO 1974080-040
Toen ik deze er tussen had gezet (ik heb het toch maar even geprobeerd) bleef de auto stotteren, lambdasonde lampje bleef aan.
Accu los getrokken en even gewacht, opnieuw geprobeerd.
Auto startte, deed even moeilijk, in ene sloeg ie goed aan (lampje bleef uit) na een paar seconden toch weer stotteren en uitgeslagen en het lambadsonde lampje weer aan.
Mijn vraag is moet ik echt 't zelfde artikelnummer hebben of zal ik daar hoogstwaarschijnlijk het zelfde probleem mee krijgen?
Zou het gewoon moeten werken door het nieuwe sensortje er in te zetten? Of moet er nog wat anders (anders dan de reset via de accu los) moeten gebeuren?
Ik heb wel mijn artikel gevonden via een onderdelen zoeker, maar wat verder van huis... voor ik dit in gang zet wil ik wel weten of dat zin zal gaan hebben, of ben ik van een garage/dealer afhankelijk?
Geplaatst: 11.08.2010 - 19:28
door Ramon&Ramon
Is een nieuwe van de dealer niet de oplossing?
Je kunt hem beter eerst is uitlaten lezen op storingen,dit is gokken wat je nu aan het doen bent!
Geplaatst: 11.08.2010 - 19:54
door SuperKnutsel
Een luchtmassameter met een ander nummer gaat niet werken, je moet dus minimaal eentje hebben met hetzelfde nummer om het probleem te takelen.
En zoals ramon al stelt, eerst even uitlezen, kost +/- 20 euro geloof ik.
Geplaatst: 12.08.2010 - 09:49
door Dennis121
De uitgelezen code was: P1662 ECM-928C Control module, communication fault. Signal missing
Op internet kan ik alleen bovenstaande vinden, niet wat het direct inhoudt.
Eigen dealer vroeg een kleine 200 euro.
Dealer hier bij mn werk in de buurt vroeg 735 euro.
Ze konden hem niet los bestellen, moest als geheel met de gashuisklep besteld worden.
Aan zulke praktijken werk ik niet mee.
Ik vind dit behoorlijk aan de prijs, en dat heb ik er nu even niet voor over.
Ik wil nu even kijken of ik er voor een paar tientjes een gebruikte in kan stoppen, en dat ik m evt. later nog es vervang.
Geplaatst: 12.08.2010 - 10:37
door Frumpy
Je eigen dealer plaatst een nieuw gasklephuis voor 200 Euro?
Direct doen, wat zal die dealer het druk krijgen. :roll:
Het nieuwe onderdeel alleen kost al zo'n 400 euro. Dan nog montage en software download.
En effies een gebruikte er in stoppen gaat ook niet zomaar werken.
Geplaatst: 12.08.2010 - 11:36
door gsx750r
Ik heb de indruk dat er wat zaken met elkaar verward worden.
De luchtmassameter en het gasklephuis zijn twee volkomen verschillende onderdelen.
Voor zover door mij in te schatten (ken de NL werkplaatstarieven niet meer) is € 735 voor een gasklephuis incl. montage zeker geen abnormale prijs !
V.w.b. de luchtmassameter weet ik niet wat de gangbare prijs is.
Rob
Geplaatst: 12.08.2010 - 12:23
door Dennis121
Ik heb een dealer gevraagd wat de luchtmassameter kost.
Hij geeft aan dat het alleen als geheel met een gasklephuis vervangen kan worden. Ik vond het al vreemd. Ik zal ze nogmaals contacteren en het wat duidelijker vragen.
De andere dealer voor 200 heeft het dus PUUR over dat kleine sensortje.
En NIET over de gasklephuis
Daar gaat het me niet om, het gaat me er om of dat SENSORTJE, de luchtmassameter dus, vervangen kan worden zonder opnieuw inlezen o.i.d.? Kan deze gewoon vervangen worden door een zelfde type als die er uit komt, en dat hij deze gewoon meteen pakt?
Ik heb namelijk de garantie dat ie terug mag als ie niet werkt.
Er zijn geen problemen met de auto als het sensortje los is.
Ik lees regelmatig terug dat het dan best aannemelijk is dat die sensor nu stuk is, in het geval van loshalen en hij dan goed draait.
Alleen de prijs van de sensor valt me nu tegen, vandaar dat ik voor nu een goedkopere oplossing zoek om even te overbruggen.
Geplaatst: 12.08.2010 - 12:30
door Frumpy
Van Pierburg kosten ze nog geen 100 Euro, en montage is fluitje van een cent. Enige wat je moet hebben is een speciale dop om de 2 schroeven van de sensor in het LMM huis los te halen. Maar ik neem aan dat de garage dat wel even voor je doet, echt nog geen minuut werk.
Geplaatst: 12.08.2010 - 12:33
door SuperKnutsel
LMM kan gewoon vervangen worden zonder inlezen als het de zelfde is (zelfde type nr)
LMM kost bij de dealer (mijn dealer iets van 387,-) en inderdaad is het vervangen van een gasklephuis iets duurder!!
Geplaatst: 12.08.2010 - 12:33
door Dennis121
Frumpy schreef:Van Pierburg kosten ze nog geen 100 Euro, en montage is fluitje van een cent. Enige wat je moet hebben is een speciale dop om de 2 schroeven van de sensor in het LMM huis los te halen. Maar ik neem aan dat de garage dat wel even voor je doet, echt nog geen minuut werk.
Klopt, het loshalen was zo gepiept en de andere sensor zat er zo tussen.
Echter hij pakte m niet. Dus vandaar mijn vraag, exact dezelfde, gaat dat wel pakken? Of moet die nieuwe sensor 'aangemeld' worden?
Dat is het enige wat ik echt wil weten. Dan zal ik even zoeken naar Van Pierburg.
Geplaatst: 12.08.2010 - 12:35
door Dennis121
SupervsDuc schreef:LMM kan gewoon vervangen worden zonder inlezen als het de zelfde is (zelfde type nr)
LMM kost bij de dealer (mijn dealer iets van 387,-) en inderdaad is het vervangen van een gasklephuis iets duurder!!
Bedankt, dat wilde ik even weten.
387 euro vind ik behoorlijk veel geld voor zo'n relatief 'lullig' onderdeeltje.
Geplaatst: 12.08.2010 - 13:08
door SuperKnutsel
Bel eens naar auto Rima of ze zo'n zelfde type hebben liggen (even het nummer doorgeven wat boven op LMM staat)
Die 387,- is voor mijn auto, ik weet niet of daar nog verschil in zit........
Geplaatst: 12.08.2010 - 13:21
door Dennis121
Bedankt voor de tip, ze zijn alleen nog op vakantie t/m 22 aug.
Geplaatst: 12.08.2010 - 13:32
door SuperKnutsel
Doe hier een oproep of dat je van iemand iets kunt lenen, weet je gelijk of dat wel echt het probleem is.......................
Even overzetten, proberen en terug, en jij weet of dat je over moet gaan op de aankoop van een nieuwe
Geplaatst: 12.08.2010 - 17:42
door buikijn
Ik hield na het vervangen van een defecte luchtmassameter een foutmelding, ik kan het niet weer vinden, maar volgens mij moest de ECM zekering er een minuutje uit. daarna starten, klein hikje (snel zoekend naar het juiste stationairtoerental, zo leek het) en daarna was het weer als vanouds.
Ander punt; de luchtmassameter (de probe zeg maar) wordt gekalibreerd in de behuizing. De sensor vervangen in een andere behuizing is hierom niet aan te raden. een defecte/niet juist werkende luchtmassameter kan problemen aan je cat/lambdasensor veroorzaken. Verbruik bij een defecte LMM is ook een tik hoger.
Geplaatst: 13.08.2010 - 19:54
door Dennis121
buikijn schreef:Ik hield na het vervangen van een defecte luchtmassameter een foutmelding, ik kan het niet weer vinden, maar volgens mij moest de ECM zekering er een minuutje uit. daarna starten, klein hikje (snel zoekend naar het juiste stationairtoerental, zo leek het) en daarna was het weer als vanouds.
Ander punt; de luchtmassameter (de probe zeg maar) wordt gekalibreerd in de behuizing. De sensor vervangen in een andere behuizing is hierom niet aan te raden. een defecte/niet juist werkende luchtmassameter kan problemen aan je cat/lambdasensor veroorzaken. Verbruik bij een defecte LMM is ook een tik hoger.
De luchtmassameter zojuist gehaald en er in gezet.
Het ging precies zoals hierboven beschreven.
Ik heb de sensor incl de behuizing vervangen.
Dit keer bleef hij ook stationair draaien en bleef het lambdasondelampje uit, geen lampjes meer dus tijdens het rijden en geen stotteringen meer.
Geplaatst: 14.08.2010 - 10:29
door Marc O.
Waar zit die ECM zekering?
Geplaatst: 14.08.2010 - 10:46
door gsx750r
Marc O. schreef:Waar zit die ECM zekering?
In ieder geval in de zekeringenkast in de motorruimte.
Bij mij (S80 2.0T MY00) is het zekering nr. 6 (15A)
Of dit voor jou hetzelfde is kun je opzoeken in je instructieboekje. Bovendien zit er aan de binnenzijde van het deksel van de zekeringenkast een sticker waarop óók alles vermeld staat.
Rob
Geplaatst: 14.08.2010 - 11:02
door SuperKnutsel
Dennis121 schreef:buikijn schreef:Ik hield na het vervangen van een defecte luchtmassameter een foutmelding, ik kan het niet weer vinden, maar volgens mij moest de ECM zekering er een minuutje uit. daarna starten, klein hikje (snel zoekend naar het juiste stationairtoerental, zo leek het) en daarna was het weer als vanouds.
Ander punt; de luchtmassameter (de probe zeg maar) wordt gekalibreerd in de behuizing. De sensor vervangen in een andere behuizing is hierom niet aan te raden. een defecte/niet juist werkende luchtmassameter kan problemen aan je cat/lambdasensor veroorzaken. Verbruik bij een defecte LMM is ook een tik hoger.
De luchtmassameter zojuist gehaald en er in gezet.
Het ging precies zoals hierboven beschreven.
Ik heb de sensor incl de behuizing vervangen.
Dit keer bleef hij ook stationair draaien en bleef het lambdasondelampje uit, geen lampjes meer dus tijdens het rijden en geen stotteringen meer.
Zo zie je maar weer Dennis, wat een forum al niet kan doen voor je.
Geplaatst: 18.08.2010 - 15:56
door Dennis121
SupervsDuc schreef:Dennis121 schreef:buikijn schreef:Ik hield na het vervangen van een defecte luchtmassameter een foutmelding, ik kan het niet weer vinden, maar volgens mij moest de ECM zekering er een minuutje uit. daarna starten, klein hikje (snel zoekend naar het juiste stationairtoerental, zo leek het) en daarna was het weer als vanouds.
Ander punt; de luchtmassameter (de probe zeg maar) wordt gekalibreerd in de behuizing. De sensor vervangen in een andere behuizing is hierom niet aan te raden. een defecte/niet juist werkende luchtmassameter kan problemen aan je cat/lambdasensor veroorzaken. Verbruik bij een defecte LMM is ook een tik hoger.
De luchtmassameter zojuist gehaald en er in gezet.
Het ging precies zoals hierboven beschreven.
Ik heb de sensor incl de behuizing vervangen.
Dit keer bleef hij ook stationair draaien en bleef het lambdasondelampje uit, geen lampjes meer dus tijdens het rijden en geen stotteringen meer.
Zo zie je maar weer Dennis, wat een forum al niet kan doen voor je.
Klopt helemaal.
Het is goed om even te weten hoe je iets moet plaatsen en daar is een dergelijk forum ideaal voor.
Als ik namelijk zo het sensortje vervangen had en het lambdasonde lampje had blijven branden en de auto had blijven stotteren, had ik kunnen gaan denken dat de andere luchtmassameter ook misschien niet goed was, of dat het iets anders was dan die luchtmassameter.
Terwijl de truuk in deze was even de ECM zekering los te halen zodat ie m als 't ware opnieuw zoekt.
