Pagina 1 van 1
Beetje olie op de oprit
Geplaatst: 11.08.2010 - 18:22
door t5power
Sinds een paar weken heeft de V70 een beetje last van een druiper. Het betreft een T5 exemplaar van 2004 (MY2005) met 115k. Ik heb onder de auto gekeken (voor zover dat mogelijk is) en zag dat het blok (het zat in het midden iig) een beetje zweette. Lag nu geen olie op de oprit, de auto staat er een uurtje. Ik kreeg wat olie op de vingers als ik met mijn hand eroverheen ging.
Wat zou het kunnen zijn? Auto maar even op de brug om te checken wat het is?
Geplaatst: 11.08.2010 - 18:27
door SuperKnutsel
Als je waar overheen gaat.......................onderzijde van de bak??
Mogelijk je onderste krukaskering??
Er zit een gaatje thv je vliegwiel als daar olie uit komt is het hoogstwaarschijnlijk die kering die het begeven heeft.
Als het daar droog is moet je het hogerop zoeken of bij de aansluiting van je olie retour leiding vanaf de turbo, daar zit een rubbertje wat het ook wel eens wil begeven.
succes
Geplaatst: 11.08.2010 - 18:36
door t5power
SupervsDuc schreef:Als je waar overheen gaat.......................onderzijde van de bak??
Mogelijk je onderste krukaskering??
Er zit een gaatje thv je vliegwiel als daar olie uit komt is het hoogstwaarschijnlijk die kering die het begeven heeft.
Als het daar droog is moet je het hogerop zoeken of bij de aansluiting van je olie retour leiding vanaf de turbo, daar zit een rubbertje wat het ook wel eens wil begeven.
succes
Ja aan de onderzijde

. De rest van de opmerkingen.... zijn beetje technisch

, ik zal eens kijken of ik met een spiegeltje wat beter kan kijken.
Geplaatst: 11.08.2010 - 18:56
door SuperKnutsel
t5power schreef:SupervsDuc schreef:Als je waar overheen gaat.......................onderzijde van de bak??
Mogelijk je onderste krukaskering??
Er zit een gaatje thv je vliegwiel als daar olie uit komt is het hoogstwaarschijnlijk die kering die het begeven heeft.
Als het daar droog is moet je het hogerop zoeken of bij de aansluiting van je olie retour leiding vanaf de turbo, daar zit een rubbertje wat het ook wel eens wil begeven.
succes
Ja aan de onderzijde

. De rest van de opmerkingen.... zijn beetje technisch

, ik zal eens kijken of ik met een spiegeltje wat beter kan kijken.
Als je voor de auto zit aan je rechter zijde, thv versnelingsbak steun zit ook je bak (vliegwiel, koppeling etc). Als je het laagste punt hebt, daar zit een gaatje.........................als daar olie uit komt is het hoogst waarschijnlijk van de onderste krukas kering (heb ik ook gehad).
Dit kun je makkelijk zien vanaf de voorzijde, beter is natuurlijk om hem even op de brug te zetten (btw, heb jij geen motor afschermplaat??)
Geplaatst: 11.08.2010 - 19:02
door SuperKnutsel
Het is toevallig niet zo dat je een beetje gemorst hebt met bijvullen......................Hoe simplel?
Geplaatst: 12.08.2010 - 00:20
door elianmars
Heb je al eens gekeken onder de bougie afdekplaat? Het zou kunnen dat het rubber van de olievuldop iets is verdroogd, waardoor deze olie lekt.
Als dat zo is, zie je het snel genoeg, als je de afdekplaat weghaalt.
Daarvoor moet je wel even de turbobuis, die over het blok loopt, weghalen. Anders kun je niet bij de boutjes waarmee de plaat vast zit.
Geplaatst: 17.08.2010 - 19:02
door t5power
elianmars schreef:Heb je al eens gekeken onder de bougie afdekplaat? Het zou kunnen dat het rubber van de olievuldop iets is verdroogd, waardoor deze olie lekt.
Als dat zo is, zie je het snel genoeg, als je de afdekplaat weghaalt.
Daarvoor moet je wel even de turbobuis, die over het blok loopt, weghalen. Anders kun je niet bij de boutjes waarmee de plaat vast zit.
Jij kwam het dichtst in de buurt
De afdekplaak was idd lastig, maar je kon het net weghalen als je de turbobuis opzij trok.
De carter-ontluchter bleek een scheur te hebben. Ding was trouwens ook helemaal poreus. Na inspectie in het systeem bleken er al 2 modificaties te zijn geweest voor dit product.
Wel weer jammer, 4 arbeidsuren voor een stom stukje rubber van 30 euro

Geplaatst: 17.08.2010 - 22:21
door elianmars
t5power schreef:elianmars schreef:Heb je al eens gekeken onder de bougie afdekplaat? Het zou kunnen dat het rubber van de olievuldop iets is verdroogd, waardoor deze olie lekt.
Als dat zo is, zie je het snel genoeg, als je de afdekplaat weghaalt.
Daarvoor moet je wel even de turbobuis, die over het blok loopt, weghalen. Anders kun je niet bij de boutjes waarmee de plaat vast zit.
Jij kwam het dichtst in de buurt
De afdekplaak was idd lastig, maar je kon het net weghalen als je de turbobuis opzij trok.
De carter-ontluchter bleek een scheur te hebben. Ding was trouwens ook helemaal poreus. Na inspectie in het systeem bleken er al 2 modificaties te zijn geweest voor dit product.
Wel weer jammer, 4 arbeidsuren voor een stom stukje rubber van 30 euro

Hmmm..... Dan moet ik het bij mij ook nog maar eens controleren. Toen ik de bougies ging vervangen, lag er ook aardig wat olie onder het deksel. Ik heb toen een nieuwe ring voor de dop besteld en die gemonteerd.
Toch maar kijken of het droog is gebleven. Zoniet, dan weet ik waarnaar ik moet zoeken.
Geplaatst: 17.08.2010 - 22:49
door t5power
elianmars schreef:
Hmmm..... Dan moet ik het bij mij ook nog maar eens controleren. Toen ik de bougies ging vervangen, lag er ook aardig wat olie onder het deksel. Ik heb toen een nieuwe ring voor de dop besteld en die gemonteerd.
Toch maar kijken of het droog is gebleven. Zoniet, dan weet ik waarnaar ik moet zoeken.
Idd, hoe je het ook kon zien was dat het in het midden het mooi schoon was (afgezien van de olie) maar links en rechts was het wat smeriger. Bevestigde mooi de theorie dat de olie vanuit het midden erin was gekomen en aldaar de boel "schoon" had gesmeerd.
Geplaatst: 18.08.2010 - 10:43
door SuperKnutsel
t5power schreef:elianmars schreef:Heb je al eens gekeken onder de bougie afdekplaat? Het zou kunnen dat het rubber van de olievuldop iets is verdroogd, waardoor deze olie lekt.
Als dat zo is, zie je het snel genoeg, als je de afdekplaat weghaalt.
Daarvoor moet je wel even de turbobuis, die over het blok loopt, weghalen. Anders kun je niet bij de boutjes waarmee de plaat vast zit.
Jij kwam het dichtst in de buurt
De afdekplaak was idd lastig, maar je kon het net weghalen als je de turbobuis opzij trok.
De carter-ontluchter bleek een scheur te hebben. Ding was trouwens ook helemaal poreus. Na inspectie in het systeem bleken er al 2 modificaties te zijn geweest voor dit product.
Wel weer jammer, 4 arbeidsuren voor een stom stukje rubber van 30 euro

Ben maar blij dat dat het was, met een lekkage aan je krukaskering was je nog minder blij geweest denk ik
