Pagina 1 van 1
Bediening ECC (Elektronische klimaatregeling)
Geplaatst: 12.08.2010 - 08:56
door Elvis
Ik zit met een prangende vraag aan degenen met een ECC in hun S40 / V50.
Kan iemand vertellen of de AUTO stand van de ECC d.m.v. de ventilator knop linksonder op de middenconsole aan en uit geschakeld kan worden?
Of te wel: wanneer je de knop 1x indrukt gaat het ledje aan en bij nog een keer indrukken uit?
Of kan de AUTO stand alleen worden uitgeschakeld bij volledig naar links draaien van de ventialtor draaiknop (alles uit) of bij activeren van de ontdooier stand?
Geplaatst: 12.08.2010 - 09:19
door Peter-V50
Door op de knop te drukken gaat de AUTO stand aan (LED aan) of uit (LED uit). Zodra je met de hand de ventilatorsnelheid verandert (draaien aan dezelfde knop) dan gaat de AUTO stand uit. Dit geldt ook voor de knoppen voor de luchtverdeling (hoofd, midden, voeten). Door weer op de AUTO knop te drukken wordt de AUTO stand weer ingeschakeld.
Geplaatst: 12.08.2010 - 09:54
door Paul
En zo kan je dus als je gebeld wordt en je in een heete auto stapt ff die blower zachter zetten

Geplaatst: 12.08.2010 - 09:55
door Elvis
Peter, bedankt voor de snelle reactie.
Nadat ik een paar weken geleden last kreeg met de buitentemperatuurmeter die Siberische waarden begon aan te geven tijdens zomerse dagen begon tegelijkertijd ook de bediening van de ECC kuren te vertonen. Met name het verschijnsel dat ik de ECC niet meer van AUTO af kon halen door de ventilator knop in te drukken. Dit was volgens mij voorheen wel mogelijk maar door de beweringen van de dealer begon ik aan mijzelf te twijfelen.
Gisteren de auto bij de dealer gebracht om dit na te laten kijken maar bij ophalen was er niets veranderd. Volgens de monteur hoort deze schakeling zo. Vandaar mijn vraag.
Met jouw antwoord uitgeprint toch nog maar even langs de dealer want het zit mij toch niet lekker. geen idee of er op langere termijn toch weer storingen gaan optreden door deze afwijking en dan is het "natuurlijk" geen garantie meer...
Geplaatst: 12.08.2010 - 10:08
door MauritsvdT
Lekkere dealer/monteur dan !!
Staat ook letterlijk in het boekje beschreven hoe het werkt en wat het allemaal kan.
Mijn computer heeft ook wel eens het idee gehad dat we nog in de ijstijd leven, maar de ecc is daar niet van op hol geslagen.
Klacht neergelegd en dat werd ook beaamd en er werd verteld wat de ecc voor kuren zou kunnen gaan doen.
Dus dat jouw dealer zo'n antwoord geeft snap ik echt niet!
Geplaatst: 12.08.2010 - 10:27
door Peter-V50
De buitentemperatuurmeter heeft invloed op de werking van de ECC. Dat de thermometer verkeerde waarden aangeeft is een bekend probleem bij een V50 van die generatie. Het probleem zit in de kabels of contacten in de deur. (Wie weet wat preciezer hoe dat ook al weer zat?) Als dat probleem opgelost wordt, werkt de ECC misschien ook weer normaal.
Geplaatst: 12.08.2010 - 10:33
door MauritsvdT
Peter-V50 schreef:De buitentemperatuurmeter heeft invloed op de werking van de ECC. Dat de thermometer verkeerde waarden aangeeft is een bekend probleem bij een V50 van die generatie. Het probleem zit in de kabels of contacten in de deur. (Wie weet wat preciezer hoe dat ook al weer zat?) Als dat probleem opgelost wordt, werkt de ECC misschien ook weer normaal.
Klopt, bij mij is die kabelboom in de deur ook compleet vervangen.
De meeste V50 met dit probleem vielen onder een coulance regeling.
Geplaatst: 12.08.2010 - 10:52
door Elvis
Dat boekje is hierin niet echt duidelijk. Er staat niet expliciet beschreven dat de AUTO stand aan en uit te schakelen is door op de ventilator knop te drukken.
Sterker nog, er staat letterlijk: "Als u een of meer handmatige functies selecteert, worden de overige functies nog steeds automatisch geregeld".
Dit impliceert dat de AUTO regeling bij bvb. verdraaiing van de ventialtor snelheid nog steeds intact blijft.
Dit pleit niet echt in mijn voordeel.
Misschien kan ik het beste de werking vergelijken met een van de V50's die in de showroom staan. Dan is de discussie gauw beslecht. (die moeten dan wel ECC hebben, anders werkt de truuk nog niet) :?
Geplaatst: 12.08.2010 - 11:00
door Paul
In onze V50 was ook die kabelboom van slag, ECC dacht dat het -18 graden was en de Airco deed toen ook vrijwel niks.
Geplaatst: 12.08.2010 - 11:01
door MauritsvdT
Dat lijkt me dan in jouw geval het makkelijkst, kan je het ook zelf ervaren en vergelijken.
Succes !!
Geplaatst: 12.08.2010 - 20:53
door RobbertP
Als de buitentemperatuur onder de 5gr komt, slaat de aircopomp niet in en zal dus de airco niet werken. Is jouw sensor van slag (zijn al complete topics over geschreven) en geeft deze aan dat het vriest, heb je dus ook geen verkoeling van je airco...
Bij mijn V was het opgelost door het groene "volvo-vet" in de connector te spuiten.
Ik kan het verhaal van Paul alleen maar beamen.