Pagina 1 van 1

van B21 injectie naar B23 injectie

Geplaatst: 12.08.2010 - 13:03
door admiral
Ik zou wel wat meer pit in mijn 245 willen hebben. Nu heb ik een B21 injectie met een 4 traps aut en ik wil een B23 met injectie d'rin hebben. Kan ik het blok zo over zetten of moet ik de comp ook vervangen. Of raden jullie me aan om een B230 te nemen. Ik hoef geen turbo. Ik vindt mijn volvo 245 eigenlijk maar een trage bak met acceleren en bij een lange kluft (helling) loopt het toerental en snelheid best wel snel terug en moet ik zover gas geven dat de OD zichzelf uitschakeld. De compressie zit tussen de 10 en de 11 en de kleppen zijn recent gesteld.

Ik vindt de trekkracht te kort voor een volvo of ik verbeeld het me maar volvo's worden als werkpaarden gezien, maar ik zie mezelf niet met een caravan achter de 245 naar italie vertrekken.

Geplaatst: 12.08.2010 - 13:35
door Grijze144
Een B21 injectie uit de US is een B21F, ca. 100 pk, niet echt geweldig maar vergelijkbaar met de B19A en B21A waar veel 245's uit die tijd mee rondreden.
Ik denk dat gasgeven inderdaad de voordeligste en makkelijkste oplossing is. Gevolgd door een andere nokkenas monteren, een A bijvoorbeeld. Of een handbak.
Power zonder turbo (ca. 130 pk) komt van een B23/230E, hebben een ander injectiesysteem (K jet), of een B230FB, vrij veel aanpassen aan bedrading nodig.

Geplaatst: 12.08.2010 - 14:36
door admiral
Grijze144 schreef:Een B21 injectie uit de US is een B21F, ca. 100 pk, niet echt geweldig maar vergelijkbaar met de B19A en B21A waar veel 245's uit die tijd mee rondreden.
Ik denk dat gasgeven inderdaad de voordeligste en makkelijkste oplossing is. Gevolgd door een andere nokkenas monteren, een A bijvoorbeeld. Of een handbak.
Power zonder turbo (ca. 130 pk) komt van een B23/230E, hebben een ander injectiesysteem (K jet), of een B230FB, vrij veel aanpassen aan bedrading nodig.
De rede dat ik het aanhaal is dat ik mijn oude Opel Admiral weer terug gekocht heb, dit is dan wel een 6 cill 2.8 liter met 165 pk (2 zenith carb's) maar deze auto weegt 1664 kg en de volvo 1400 kg

Gewicht pk verhouding opel is 1664 / 165 = 10,8 pk /kg
Gweicht pk verhouding volvo is 1400 / 100 = 14 pk / kg

De opel is toch krachtiger met acceleren op de snelweg en heuvel op doet ie ook zonder al te veel in toeren te zakken en als je gas geeft dan voel je dat je versnelt, dit gevoel krijg ik bij de volvo veel later.

Het idd een US uitvoering met een Katalysator.

Maar als je een complete auto hebt dan is het toch een kwestie van mijn motorruimte kaal plukken en dan alles van een modernere 240 of 740 over te zetten. Qua bedrading heb ik alleen maar te maken met het motor management toch, of niet. Ik weet dat een 240 polar al gauw naar de 130 pk gaat zonder turbo.

Geplaatst: 12.08.2010 - 15:38
door V480-S60
Je berekening is fout 8)

het is 10,8 kg/pk voor de admiral tegenover 14 kg/pk voor de Volvo.

De pk/gewichtsverhouding voor de admiral is absoluut gunstiger. 8)

Geplaatst: 12.08.2010 - 15:49
door Iroll
Je berekening is fout

het is 10,8 kg/pk voor de admiral tegenover 14 kg/pk voor de Volvo.

De pk/gewichtsverhouding voor de admiral is absoluut gunstiger.
Je bent aardig alert V480-S60, dat is de juiste berekening!

Maar de pk's zeggen niet zoveel, die geven meer aan hoe hoog de topsnelheid is. Om heuvel op te rijden of een caravan te trekken gaat het om de nm's. En een 6 pitter heeft daar nu eenmaal veel meer van dan een 4 pitter.

Geplaatst: 12.08.2010 - 15:59
door admiral
Iroll schreef:
Je berekening is fout

het is 10,8 kg/pk voor de admiral tegenover 14 kg/pk voor de Volvo.

De pk/gewichtsverhouding voor de admiral is absoluut gunstiger.
Je bent aardig alert V480-S60, dat is de juiste berekening!

Maar de pk's zeggen niet zoveel, die geven meer aan hoe hoog de topsnelheid is. Om heuvel op te rijden of een caravan te trekken gaat het om de nm's. En een 6 pitter heeft daar nu eenmaal veel meer van dan een 4 pitter.
zit ook weer wat in

Geplaatst: 12.08.2010 - 16:41
door Grijze144
Een 240 Polar is een gewone 240 met B230F met 113 pk. M.i. de moeite van het ombouwen niet waard.

Maar als je een complete 940 ernaast zet kan je idd op je gemakkie de B230FB overbouwen. Hier, 500 euro: http://link.marktplaats.nl/363723945

De pk's kan je ook bergop gebruiken alleen zal je dan terug moeten schakelen tot-ie >4500 rpm draait. Dan kom je echt wel boven.

Geplaatst: 12.08.2010 - 17:04
door Grijze144
Je B21F-MPG heeft nu ws. een L nokkenas, of een F, nog erger. Met een A as (niet duur, weinig werk) zou je een wat levendigere respons krijgen, klimt makkelijker in de toeren.

Alhoewel de automaat daar natuurlijk weer een deel van opslorpt.

Geplaatst: 12.08.2010 - 22:35
door admiral
Grijze144 schreef:Je B21F-MPG heeft nu ws. een L nokkenas, of een F, nog erger. Met een A as (niet duur, weinig werk) zou je een wat levendigere respons krijgen, klimt makkelijker in de toeren.

Alhoewel de automaat daar natuurlijk weer een deel van opslorpt.
Het is natuurlijk een opstapeling van factoren.

US uitvoering
de nokkenas
de automaat
op gas rijden
bijna 3 ton op de teller
rendement van het blok wordt minder met de leeftijd

Het is een kwestie van accepteren en anticiperen, maar een 940 blok is een serieuze overweging.

Geplaatst: 13.08.2010 - 07:30
door V480-S60
Iroll schreef:
Je berekening is fout

het is 10,8 kg/pk voor de admiral tegenover 14 kg/pk voor de Volvo.

De pk/gewichtsverhouding voor de admiral is absoluut gunstiger.
Je bent aardig alert V480-S60, dat is de juiste berekening!

Maar de pk's zeggen niet zoveel, die geven meer aan hoe hoog de topsnelheid is. Om heuvel op te rijden of een caravan te trekken gaat het om de nm's. En een 6 pitter heeft daar nu eenmaal veel meer van dan een 4 pitter.
Ben ik het overigens volledig mee eens. Maar had op dat moment geen tijd om verder te kloppen. Een 6 pitter wordt overigens nu regelmatig nagebootst door het monteren van een Turbo 8) Maar dat is off topic. Alhoewel?

Is het mogelijk om een B21FT blok te plaatsen. (als daar überhaupt nog aan te komen is?)