Pagina 1 van 2
Invoeren veiligheidscode
Geplaatst: 14.08.2010 - 15:41
door meneer88
Hallo Forumbezoekers!
Mijn probleem kan ik niet plaatsen, ik heb gezocht over het internet maar ik snap er niks meer van. Ik moet regelmatig een veiligheidscode invoeren, maar de precieze oorzaak weet ik niet!
Het lijkt erop dat de auto/radio om een code vraagt alleen nadat de sleutel uit het contact is geweest. Start ik de auto, voer ik de code in, zet hem uit, maar laat hem erin, dan blijft hij het doen. Maar zodra ik de sleutel eruit haal, dan vraagt hij om een code.
Als ik de sleutel alleen naar de positie draai hoe hij eruit komt, dan blijft hij aan.
Op zich kan ik zo wel blijven rijden... maar ideaal is anders!
Iemand een idee waar het kan liggen?
Dan kan ik wat gerichter zoeken, experimenteren...
Bvd,
Rob.
Geplaatst: 14.08.2010 - 16:40
door volvo-jan
dus als ik het goed begrijp moet je elke keer als de sleutel uit het contact is geweest de radiocode opnieuw invoeren?
dit kan betekenen dat je radio dan helemaal stroomloos word (normaal moet je de radiocode alleen opnieuw invoeren als je hem los hebt gehaalt, of als je de accu klem los hebt gehad)
Geplaatst: 14.08.2010 - 17:36
door marsm104
Als je bedoelt dat je je radiocode telkens opnieuw moet invoeren, betekent het inderdaad dat je radio steeds spanningsloos wordt.
Ik denk dat je de betekenis van de kleuren draad moet achterhalen.
Dan achter de radio deze op een vaste spanning zoeken en aansluiten.
Geplaatst: 14.08.2010 - 17:52
door slagschip-s60
De plus draad is meestal rood , deze op een aansluiting zetten waar spanning op blijft staan ook al staat het contact af , denk aan klokje , en je probleem zal op gelost zijn.
Soms is er een extra draad om je radio van stroom te voor zien als het contact uit staat en is de rode draad er voor om de radio uit en aan te zetten met het contact.
Het beste zou zijn een aansluit schema van jou type radio te hebben daar staat in welke draad de vaste spanning moet hebben.
Groet Ben
Geplaatst: 14.08.2010 - 18:39
door Alexander78
Als de radio niet uit de auto is geweest en het probleem kwam spontaan , controleer dan even alle zekeringen

Geplaatst: 14.08.2010 - 23:08
door meneer88
Bedankt voor alle reacties!!
Feit is dat het probleem is opgetreden sinds ik een parrot tussen de boxen aansluiting en de radio heb gezet. Denk dus dat er toch wat verkeerd is met de aansluiting...
Heeft iemand toevallig ervaring met een Mki9200 ?
Heb zelf de standaard kabels aangesloten, en alle 'losse' draadjes over geslagen, omdat ik dacht dat dit niet hoefde... Slecht gedacht misschien?
Indien ja, wat voor 'los' draadje zou ik dan waar aan moeten sluiten?
Bvd,
Rob!
Geplaatst: 14.08.2010 - 23:56
door leip11
als ik het zo lees kan het zijn dat je de voedingskabel en de geschakelde omgedraaid hebt.
controleer nog effe voor de zekerheid de kabels of die goed zitten en er niet een los zit
Geplaatst: 14.08.2010 - 23:59
door Oceanracer
Wat denk je meneer88? Ik vraag precies het zelfde gewoon
nog een keer? :?
Geplaatst: 15.08.2010 - 09:05
door Ben
Mods break
Oceanracer schreef:Wat denk je meneer88? Ik vraag precies het zelfde gewoon
nog een keer? :?
En dat is niet slim. Kan je zelfs een forumban opleveren als het een gewoonte zou worden.
Je bezorgt er de mods extra werk mee. Dubbel topic verplaatst naar de eeuwige jachtvelden.
Geplaatst: 15.08.2010 - 10:00
door meneer88
Ben schreef:Mods break
Oceanracer schreef:Wat denk je meneer88? Ik vraag precies het zelfde gewoon
nog een keer? :?
En dat is niet slim. Kan je zelfs een forumban opleveren als het een gewoonte zou worden.
Je bezorgt er de mods extra werk mee. Dubbel topic verplaatst naar de eeuwige jachtvelden.
Excuses, en was absoluut niet mijn intentie.
Is het dan normaal dat de spanning er niet afgaat als de sleutel wordt terug gedraaid, maar pas zodra de sleutel eruit wordt gehaald?
Ik ga het aansluit schema nalopen of er onlogische aansluitingen zijn. (omwisselingen of iets dergelijks na de vele aansluitingen??)
In ieder geval bedankt!
Rob.
Geplaatst: 15.08.2010 - 10:13
door Oceanracer
Of van de geschakelde 12V de stroom afgaat, verschilt per model. Vaak gaat de stroom eraf in stand "0" maar het kan inderdaad ook zo zijn dat dit pas gebeurt na het verwijderen van de sleutel uit het contactslot.
Geplaatst: 15.08.2010 - 11:14
door slagschip-s60
Meneer 88
Hoe moeten wij van hier uit zien waar u een los draadje waar aan moet sluiten.
In uw eerste vraag had u het er ook niet over dat het probleem was gekomen
nadat u een parrot aan het in bouwen was.
Zo is het alleen maar moeilijk om goed advies te geven.
Geplaatst: 15.08.2010 - 11:43
door meneer88
Dankjewel Oceanracer.
slagschip-s60: Mijn eerste bericht was inderdaad incompleet.
Sorry dat ik geen ervaren forum bezoeker ben, en dat ik mogelijke oorzaken niet bij mijn geformuleerd probleem neergezet heb. Blijkt dat ik fout op fout maak.
Geplaatst: 15.08.2010 - 11:51
door Oceanracer
Ach, fout op fout... Zo zwaar moet je er nou ook weer niet aan tillen. We houden hier gewoon van structuur en duidelijkheid.

Geplaatst: 15.08.2010 - 11:55
door meneer88
Gelukkig kan er in ieder geval een glimlachje vanaf nu
Volgende glimlach hoop ik door iets anders dan mijn onkunde te bereiken...
Ik ga nu eens kijken of ik het verschil tussen de geschakelde 12V en de voeding kan herkennen. Toen ik laatst twee draadjes had omgedraaid, sloeg er een zekering door :? . Dat bleken dus achteraf niet de juiste twee...
Geplaatst: 15.08.2010 - 12:42
door Gast
simpelweg eventjes de stroomaansluitingen van de radio met een testlampje nalopen.
Zie je precies welke correspondeert met constant stroom en welke met geschakelde stroom.
Normaal gesproken zou het geen probleem moeten zijn. De Volvo-stekkers kunnen maar op 1 manier in de radio.
Tenzij er natuurlijk al eens in de bedrading is geknipt.
Geplaatst: 15.08.2010 - 13:26
door gsx750r
Heb je hier iets aan ?
Succes
Rob
Geplaatst: 15.08.2010 - 15:40
door marsm104
Een goed geformuleerde vraag geeft al de helft van het antwoord...

Geplaatst: 30.08.2010 - 20:20
door meneer88
Beste gsx750r,
Foto was zeer nuttig! Ben er lang niet aan toe gekomen, maar ben de draden eens gaan nalopen en kijken of ze allemaal volgens de Continu spanning, of de contact spaningsdraden doorlopen.
Dit bleek het geval tot aan de radio (exclusief de tussengemonteerde Parrot). Toen ben ik gaan testen, alle (voor mij denkbare) combo's heb ik geprobeerd (zonder een geactiveerde Parrot weliswaar). BV:
Starten, uit, starten, uit, Sleutel terug, Starten, uit, Sleutel uit het contact, Starten, uit.. pfoeh.. ben waarschijnlijk door menig voorbijganger als malloot getypeerd, maar ach je wil wat! (=een werkende radio zonder continu vragende veiligheidscode).
Maar hij vroeg dus nooit om een veiligheidscode. Maar toen met Parrot, en toen vroeg de radio dus regelmatig om veiligheidscode, denk dus dat het aan de bedrading van dat tussenstuk ligt.
Ik heb het volgende bij de bedrading van dat tussenstuk:
Het lijkt erop dat de Continu spanningskabel van de Volvo, uiteindelijk doorgaat (voor het Parrot tussenstuk) op een Ignition-kabel richting de Parrot tussenkast. En dat de contact-slot spanningskabel van de Volvo uiteindelijk overgaat naar een Accu-spanningskabel naar de Parrot tussenkast.
Zou dit misschien verklaren dat de Volvo radio alleen om een veiligheidscode vraagt indien de Parrot geactiveerd wordt?
En mijn tweede vraag, kan ik iets kapot maken als ik die twee aansluitingen omwissel?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Rob.
Geplaatst: 30.08.2010 - 20:47
door Oceanracer
Als ik het zo lees, zitten ze nu dus gewoon verkeerd om. Kwestie van omdraaien dus (alleen die van de Parrot!). Als je abusievelijk iets anders omwisselt als hierboven beschreven, brandt er hooguit een zekeringetje door.